Készült: 2024.09.19.17:58:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

9. ülésnap (2006.06.27.), 245. felszólalás
Felszólaló Sós Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:50


Felszólalások:  Előző  245  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SÓS TAMÁS (MSZP): Elnök Úr! Miniszter Asszony! Tisztelt Ház! A rendszerváltás utáni demokratikus átmenet jelentős vívmánya az önkormányzatiság, az önkormányzati rendszer kialakítása. Az önállóság, az öntevékenység, az önszerveződés és az önkéntesség elve kialakult, az elmúlt 16 esztendőben számos pozitív kezdeményezés történt. Az előző kormányzati ciklusban a többcélú kistérségi társulások létrejötte egy jelentős előrelépés. Ugyanakkor látható, hogy a működtetésben, a fenntartásban és a fejlesztési kérdésekben rendkívül fontos az, hogy több település együttműködjön, egy település önmagában nem tudja megoldani a maga gondját, baját.

A számos pozitív példa közül egyet szeretnék kiemelni: a társult képviselő-testületek működését. Ha jól figyeltem, ebben közöttünk nincs vita, de azt azért hadd hozzam szóba, hogy - utánanéztem - mégis elég kevés van ebből, fontos lenne, hogy több jöjjön létre; ez is egy forma, egy működési lehetőség. Választókörzetemben Pétervására székhellyel - ez Heves megye 2. számú választókörzete - 38 település van, és ebből 5 település 1991-től ilyen formában működik. Ez magában foglalja Pétervásárát, amely 2500 lakosú, és magába foglalja Erdőkövesd, Váraszó, Ivád és Kisfüzes - itt 170 lakos van - településeket. Nagyon jelentős itt abban az együttműködés, mondhatom azt, azáltal, hogy rendelkeznek szervezeti-működési szabályzattal, hogy rendeletalkotási joguk van, hogy a közösen fenntartott intézmények költségvetését külön rendeletben fogadják el, hogy a társult képviselő-testület közös polgármesteri hivatalt működtet, mely hivatal nagyban hasonlít a körjegyzőséghez. Úgy gondolom, ez egy jó forma és pozitív lehetőség, hisz így működtetnek például általános iskolát 1-8. osztályig 380 tanulóval, egészségügyi ellátást, ahogy említettem, közös polgármesteri hivatalt, valamint közösen működtetnek egészségügyi és oktatási bizottságot.

Fontosnak tartom itt kiemelni, hogy az önhikis rendszernél viszont - mivel ez azért ma az önkormányzatok jelentős részét érinti - ezt az öt települést ez a mostani szabályozás hátrányosan érinti, tehát itt fontosnak tartanám bizonyos korrigálások elvégzését a következő időszakban. Hiszen valójában a székhely településnél lehet számolni a különböző költségekkel, és gyakorlatilag a kincstári rendszer kapcsán őket ez bizonyos értelemben hátrányosan érinti.

A társult képviseleti forma véleményem szerint ajánlható a kistérségek számára; a közös intézményfenntartás érdekében költségvetésüket részben kellene csupán egységesíteni, egyébként a települési önállóság megmarad.

A közös döntést hozó testület képviselő-testületként működik, melynek jogállása erősebb, mint a társulási tanács; ez utóbbi csak határozattal dönthet, míg a társult képviselő-testület rendeletet is alkothat. Ezáltal a kistérségi társulás rendelkezhet legitim politikai testülettel, amelyet nem kell külön megválasztani.

Az önkormányzati törvény kapcsán fontosnak tartom, hogy erre a kérdésre még fokozottabban figyeljünk. Az is szemmel látható, hogy itt mély társadalmi kérdések is előtérbe kerültek a mai vitában, tehát nem csupán rendeletalkotásról van szó, hanem szemléleti kérdésekről is. Látható, hogy míg a politikában lehet rendszert váltani néhány hónap alatt, a gazdaságban lehet néhány év alatt, a szemlélethez pedig évek szükségesek.

A jelenlévők nagyon jól tudják, illetve azok, akik figyelemmel kísérik ezt a vitát, hogy egy-egy településen belül is sokszor mekkora vita van, és mekkora vita van sokszor település és település között. Véleményem szerint, amikor a többcélú kistérségi társulások létrejöttek az elmúlt időszakban, az ösztönzéssel pont ezeket a folyamatokat gyorsították föl. Igenis szükség van pozitív példák bemutatására, úgy gondolom, igenis szükség van a jogszabályokon túl bizonyos ösztönzésekre is, hisz ez szolgálja a települések életét. Látható, hogy fejlesztési kérdésekben összhang van közöttünk, de véleményem szerint nagyon fontos lenne, hogy az oktatásban, az egészségügyben és a szociális kérdésekben is kialakuljon közöttünk az összhang, hogy a kistérségekben hogyan történjen az együttműködés.

Csak arra tessék gondolni, szintén a választókörzetemből hozom a példát, ahol hat település Egercsehi székhellyel működtet egy iskolát, abból a hat településből, mondjuk, kettőnek komoly pénzügyi gondjai vannak, és itt kell közösen megoldaniuk a feladatot. Ez megannyi egyeztetés, megannyi konfliktus, megannyi feszültség, hisz az adott polgármesternek, az adott képviselőknek otthon, a saját településükön is el kell fogadtatni ezeket a kérdéseket, közben a hat településnek egymással szintén, és legfőképp pedig a gyerekeknek kívánjuk a legmagasabb szintű oktatást biztosítani, illetve a falvak megtartóképességét erősíteni.

Véleményem szerint nagy jelentősége van annak, hogy a kistérségek szerepét a következő időszakban is továbbfejlesszük.

Fontosnak tartom a mikrotérségekben való gondolkodást, és ebben a vonatkozásban a társult képviselő-testületek működésében rejlő lehetőségeket még jobban használjuk ki, mint ahogy eddig tettük.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  245  Következő    Ülésnap adatai