Készült: 2024.09.20.03:56:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (2014.12.16.),  66-72. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 10:12


Felszólalások:   66   66-72   72-78      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Folytatjuk munkánkat. Tájékoztatom önöket, hogy az Országgyűlés elnöke a határozati házszabályi rendelkezések 121. § (4) bekezdésének a) pontjában foglalt, a 124. § (1) bekezdésével kiterjesztett jogkörével élve Magyar Zoltán képviselő úr K/2276. számú írásbeli kérdését visszautasította, mivel az indítvány nem tartozik a címzett Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter úr feladatkörébe.

Tisztelt Országgyűlés! Most Hiller István alelnök úrnak, az MSZP képviselőjének az interpellációja hangzik el: „Kinek van igaza a KLIK-kel kapcsolatban?” címmel.

Képviselő úr, öné a szó.

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Igen tisztelt Államtitkár Úr! A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal kapcsolatban két fontos dokumentumról beszél mostanság a szakmai közvélemény. Az egyik egy iskolákat érintő program, a másik egy kormányzati előterjesztés.

A „Tudásfórum 3.3 akciótervezés” címet viselő programról az index.hu hírportál nyomán több sajtóorgánum is beszámolt. Ennek a programnak az a lényege ‑ ami egyébként sok száz iskolában kötelezően elvégzendő feladat ‑, hogy az iskolaigazgatók egy mellékelt prezentáció segítségével előadást tartanak a saját kollégáiknak, majd csoportos műhelymunka keretében dolgozzák fel a nagyszerű KLIK küldetését. Az említett híradás szerint a KLIK küldetése a következő: „Magyarország legnagyobb szervezeteként stabilitást és kiszámíthatóságot nyújtunk az intézményeknek, a munkatársaknak, és versenyképes tudás megszerzését a diákoknak.” A KLIK jövőképe több más összetevő mellett: „Vonzó és kiszámítható munkahely vagyunk.” ‑ már hogy a KLIK. „Szervezetünket nagy szaktudással rendelkező hiteles vezetők irányítják. Kreativitást, innovatív gondolkodást támogató, inspiráló kulturált környezetben dolgozunk”, és további idézet: „A szülők bizalommal vannak az intézményeink iránt, biztosítottnak látják gyermekük fejlődését, jövőjét.” Ennyi az idézet.

A másik dokumentum egy előterjesztés a kormány részére a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló 202/2012. július 27-i kormányrendelet módosításáról. Ennek az a lényege, hogy a KLIK jelenlegi szervezete és működése módosításra szorul, mert ez így tovább nem folytatható. A rendelet lényege, hogy elveti azt az elvet, miszerint egy épületből kívánják közvetlenül dirigálni az ország összes állami közoktatási intézményét, és belátja, hogy a KLIK eredeti felállásban tovább nem működtethető, a magyar közoktatás számára nem megoldást hoz, csak újabb problémát szül.

A két dokumentum, a KLIK által vezényelt iskolai program, meg a kormány-előterjesztés egyszerűen nem fér össze. A kormányzati rendeletmódosítás azt mondja, hogy úgy nem tud működni a KLIK, ahogy eddig, miközben a KLIK éppen fényezi önmagát és jelenét. Akkor, tisztelt államtitkár úr, azt kérdezem: 1. Kinek van igaza, a KLIK-nek, amely építi saját dicsőségszobrát és fényezi magát, vagy az Emberi Erőforrások Minisztériumának, amelynek ön az államtitkára? 2. Mégis mennyibe kerül a KLIK dicsőségszobra, mennyibe kerül ez a program? 3. Ön szerint is vonzó és kiszámítható munkahely a KLIK? Ön dolgozna ott? Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Hátulról előre kezdeném a kérdésekre a válaszadást. Mennyire kiszámítható vagy nem kiszámítható munkahely a KLIK? Az biztos, hogy kiszámíthatóbb munkahely, mint a Magyar Szocialista Párt Központi Hivatala, ahonnan ‑ ezt hallottuk ‑ az utóbbi hónapokban az emberek felét elküldték, és nem igazán a jól szervezett hivatalok közé tartozik. Annál azért mindenképpen jobb hely a KLIK. Nem mintha gondolkoztam volna azon, hogy valaha is az MSZP Központi Hivatalában dolgozzak, de úgy hallom, elég kaotikusak a viszonyok odabent. (Zaj az MSZP soraiban.)

A második kérdésében azt tette fel, tisztelt képviselő úr, hogy pontosan mennyibe került ez a tudásfórum. Körülbelül 6-8 millió forint az a költségkeret, amiből gazdálkodtak, maximum 8 millió forintot költöttek el ezekre a beszélgetésekre. Ennek pont az a lényege, tisztelt képviselő úr, hogy a pedagógusok visszajelzését a KLIK vezetői megkapják. Ezen egyszerre vannak ott iskolaigazgatók, tankerületi vezetők a KLIK központi hivatalából, és máshonnan különböző, pedagógiával, közneveléssel foglalkozó szakemberek, és azokat a visszajelzéseket várják, amiket az ottani intézményvezetők mondanak nekik. Ezek között van negatív és pozitív egyaránt, de úgy gondolom, akkor lehet a KLIK szervezetén javítani, ha ezeket a visszajelzéseket megkapjuk.

És itt folytatódhat ez a történet azzal a rendeletmódosítással, törvénymódosítással, sőt kiegészíteném még a képviselő úr által mondottakat, SZMSZ-módosítással is, ami a KLIK jobb működéséhez szükséges. Azért terjesztettünk be ide a parlament elé törvénymódosítást, amelyről percekkel ezelőtt szavazhattunk, és azért változtatjuk meg rendeleti szinten is a KLIK-re vonatkozó szabályokat, hogy Magyarország legnagyobb munkáltatója ‑ hiszen nagyobb cég, nagyobb vállalat, nagyobb költségvetési intézmény, nagyobb gazdasági társaság nem létezik Magyarországon, mint a KLIK, ez a legnagyobb munkáltató ma Magyarországon ‑ minél jobban működjön, hiszen egy ekkora szervezet felállításánál nyilvánvalóan sokféle probléma merülhet fel. Bízunk benne, hogy az ott dolgozó emberek tapasztalatai ebbe beépülnek.

Azok a célok, amiket ön elmondott, valóban a KLIK céljai. Azt hiszem, mindnyájan úgy gondoljuk, jó, ha egy olyan jövőképe van egy intézménynek, hogy szeretne stabilabb és kiszámíthatóbb lenni, szeretné, ha szaktudással rendelkező és hiteles vezetői lennének a rendszernek. Örülök, ha erre tan­kerületi vezetőkkel, intézményvezetőkkel, munkatársakkal együtt összeülnek és meghallgatják az ott dolgozók véleményét.

Nagyon fontos, hogy ezeken a fórumokon a pedagógus-életpályamodellről is szó esik. Ön is nagyon jól tudja, hogy a tegnap megszavazott költségvetésben 38 milliárd forint plusz szerepel, ennyivel több jut a pedagógusoknak a jövő évben bérekre, mint amennyi jutott az idén. Szeptemberben minden pedagógusnak nő a bére, januárban pedig azoknak, akik ezért pluszban vállaltak valamit, vagy a portfóliójuk leadását vállalták, vagy pedig azt, hogy mestertanár fokozatba lépnek, és a minőségbiztosítási rendszerben fokozottan részt vesznek az iskolákban.

(12.40)

A KLIK szervezetének, működésének átalakításával kapcsolatban ön is láthatta, hogy a központnak elsősorban irányító-ellenőrző, stratégiai szerepet szán ez a módosítás és a tárca; a területi szinten pedig a funkcionális feladatok és a szakmai feladatok fognak inkább megjelenni. Kevesebb főosztály lesz a KLIK központi vezetésében, kevesebb osztály és kevesebb munkavállaló lesz; és az SZMSZ-ben megyei szintre, pontosabban, a megyeszékhely szerinti tankerületi szintre módosulnak a feladatok adott esetben, így a tankerületeknek az eddigi mellérendeltségi viszonya is módosul, hiszen egy tankerület, amely a megyeszékhelyen van, vezető szerepet tölt be.

Ezzel jön létre egy középirányítói feladat, amely mindazokra a kritikákra, ami elhangzott szakmai fórumokon, politikai fórumokon, választ ad, és igyekszik javítani azt, hogy megyei szinten koordinált legyen a tankerület, a pénzügyi döntési szintek így sokkal közelebb kerülnek magukhoz az intézményekhez. Így a megyei tankerületek újdonsült feladatai lesznek elsősorban, mert a megyei székhely szerinti járási tankerületnek a gimnáziumi munkaszervezés, a felnőttoktatás, a szakközépiskolai, középiskolai, szakképzési, kollégiumi vagy többcélú intézményi nevelés, járási szinten pedig az általános iskolai alapfokú művészetoktatási feladatok fognak inkább megjelenni.

Bízom benne, hogy ez javítani fogja a KLIK működését is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Megkérdezem a képviselő urat, elfogadja-e a választ.

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Államtitkár Úr! Így karácsony előtt érdemes először számba venni azt, amiben teljes mértékig egyetértünk. Egyetértünk abban, hogy mi önt nem hívjuk a Szocialista Pártba, ön meg nem jönne a Szocialista Pártba. Az egyetértés így nagyjából be is fejeződött. (Derültség az MSZP padsoraiban.)

Akkor most vegyük számba azt, ami a válaszának érdemi része volt! Először is azt kell mondjam, hogy önök megszegték a pedagógusoknak tett ígéretüket. Önök azt mondták, hogy értékállóvá, maradandóvá teszik a pedagógus-életpályamodellt. Aztán az első teljes naptári évben ezt az értékállóságot úgy vágják ki az ablakon, hogy csak úgy süvít. Elvették azt a lehetőséget, hogy a minimálbérre vonatkoztatva határozzák meg a pedagógus-életpályamodell további részleteit, és ez már néhány hét múlva, január 1-jén sem igaz, nemhogy hosszú távon.

Ezenkívül, tisztelt államtitkár úr, nincs bent az a 38 milliárd forint a költségvetésben. 10 milliárd forint van bent a költségvetésben; tudniillik nem bázisra, hanem csökkentve, a dologi kiadások terhére tervezték be.

Nem fogadom el a válaszát. Kellemes karácsonyt! (Taps és közbeszólások az MSZP padsoraiban, köztük: Szégyen!)

ELNÖK: Kérdezem az Országgyűlést, elfogadja‑e a választ.

Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés az államtitkári választ 105 igen szavazattal, 40 nem ellenében elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Novák Előd, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez: „Hogyan tölthet be közpénzből egyszerre négy főállást a Bajnai-kormányból átmentett Bódi Gábor, ha csak a Miniszterelnökség helyettes államtitkáraként elvileg napi 10 órás munkaideje van?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.




Felszólalások:   66   66-72   72-78      Ülésnap adatai