Készült: 2024.09.19.18:13:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

10. ülésnap (2006.06.28.), 38. felszólalás
Felszólaló Domokos László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:13


Felszólalások:  Előző  38  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DOMOKOS LÁSZLÓ, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Szögezzük le, mára bizalmi válság alakult ki a kormányzat gazdaságpolitikájával szemben, melynek az árát bizony mindenki megfizeti. Csak ha a többlet kamatkiadásokat számoljuk, az 200 milliárd forintba került ennek az országnak és lakosságának, ha az áremelkedéseket, ami ebből következik, az legalább 1-1,5 százalékos növekedés - ebben az évben ennél nagyobb is lehet -, a gazdasági növekedés lassulása pedig mintegy 500 milliárd forint meg nem termelt jövedelmet jelent. Ez az ára annak, amit önök összehoztak, és ami ellen tiltakoznak.

Wiener György arról beszélt, milyen meglepő, hogy a köztársasági elnök törvényt ír alá, és ha esetleg nem írja alá, akkor annak megalapozottnak kell lennie. Azt gondolom, ez az alkotmánymódosítás igazából azt a garanciarendszert erősíti meg, hogy Magyarországon valóban demokrácia van, és a köztársasági elnök valóban érdemben tud egy egyébként elég bonyolult - az ön számára is talán bonyolult - költségvetési, pénzügyi szakkérdésben véleményt alkotni, amelyhez nagyon komoly háttérszervezetként tud megjelenni nagy tekintéllyel. Különösen ha számba vesszük, hogy a piac hogyan reagált erre a törvényjavaslatra, amely a költségvetési tanácsról szól, akkor talán elgondolkodtató lenne a dolog, és nem kicsinyes belpolitikai vitává silányítja le képviselő uram a vezérszónoklatot, hanem számba vesszük, hogy mi történik ma a magyar gazdaságban; a külföldi értékelők, akik finanszírozzák egyáltalán a kormány működését, azt mondják, hogy több lenne egyszerű gumibélyegzőnél, és legalább előkerült valamilyen pozitív költségvetési szerkezeti reformötlet. Ha a két véleményt vesszük, akkor messze többről van szó, mint amiről előttem a Szocialista Párt vezérszónoka szólt.

Sajnos azt kell mondanom, jó lenne, ha eldöntené az MSZP is, hogy ebből az eszközzel van problémája, vagy pedig azzal, amit Molnár Albert képviselőtársunk a bizottsági ülésen is elmondott, hogy ő azt hiszi, jó kezekben van a költségvetés felügyelete. Mi úgy látjuk, hogy ha öt éven át sosem sikerült a parlament által elfogadott költségvetési törvényeket betartani, akkor biztos, hogy nem jó kezekben van, és azért jutottunk el idáig, mert ebben nem éreznek felelősséget sem. Erre a felelősségvállalásra kívánjuk jobban rászorítani önöket, és ehhez alkotmányos garanciákat felépíteni.

S az sem elfogadható, amiről Gyurcsány Ferenc nem is olyan régen beszélt, hogy köszöni szépen, a költségvetés jól van. Akkor most miről is beszélünk? Miért is beszélünk egész nyáron éppen az adótörvényekről és más megszorító intézkedésekről, ha nem azért, mert a költségvetés köszöni szépen, rosszul van, és már önök is felismerték, hogy valamit cselekedni kell? Talán nem kellene hagyni, hogy többet - akármilyen kormány is lesz - idáig jussunk el, akár a választásokat követő nyári hónapokban is! Ezért ez egy olyan jogintézményt próbál teremteni, amely világossá teszi, hogy minden kormányzat számára sokkal nagyobb nyilvánosságot, több szakértelmet és az emberek számára is átlátható, hiteles költségvetési törvénytervezetet fogad el a Ház, illetve ír alá a köztársasági elnök, amely aztán kötelez bennünket is és a kormányt is, hogy betartsa ezeket a számokat.

Azt gondolom, nyugodtan mondhatjuk, hogy egy alkotó ellenzéknek feladata, hogy segítse az ország előrehaladását, még akkor is, amikor a kormányzás felelősségét nem neki kell vállalnia. Az alkotó ellenzék hisz abban, hogy léteznek olyan közös érdekek és elvek a gazdaságpolitikában, amelyek mentén egyetértés alakulhat ki a kormánnyal, a parlamenti pártokkal. Azonban meg kell jegyezni, hogy kiindulópontként sok vitánk van a kormánnyal, hiszen láthatjuk, hogy az áfajavaslatokkal vagy az egyéb adózással kapcsolatos lépésekben eltérés van, mégis fontosnak tartjuk, hogy segítsük a kormányt és az országot azoknak a lépcsőknek a lerakásában, ami a helyes út megtalálásában segíthet. Nem lehet elvitatni az ellenzéktől azt a jogot, hogy garanciát kérjen a mindenkori kormánytól a költségvetés és a gazdaságpolitika működésének a betartásában.

Ma vita van arról, hogy elsősorban az adócsökkentésen keresztül és egy szélesebb, mélyebb munkaerőpiac kialakításával találja-e meg a magyar gazdaság a tartós és gyors ütemű felzárkózási pályát, vagy - ahogy önök mondják - az adóemelésekkel és az extraadókkal való költségvetési kiegyensúlyozás ad választ mindenre. Ez a javaslat nem ezt a vitát kívánja átvinni egy új területre, még akkor sem, ha minden lehetséges fórumon el kívánjuk mondani, hogy a kormány rossz úton jár a megszorító csomaggal és a drasztikus adóemelésekkel. Ugyanis egy mélyebb és komolyabb elemről van most szó, mondhatnánk, a kormány gazdaságpolitikájának első, kezdő eleméről: a hitelességről. A hitelességnek az elmúlt években tapasztalt összeomlása, a piac elmúlt hetekben tapasztalt reakciói, a választási kampány alatt és után tett lépések mind azt mutatják, hogy olyan új garanciákra, intézményekre van szükség, amelyek hozzásegíthetik a kormányt és az országot a pénzügyi hitelesség visszaszerzéséhez, és ezzel hozzá is járulhatnak, hogy a 2006-oshoz hasonló költségvetési helyzet többé ne történhessen meg az országban. Ehhez viszont rendkívül fontos, hogy a hiánykorlát betartásának igénye és képessége, az államadósság növekedésének a megállítása megjelenjen.

Láthatjuk, az előterjesztő is szólt róla, hogy az ország adósságállománya 2004-ben túllépte a maastrichti feltétel 60 százalékát - ami az euró bevezetésének a feltétele -, 2006-ban pedig már a 70 százalékát is. Még alig egy éve is arról vitatkoztak a kedves kormánypárti képviselők, hogy a 60 százalékot sem értük el. Nos, eljött az igazság pillanata, s ahhoz, hogy ez még egyszer ne ismétlődhessen meg, kell egy megfelelő garancia, hogy ne lehessen félrevezetni az embereket. Hiszen rendkívül fontosnak tartjuk, hogy ez az adósságnövekedés már nemcsak a jelent, hanem a jövő generációjának az adóját is jelenti, azokét, akiknek jelentős része a következő években lép be a munkaerőpiacra, az adózók táborába, és azokét is, akik ma gyermekeket vállalnak, de az extraterhek egyelőre rájuk hárulnak. Amikor tehát hitelesebb, kiszámíthatóbb gazdaságpolitikáról beszélünk, az bizony az adósságnövekedés megállításának az igényét is magában hordozza.

Miért van szükség új garanciákra, kérdezik önök. Azért, mert egy független intézmény ma horgonyt, stabil pontot jelenthet a gazdasági szereplők számára. Ezért a független intézmények hasznosak a kormánynak is, a jó együttműködés meghozza a gyümölcsét. A független intézményekkel való tartós együttműködést, a közös célok felé vezető döntéseket mindig megjutalmazzák a gazdaság szereplői is. A nemzetközi tapasztalatok is ezt igazolják. A Fidesz arra tesz most javaslatot, hogy több lépcsőben sikerüljön kiépíteni ezeket a garanciákat.

Mint ahogy az előterjesztő is mondta, van egy másik törvénytervezet is - amit szintén ma szerettünk volna tárgyalni, de önök nem kívánták napirendre venni -, amely a miniszterek anyagi felelősségét is mellé helyezi, nevezetesen ha túlkölt a parlament által elfogadott kereteken, akkor az ő személyes anyagi felelőssége is megfogalmazódhasson; mint ahogy ez egyébként a gazdaság minden más pályáján és minden szereplőjénél - akár a vállalatoknál, akár az intézményeknél - joggal elvárható, azt gondolom, így a kormánynál is.

(11.40)

Össze szeretném foglalni, hogy melyek azok az érvek, amelyek alapján végül is azt a törvénymódosítást szeretnénk, hogyha ehhez kiindulópontként egyeztetés történne, amely az alkotmányban rögzíti az alapokat, mind az Állami Számvevőszék, mind a Magyar Nemzeti Bank esetében, de a működéshez szükséges törvény még egyelőre nyitva hagyja, akár Wiener György észrevételét is figyelembe véve, hogy hogyan működjön akkor ez a tanács, amely háromtagú lenne.

Tehát összegezve, a végső érveink azok ehhez a törvénytervezethez, hogy a törvény már nem elegendő, a hitelességet kívülről is biztosítani kell a gazdaság működésének érdekében, magyarul a költségvetési folyamat kellő hitelességét; másrészről a független intézmények jól tölthetik be a szerepüket; a költségvetés (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) átláthatóbbá, meggyőzővé válik; a kisebb hiány viszont alacsonyabb adóterheket jelent mindannyiunk számára.

Köszönöm a figyelmet és a türelmet. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  38  Következő    Ülésnap adatai