Készült: 2024.04.26.10:48:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

188. ülésnap (2004.11.22.), 373. felszólalás
Felszólaló Szabó István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:22


Felszólalások:  Előző  373  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Néhány gondolatot szeretnék még fűzni egyrészt a képviselőtársaim által elmondottakhoz, másrészt pedig azokat a gondolatokat szeretném elmondani, amelyeket természetesen a bizottsági kisebbségi vélemény ismertetésekor nem mondhattam el, mert ezek nem abba a körbe tartoznak.

Szeretnék egy kicsit nyíltabban és egyértelműbben fogalmazni, mint ahogyan arra módom volt a bizottsági kisebbségi vélemény megfogalmazásakor. Legelőször is szeretném sajnálatomat kifejezni amiatt, hogy egy olyan célokat megfogalmazó intézmény létrehozását biztosítandó törvényjavaslatot, amit széles egyetértés övez, sikerült olyan módon beterjeszteni, hogy az embernek az az érzése támad, valódi célja ennek a törvényjavaslatnak: hogyan nem lehet eredeti céljai szerint megvalósítani a nemzeti audiovizuális archívumot, hogyan lehet meggátolni azt, hogy ez egy gördülékenyen és az eredeti céloknak megfelelően működő intézmény lehessen.

A törvényjavaslat, úgy érezzük, szándékosan nagyvonalúan elnagyolt és mindezek alapján megállapíthatóan mögöttes szándékokat szolgáló normaszöveg. A NAVA-t ez a beterjesztett törvényjavaslat mint egy elvont fogalmat kezeli, és ugyanakkor felruházza olyan feladatokkal, amely anélkül, hogy a NAVA-t egy intézményi környezetben elhelyeznénk, és egyértelműen meghatároznánk azt az intézményi platformot, amelyen működni kellene, egyszerűen értelmezhetetlen. Bizonyos definíciók hiánya mindezen tevékenységi körök vonatkozásában, amellyel a NAVA-t kívánja felruházni ez a törvényjavaslat, vagy amilyen körben meghatározza a NAVA feladatait, további kételyeket ébreszt.

Arról csak informálisan értesülhetünk, hogy a NAVA-t a Neumann Ház Kht., egy, a két érintett minisztérium, az IHM, illetve a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által fenntartott és működtetett kht. keretein belül kívánják működtetni. Ez a tény önmagában is szaporítja az aggályainkat, hiszen emlékeztetni szeretnék a nem oly régen e Ház falai között lefolytatott költségvetési vitára, illetve a 2005. évvel kapcsolatosan beterjesztett költségvetési törvénytervezettel összefüggő ÁSZ-véleményre, illetve a korábbi, a 2003-as zárszámadási törvénnyel kapcsolatos ÁSZ-véleményre, ahol kifejezetten a minisztériumok által működtetett kht.-k gazdálkodását illetően nagyon súlyos megállapításokat tesz az Állami Számvevőszék. Ezek a kht.-k, mondjuk meg őszintén, bizonyos értelemben - és ez egybecseng az ÁSZ álláspontjával - a közpénzek egyfajta fekete lyukként való működési helyei. Az ÁSZ egyik főigazgatójának véleménye az, egyszerűen nem lehet tudni, hogy ezen kht.-kon belül mi mibe kerül, azok a pénzek, amelyeket a minisztériumok ezen kht.-k működtetésére fordítanak, hogyan hasznosulnak - teljességgel áttekinthetetlen!

A NAVA-val kapcsolatosan csak fokozza az aggályainkat, hogy nem egyszerűen azon működési költségek elköltése, azok mikéntje ismeretlen számunkra, hanem nem látjuk és nem tudhatjuk, hogy azzal a portfólióval mit fog kezdeni ez a kht., amely oda fog kerülni hozzá. Mindezek fényében értelmezhetetlen megfelelő definíciók nélkül, hogy például melyek lesznek azok a vállalkozási tevékenységek, amelyeket ellenszolgáltatás fejében, ezen portfólió birtokában és ezen portfólióval összefüggésben végezhet majd ez a kht., illetve azok a közhasznú szolgáltatások, a szabad felhasználás körén kívül eső közhasznú szolgáltatások milyen feltételekkel végezhetők majd.

Egészen sajátos megfogalmazása a törvényszövegnek az, hogy az archiválás minőségi előírásaira vonatkozó szabályokat a kht. maga fogja megállapítani.

Ezekkel az, úgy tűnik, szándékosan elnagyolt, nagyvonalú megfogalmazásokkal, úgy ítélem meg, hogy ez a törvényjavaslat megbontja azt a fajta egyetértést, amely az eredetileg megfogalmazott célokat övezi. Én nagyon sajnálom ezt, hiszen hadd idézzek egyetlenegy, e tekintetben jellemző mondatot, amely a 2002-es, a NAVA-projektről szóló bizottsági beszámoló jegyzőkönyvéből származik, amikor is a NAVA-t a bizottság fideszes elnöke a nemzet digitális emlékezeteként aposztrofálta, és olyan lehetőségként jelölte meg, amely egy újfajta nyilvánosság elé tárhatja azt a kultúrkincset, amely olybá tűnik, hogy akár el is veszhet a jövő nemzedékek számára.

Itt egy mondat erejéig fontos említést tenni a múlttal kapcsolatos kérdésekről is, hiszen a bizottsági vitában is az az ellentmondás felszínre került, hogy mi lesz a múlttal. Ez képviselői kérdésekben is megfogalmazódott, hogy mi lesz azokkal a műsorokkal, amelyek a múlt részét képezik.

 

(1.00)

Akkor arról értesülhettünk, hogy ez a NAVA-törvény nem tekinti feladatának azt, hogy egyértelműen meghatározza, hogy a múltban keletkezett műsorok hogyan kerülnek majd archiválásra. Ugyanakkor azt látjuk - ha már a költségvetési vonatkozásait vizsgáljuk ennek a törvénynek -, hogy jelentős összeg nem a NAVA létrehozására és működtetésére található a költségvetésben, mert az a pénz aprópénz ahhoz képest, amely korábbi műsorok archiválására látszik hivatottnak lenni.

És hogy egyértelműen és világosan fogalmazzak, az a határozott benyomásunk, hogy ez a törvényjavaslat a hozzárendelt 2005-ös költségvetési pénzekkel semmilyen más célt nem szolgál, mint hogy a Magyar Televíziónak egyszeri, jelentős összegű apanázst nyújtsanak, ugyanakkor költségvetési források hiányában a NAVA a tetszhalál állapotába fog kerülni, és nem lesz képes betölteni még ezen nagyvonalú és nagyon lazán körvonalazott elképzeléseket sem, nem lesz képes azoknak megfelelni, és nem lesz képes a szépen megfogalmazott céloknak megfelelni.

Mindezek fényében, úgy gondolom, az lenne a lehető legmegfelelőbb eljárás a kormány részéről, hogy gondolja végig ezeket az érveket, amelyeket - meggyőződésem - maga is érez, hogy ezek valóban helytállóak, és ez a törvényszöveg nem méltó azokhoz a célokhoz, amelyeket együtt, közösen, évekkel ezelőtt és a mai napig ezen célokban egyetértve megfogalmaztunk és fenntartunk a mai napig is. Vonja vissza a kormány ezt a törvényjavaslatot, és tartsa fenn egy másik, egy jobb, egy alkalmas törvényszöveggel azt az egyetértést, ami a nemzeti audiovizuális archívumot övezi ebben az országban valamennyi politikai erő részéről.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  373  Következő    Ülésnap adatai