Készült: 2024.09.20.03:09:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2007.12.04.), 160. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:20


Felszólalások:  Előző  160  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Néhány módosító indítványommal kapcsolatban szeretnék érvelni, ami két csoportra osztható. Az egyik a Balatonnal kapcsolatos módosító indítványok, a másik pedig az önkormányzati vagy részben önkormányzati finanszírozással kapcsolatos módosító indítványok.

A Balatonnal kapcsolatban, illetőleg területfejlesztési értelemben véve a Balaton Fejlesztési Tanáccsal mint a Balaton gazdájával kapcsolatban két módosító indítvány került benyújtásra.

A Balaton integrált fejlesztésére 700 millió forint elkülönítését javasoltam módosító indítványomban a benne szereplő nulla forint helyett, míg a Balaton Fejlesztési Tanácsra, illetve annak munkaszervezetére, működési költségeire 50 millió forintos támogatást javasoltam a költségvetési törvénytervezetben szereplő nulla forint helyett.

Szeretném figyelmeztetni a tisztelt Házat arra, hogy annak ellenére, hogy jogi értelemben a Balaton nem tervezési-statisztikai régió, azonban minden olyan jellemzővel rendelkezik, amivel egy valódi, igazi régiónak rendelkeznie kell.

A polgári kormány idején a Balatonnal kapcsolatos kiadási rovatban évente - 2001-ben, illetve 2002-ben - 1 milliárd forint szerepelt, ezzel is erősítve a Balaton Fejlesztési Tanács helyét és szerepét a területfejlesztés intézményrendszerében.

(13.50)

Gyakorlatilag a Balaton-régió ugyanazt a programozást végezhette, mint a másik hét jogi értelemben vett régió.

Ez az 1 milliárd forint évről évre elkezdett csökkenni. Először 500 millió forint lett, aztán 2007-ben 300 millió forint, és 2008-ban pedig már egy fillér ilyen forrás nincs a Magyar Köztársaság költségvetésében. Azt gondolom, hogy ezzel kinyilvánítják a döntéshozók, hogy mit gondolnak a Balaton Fejlesztési Tanácsról, mit gondolnak a Balaton Fejlesztési Tanács szerepéről, és mit gondolnak a Balaton Fejlesztési Tanács munkaszervezetével kapcsolatban.

A másik oldalon el kell mondanom azt, hogy nyilvánvalóan történtek kedvező változások is, hiszen a Balatont körülvevő három régió operatív programjában a turisztikai kereteket illetően elkülönítésre kerültek olyan források, amelyek csak és kizárólag a Balaton Kiemelt Üdülőkörzetben használhatóak fel. Azonban azt gondolom, hogy a Balaton Fejlesztési Tanács, a Balaton-régió erősítése érdekében mindenképpen célszerű lenne, hogy ha nem is a polgári kormány idején megszokott 1 milliárd forintot, de legalább 700 millió forintot tudjunk biztosítani a tanács kompetenciájába.

A másik módosító indítványom az önkormányzati köztestületi tűzoltóságokkal kapcsolatos. 500 millió forintos átcsoportosításra tettem javaslatot korábban és nyilvánvalóan most is, és ez még egyáltalán nem fogja megoldani az önkormányzati köztestületi tűzoltóságok problémáit.

El kell mondjam azt, hogy rendkívül látványos a különbség az úgynevezett önkormányzati hivatásos és az önkormányzati önkéntes tűzoltóságok között, annak ellenére, hogy vannak olyan önkormányzati köztestületi tűzoltóságok, amelyek magasabb, illetve alacsonyabb - attól függ, honnan nézzük - veszélyességi fokozatba tartoznak, mint a hivatásos önkormányzati tűzoltóságok. De óriási különbség van a két szervezet között, és óriási különbség van a tűzoltóságokat fenntartó önkormányzatok között a finanszírozást illetően. Míg a hivatásos tűzoltóságoknál az önkormányzatoknak a működési költséghez egy fillérrel nem kell hozzájárulniuk, addig az önkormányzati köztestületi tűzoltóságok tekintetében jelentős önkormányzati hozzájárulás szükséges ahhoz, hogy a köztestület és maga a tűzoltóság működni tudjon. Ráadásul az önkéntes köztestületi tűzoltóságok tekintetében, amelyek egyre inkább a profizmus jeleit mutatják a mindennapi életben, az önkéntesség ma már a múlté. Önkéntesen nagyon kevesen vállalnak olyan pluszmunkát, amely a rendszer fenntartásában szerepet játszhat.

El kell mondjam azt, hogy a múlt heti keddi ülésen mintegy 200 millió forintos átcsoportosítás vagy többletigény megszavazásra került a módosító indítványok tekintetében, azonban ez még nem elég. Az én véleményem szerint még 300 millió forint, de minimálisan 200 millió forint szükséges ahhoz, hogy az önkéntes köztestületi tűzoltóságok, önkormányzati köztestületi tűzoltóságok legalább szabályszerűen tudjanak működni, hogy legalább a minimálbért és a minimálbérrel kapcsolatos túlmunkáért járó pótlékot megfelelő módon tudják fizetni. Ráadásul, ha a hatékonysági vizsgálatokat néznénk, akkor lehet, hogy azt tudnánk elmondani, hogy nem biztos, hogy túl nagy különbség van a hivatásos és a köztestületi tűzoltóságok munkája között.

A következő módosító indítványom a költségvetési törvénytervezet 8. számú mellékletével kapcsolatos, a többcélú kistérségi társulások úgynevezett közoktatási intézményi feladatára átadott pénzösszeg tekintetében. Az eredeti javaslat különbséget tesz 10 ezer lakosszám feletti és 10 ezer lakosszám alatti települési önkormányzatok között a támogatás mértékét illetően. Nem tudom, hogy miért. Nem tudom, hogy milyen logikája van annak, hogy különbséget tegyünk 10 ezer lakosszám fölötti és 10 ezer lakosszám alatti települési önkormányzat között a támogatáshoz való hozzáférés mennyisége tekintetében. Jelentős korlátozás ez a korábbi szabályokhoz képest, ráadásul nem tudom, hogy akkor a korábbi években a 10 ezer lakosszám feletti településeknél mit kívántak ösztönözni.

A módosító indítványom lényege, nyilvánvalóan figyelembe véve a költségvetés teherbíró-képességét, hogy a 10 ezer fős korlát 20 ezer főre növekedjen. Ennek költségvetési fedezete mintegy 70-80 millió forint. Azt gondolom, hogy ez mindenképpen kezelhető módosító indítvány.

Még egy módosító indítványom van, amihez szeretnék hozzászólni, ez pedig a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás témaköre. Korábban a jelzőrendszeres segítségnyújtás egy támogatott, preferált cél volt. A mostani javaslatban kettős szigorítás és korlátozás érvényesül. Az egyik az, hogy az alapnormatíva-hozzájárulás 40 ezer forintról 30 ezer forintra fog csökkenni. A másik ilyen korlátozás, amely szerint ezt a hozzájárulást a korábbiakhoz hasonlóan csak a 2006-ban - tehát nem a 2007-ben, a 2006-ban - ebben részesülő önkormányzatok tudják megigényelni.

A módosításom lényege nyilvánvalóan kettős, hogy az alapnormatíva ne csökkenjen, tehát a korábbi 40 ezer forintos támogatást lehessen igényelni, illetőleg a kiindulási pont, a bázis ne 2006 legyen, hanem 2007 legyen, a korábbi év gyakorlatának megfelelően, mert azt gondolom, hogy most már 2007 decemberében a 2007-ben újonnan belépőket abszolút mértékben fel lehet mérni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket, és kérem módosító indítványaim támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  160  Következő    Ülésnap adatai