Készült: 2024.09.19.05:13:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

141. ülésnap (2020.06.15.), 263. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:28


Felszólalások:  Előző  263  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tudom, hogy meglepő lesz ellenzéki térfélről, de azt hiszem, hogy az előttünk fekvő javaslat egy jól előkészített, jó irányba mutató folyamatábra végén vagy még inkább, reményeim szerint, közepén helyezkedik el. Egyetlen olyan pont van benne, ami miatt az egyszeri ellenzéki képviselő és frakciója a legjobb szándéka ellenére sem fogja tudni igen szavazatával támogatni ezt a csomagot, ez pedig jellemzően a magánlakásokba való belépés lehetősége, mégoly indokolt esetben is. Nyilvánvaló módon, ha félre tudnánk tenni az összes politikai vetületet, akkor elképzelhető, hogy sokkal könnyebb lenne ennek támogatása. Talán bocsássák meg nekem, hogy ezt nem tudom minden esetben megtenni, még akkor sem, ha a fogyasztóvédelem tekintetében elkötelezett képviselőként minden észszerű módosítási javaslatot támogatok. Tehát a nem szavazat részemről ugyanolyan kizárt, mint ahogy az előbb ismertetett okokból sajnálatos módon az igen is.

Örömömet fejezem ki azon változtatások kapcsán, amelyek itt a fogyasztói lánc tekintetében és a végén található fogyasztó tekintetében azért a közvetítőkre sokkal szélesebb eszközrendszerrel tudnak lecsapni, mint eddig. Nyilvánvaló, hogy a csalások és a visszaélések legnagyobb tömegét nem feltétlenül az utolsó lépcsőfokoknál követik el, és nem biztos, hogy a fogyasztó akár közvetlenül kapcsolatba kerül azzal a csalási folyamattal, lehet, hogy csak kárvallottja lesz ennek, de nyilván a nagykereskedelmi intézmények, logisztikai központok esetében vagy akár a korábbi viták során felemlegetett átcsomagolási botrányok kapcsán számtalan olyan eset van, ahol fel kéne lépni. A jogalkotó gondossága ki kell hogy terjedjen ezekre a lehetőségekre, és idézőjelben, de fegyverzetet kell biztosítania a hatóság számára is. Ugyanakkor rejtélyes okokból az elmúlt 30 évben nem tudtunk talán fogyasztóvédelmi szempontból olyan gyorsan haladni, mint ahogy a modern informatikai és technikai vívmányok sokszor elrobogtak mellettünk.

Ennek nyilván vannak gazdasági, társadalmi, szociológiai okai is, ne várjunk el lehetetlent, ne várjuk el azt, hogy minden frissen kifejlesztett technikai újítás esetén azonnal legyen eszközrendszerünk. Én, hozzáteszem, radikálisabb eszközöktől sem riadok vissza, tehát ha találunk egy olyan portált, amely minősített és már kiderített módon, mondjuk, egészségre ártalmas vagy gyermekekre ártalmas termékeket forgalmaz, én biztos, hogy megszavaznék egy olyan módosítást is, amely szó szerint lekapcsolja a virtuális világból ezt a közvetítőt, és adott esetben kiveszi a piacról. Tehát sokkal keményebb szankciórendszer is közel áll hozzám.

Talán még emlékeznek azok, akik itt voltak 2010-14 között, hogy amikor a multi cégekre kivethető bírságmaximumról tárgyaltunk, akkor is jobbikos képviselők voltak azok, akik kapacitálták ennek növelését, és akkori képviselőtársam, Gaudi-Nagy Tamás módosítójának elfogadásán keresztül végül a Jobbik szándéka valósággá vált.

Ebben az esetben sem riadnék vissza egy sokkal keményebb szankciórendszertől, viszont egy olyan országban, ahol sajnálatos módon Facebook-kommentek miatt valakire kihallgatás várhat, engedtessék meg nekem az óvatosság. Nem a hivatal embereivel szemben vagyok bizalmatlan, nem a hozzáértő szakemberekkel szemben, sőt ezúton is szeretném helyettes államtitkár asszonynak, kollégáinak kifejezni elismerésemet, hiszen itt vannak minden vitán, látszik közszerepléseik során is, hogy figyelemmel adóznak ennek a területnek, és igyekeznek folyamatosan ötletelni, újabb vívmányokat bevezetni erre az idézőjeles piacra. Tehát ha minden területen így működne Magyarország Kormánya és a mögötte lévő szakértői háló, mint ezen a területen, szerintem sokkal kevesebb vitánk lenne ebben a parlamentben. Azt hiszem, hogy ellenzéki képviselő részéről ennél nagyobb dicséret kevés adható egy parlamentben, de ezt el kell mondani, mert az igazságot nem lehet és nem szabad kerülgetni.

Ugyanakkor azt látom, hogy egy nem kellőképpen körülbástyázott javaslattal ez a bizalmi vákuum, ami kialakult, ez bizony tovább mélyülhet. Magyarország egy olyan ország lett, ahol valódi politikai törzsi háborúk zajlanak, ahol a különböző politikai szekértáborok tagjai látható módon nem tudnak, nem képesek már megbízni egymásban. Tehát amikor bejön egy olyan javaslat, amelynek része magánlakásokba való behatolás bármilyen úton-módon, még egyszer mondom, az ellenzéki képviselő ezt nem támogathatja. A mögötte húzódó szándékokat igen. Bárcsak ilyen elszánt lett volna Magyarország Kormánya akkor, amikor a legeslegnagyobb fogyasztóvédelmi problémánkat kellett volna kezelni! Nyilvánvaló módon a devizahitelesek kálváriájára gondolok. Elképesztőnek tartom, hogy még mindig húzódik velünk ez a probléma, mindig elmondják kormánypárti képviselőtársak, hogy a csúnya szocialisták alatt szabadult el a pokol, és ebben van is igazság, nekem nincs okom ezt vitatni. Bár visszamehetnék 2001-ig, amikor is, ha emlékszünk, ki volt kormányon, arra is emlékezhetünk, hogy az egyoldalú szerződésmódosítások könnyebb lehetővé válása annak az időszaknak, akkori vezetőknek köszönhető.

Arra is emlékezhetünk persze, hogy a balliberális nyolc év során elképesztően felszaporodott a devizahitel-állomány, és bár jöttek figyelmeztetések a világ minden pontjáról, ezeket a figyelmeztetéseket lényegében senki nem hallotta meg, elszabadult a pokol. Majd 2010 után jött a konszolidáció lehetősége, az az időszak, amikor a hitelkárosultak kálváriáját lehetett volna rendezni, és ezen legnagyobb fogyasztóvédelmi botrány kapcsán Magyarország Kormánya nemcsak hogy elvérzett, de letette a fegyvert, térdre borult a banki érdekek előtt, aztán miután felvételkori árfolyamon történő forintosítás helyett hagyta a piaci árfolyamot rázúdulni a magyar polgárokra, és ezzel szó szerinti ezermilliárdos kárt okozott a magyar ügyfeleknek, károsultaknak, kárvallottaknak, még nem átallott Magyarország Kormánya egy paktumot kötni a bankrendszer jeles képviselői mellett, a Bankszövetség mellett az EBRD-vel is, amely 2015-ös paktumban leírta  most is fönn van egyébként angol nyelven valamelyik kormányzati honlapon  és vállalta, hogy több terhet a bankokra egy forintnyit sem hajlandó rakni a károsultak helyzetének rendezése érdekében.

Ez tehát a totális fegyverletétel, egy fogyasztóvédelmi katasztrófa, egy borzalom, nem lehet rá elég durva jelzőket találni, viszont azért, mert ezt a kapitulációt elkövette a kormányzat, nem szabad úgy eljárni az ellenzéknek sem, hogy minden további fogyasztóvédelmi javaslatát zsigerből és csípőből elutasítja. Éppen ezért az előttünk fekvő csomag kapcsán én szeretném maximális jó szándékomat kifejezni, és arra kapacitálni a kormányt, hogy ne csak a külföldön kitalált ötleteket vegye át, implementálja, fordítsa le, akár bővítse ki, hanem nyugodtan találjon ki olyan saját eszközrendszert, amiben mi, ellenzékiek tudjuk támogatni. A szankciórendszer bővítése nyilván ilyen.

Nem akarok inkorrekt lenni. Látom a megkötött kezeket, és látom azt, hogy egy európai gazdasági térségben nem lehet nyakra-főre saját szankciórendszert kitalálni, bevezetni, hiszen aztán jönnek az idézőjeles európai nagytestvérek, és szólnak, hogy azért egységes piacon illene összehangolni ezeket az eszközöket, de ezen mozgástéren belül is elvárható szerintem a mindenkori kormánytól, hogy markánsan nemzeti érdekeket képviseljen. Ha csak egyetlen igen széles társadalmi csoportot emelünk ki, a gyermeket nevelőket, gyakorló édesapaként szeretném elmondani azt, hogy szerintem százszázalékos pozitív visszhangra találna az, ha legalább a gyermekeinket érintő árucikkek, szolgáltatások, különböző készítmények terén elérnénk a nem is százszázalékos, de a száz százalék felé közelítő biztonságot.

Én látom, hogy Magyarország mennyivel több riasztást küld a nemzetközi központi rendszerbe, mint a korábbi években, és bátorítom ezt az utat, de arra is bátorítom Magyarország Kormányát, hogy ebben a kérdésben csapjon Brüsszelben az asztalra, igen, kapcsoljuk le a csaló visszaéléseket foganatosító webshopokat, vegyük ki a piacról ezeket a közvetítőket, szolgáltatókat, már akkor, ha a szándékosság és a csalárdság bebizonyosodik és bebizonyítható, de egy sokkal keményebb szankciórendszer tekintetében, higgyék el, lesznek partnereik. Ebben a kérdésben én minden jó szándékú magyar közszereplővel és szakemberrel szövetséget tudok és szövetséget is szeretnék kötni. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  263  Következő    Ülésnap adatai