Készült: 2024.09.19.15:55:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

159. ülésnap (2000.09.26.), 182. felszólalás
Felszólaló Dr. Pálinkás József
Beosztás oktatási minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:38


Felszólalások:  Előző  182  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Interpellációjában két kérdést vet fel, az egyik a hit- és vallásoktatás kérdése, a másik az erkölcsi alapismeretek oktatásának kérdése. A két dolog egy kicsit különbözik egymástól, ezért a két dologra külön válaszolok.

A közoktatásról szóló törvény 4. § (3) bekezdése alapján az iskolában gondoskodni kell az alapvető erkölcsi ismeretek elsajátításáról. Ezek az ismeretek nem feltétlenül kötődnek tananyaghoz, illetve ezeknek az ismereteknek az átadása bármilyen tanítási óra keretében kötelező, és nem kötelező tanórai foglalkozásokon, szakkörön, iskolai rendezvényen, bárhol történhet. Az új kerettantervek beiktatták az etikának mint tantárgynak az oktatását is, és a helyi tantervekbe kötelező ezek beépítése. A képviselő úrnak az interpellációs válaszom után át fogom adni azt az etikaajánló bibliográfiát, amellyel a minisztérium segíteni kívánja az iskolákat, hogy az etikaoktatást az általános etikaoktatáson kívül milyen más segédeszközökkel segíthetik még.

Ettől a kérdéstől, tehát az általános erkölcsi alapelvek oktatásának kérdésétől valamennyire eltér a hit- és vallásoktatás kérdése. A közoktatásról szóló törvény 4. § (4) bekezdése alapján a helyi önkormányzati iskolában lehetővé kell tenni, hogy a tanuló az egyházi jogi személy által szervezett fakultatív hit- és vallásoktatásban vegyen részt. A hit- és vallásoktatást az iskolában oly módon kell megszervezni, hogy az alkalmazkodjon a kötelező tanórai foglalkozások rendjéhez, az iskola e feladatainak ellátása során köteles együttműködni az egyházi jogi személlyel.

Nos, az iskola törvényes működéséért elsősorban az igazgató, illetőleg a fenntartó felelős. Az Oktatási Minisztérium a helyi ügyek eldöntéséhez segítséget akkor tud adni, amennyiben konkrét ismereteink vannak arról, hogy hol okoz problémát a fakultatív hit- és vallásoktatás megszervezése. Ezért mindenképpen szükségesnek tartom, hogy először helyben kíséreljék meg a választók a problémára megtalálni a választ, a számukra megnyugtató megoldást, és amennyiben ez az iskolában nem sikerül, akkor forduljanak az iskola fenntartójához. Segítséget nyújthat az iskolaszék, amelynek egyik igen fontos feladata az esetleges nézeteltérések megoldásának segítése.

Amennyiben a jogszerű állapot helyreállítására nincs lehetőség, úgy az érdekelt fél kezdeményezésére az oktatási jogok biztosa adhat segítséget, ha mindezek nem segítenek, akkor természetesen törvényességi felügyeleti jogkörében az oktatási miniszter el fog járni azokban a konkrét esetekben, ahol törvénysértés történne.

Kérem képviselő urat válaszom elfogadására. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  182  Következő    Ülésnap adatai