Felszólalás adatai
191. ülésnap (2001.03.06.), 181. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Szabó János (FKGP) |
Beosztás | honvédelmi miniszter |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 4:18 |
Felszólalások: Előző 181 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. SZABÓ JÁNOS honvédelmi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársam! 1997-től egy újszerű katonai tevékenységi forma alakult ki hazánkban. A szabályozás lehetővé tette, hogy külföldi fegyveres erők hazai gyakorló- és lőtereket vehessenek igénybe saját kiképzési céljaikra, mégpedig térítés ellenében.
Az országgyűlési határozat alapján a honvédelmi tárca az igénybe vett lő- és gyakorlóterek környezetében elhelyezkedő önkormányzatok számára, mintegy fájdalomdíjként, évente átutalja a tiszta bevétel 6 százalékát meghatározott eljárási és elosztási rendben, lényegében gazdasági szempontok alapján.
Azon gyakorlatok esetében, amikor nem gazdasági szempont dominál, akkor a honvédelmi érdek az elsődleges. Az ország védelmi képességének fenntartása alapvető honvédelmi és biztonságpolitikai érdek. A Magyar Honvédség éves kiképzési terveinek végrehajtása pedig a védelmi képesség fenntartásának és fejlesztésének egyik legfontosabb eleme. Ebből következően a gyakorlatok, kiképzések végrehajtása során felmerülő zavaró hatásokat mindenkinek el kell viselnie.
A nem térítéses gyakorlatok esetében a Honvédelmi Minisztérium bevételhez nem jut. A korábbiakban részletezetteken felül a honvédelmi tárcát semmilyen jogszabályi rendelkezés nem kötelezi a zavaró hatások miatti kártalanítás fizetésére, és ennek pénzügyi háttere, költségvetési forrása sem biztosított. Abban az esetben, ha a térítésmentes gyakorlatok esetében bármilyen díj fizetését kellene végezni, akkor is nehézkes lenne a mérték megállapítása, vagyis adott esetben annak meghatározása, hogy minek a 6 százalékát kell kifizetni.
Ehhez kapcsolódóan nem lehet megbecsülni azt sem, hogy az önkormányzatok milyen igénnyel lépnének fel adott esetben. Mindezeken túl a kártalanítás fizetésének kiszélesítése elindíthat egy olyan folyamatot, amely következtében az állampolgárok mindenféle katonai művelettel kapcsolatban igénnyel léphetnének fel a minisztériummal szemben. Annak az eldöntése, hogy a gyakorlatokra vonatkozó általános kártalanítás bevezetését a jelenlegi gazdasági helyzet lehetővé teszi-e, nem a honvédelmi tárca kompetenciája.
Kérdésére konkrét válaszom tehát az elmondottak alapján az, hogy nem látok sem jogi, sem pedig pénzügyi lehetőséget arra, hogy a nem fizetős gyakorlatokkal érintett önkormányzatok bármiféle újszerű juttatásban vagy kártalanításban részesülhessenek.
Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az elszámolási vitára vonatkozóan a következő tájékoztatást tudom adni. Az önkormányzat kezdeményezésére a Honvédelmi Minisztérium még 1997. október 29-én kötött egy megállapodást Táborfalva önkormányzatával a község közigazgatásához tartozó területeken, ezen belül a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő objektumok területein keletkező szennyvizek befogadására és a beruházás együttes megvalósítására. A megállapodásban közösen meghatározott gondolatok alapján rögzítésre került az aláírók közötti költségmegosztás mértéke is. A Honvédelmi Minisztérium évente határidőben teljesítette a fedezetátutalásokat, ezért a késedelmes teljesítés vádja fel sem merülhet, sőt előre is teljesítettünk több esetben. Ennek alapján az Állami Számvevőszék is vizsgálta az önkormányzat beruházásban való tevékenységét. A vizsgálat eredménye is azt igazolta, hogy mindenben jogszerűen jártunk el.
A fentiek alapján nem áll módunkban további pénzügyi eszközök átadása, ezért kérem képviselőtársamat, a válaszomat fogadja el. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)
Felszólalások: Előző 181 Következő Ülésnap adatai