Készült: 2024.05.07.10:02:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

132. ülésnap (2008.03.18.), 138. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:02


Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Először is Isten éltesse elnök urat meg a Sanyit névnapja alkalmából, meg néhány József is van. Ugyan itt az időjárással van némi problémánk, de legalább hoztak egy kis esőt - ez azért, azt hiszem, jó hír itt a pálinkatörvény kapcsán is.

Annyiban szeretném az előterjesztést csak néhány mondattal kiegészíteni - hiszen azt gondolom, egy teljesen korrekt és jól összefogott előterjesztést hallottunk -, hogy egy nagyon fontos törvényjavaslatról van szó, hiszen tényleg egy olyan nemzeti italunkat próbáljuk most valamilyen törvényi szabályozással abban a mederben tartani és olyan pozícióban tartani, ami egyértelműen megérdemli ezt a szabályozást. Ezért is jeleztük rögtön a benyújtás után, hogy ugyan vannak vitáink a szövegezést illetően és néhány megfogalmazással, néhány szakmai üggyel kapcsolatban is, de természetesen támogattuk a törvényjavaslat benyújtását. Azt gondolom, elegendő időnk volt eddig is már, ebben a néhány hétben és még a következő időszakban ahhoz, hogy ebből tényleg egy nagyon jó és konszenzusos törvény szülessen.

Amit mindenképpen el kell mondanom, és szeretném a megértést is kérni, az az, hogy egy dologban van egy olyan vitánk, amit nagy valószínűséggel nyilván a parlamentnek el kell döntenie. Ez az, hogy kell-e európai uniós előzetes engedélyezési eljárás, vagy sem. Az a helyzet a dologgal, hogy miután itt jelölések és áruforgalmazással kapcsolatos szabályok is bekerültek a törvénybe, ezért nem nagyon van más választásunk, mint az, hogy egy notifikációs eljáráson is megméressük ezt a törvényt. Erre azért van szükség, mert ha nem tesszük meg, akkor egyáltalán ez a törvény nem védhet és nem lesz semmilyen jogalapja, tehát én azt gondolom, megéri ezt a kört majd megfutnunk. Nyilván nem most kell erre sort kerítenünk, hanem majd a módosító javaslatok megszavazása után, amikor már kvázi egy végleges szöveget tudunk előállítani. Tény és való, hogy ez egy viszonylag hosszabb, két-három hónapos procedúrát jelent. Én ezt mindenképpen megfontolásra javaslom a képviselőtársaknak, és a kormány nem is fog tudni mást tenni, mint hogy ehhez ragaszkodjon, ugyanis ez az egész onnantól kezdve, mindegy, ki alkotja a törvényt, a kormány felelőssége.

Azt is tudjuk, hogy van egy olyan pont, a májusi határidő, amikor esetleg probléma lehet. Én ezért javasoltam a legutolsó egyeztetésen, hogy ami akut ügyünk, és nem tud várni, mondjuk, egy ilyen notifikációs eljárás végéig, többek között az, hogy a törkölypálinka kapcsán van egy olyan anomália, hogy elvileg a bort még a mostani uniós borreform kapcsán is lehet némi cukorral javítani, nekünk ezt a kérdést a miniszteri rendeletben el kell varrni. Ez azt jelenti, hogy ezen a héten kerül tárcakörözésre az a rendeletmódosítás, amivel a pálinkakészítés kapcsán ebbe bele kell avatkoznunk, és nyilván ezt a kettősséget meg kell szüntetnünk, amit részben a bortörvény megenged, részben pedig most már az új európai uniós szabály is, de nem akarunk megengedni a pálinka kapcsán, mert az egy teljesen más történet. Ezt nyilván én a képviselő hölgyeknek, uraknak majd előzetesen be fogom mutatni, de a héten már tárcakörözésen lesz ez a rendeletmódosítás. Ez egy miniszteri rendelet, tehát nem egy bonyolult eljárásrenddel végrehajtott jogszabály-módosítás.

Amik készültek módosító javaslatok - hiszen volt egy nagyon hosszú egyeztetés a minisztériumban, és azt gondolom, egy korrekt szakmai egyeztetés volt, meg is köszönöm mindenkinek, aki ezen részt vett, és tényleg hozzátett mindenki a maga területén olyan fontos tényeket, hogy ebből lehessen a végén egy mindenki által támogatható törvény -, még ezen módosítók után is maradhatott fenn esetleg olyan technikai jellegű pontosítási igény, mint amiről itt képviselő úrral már az előbb beszéltünk. Erre én is azt gondolom, elegendő lesz ez a két hét, ami előttünk van, és utána lehet erről tényleg egy olyan végleges szöveget megalkotni, ami mindenki számára elfogadható.

Ami valóban egy további egyeztetés témája, egyáltalán a tanácsnak most már nem a funkciója, mert szerintem a funkciójában alapvetően megegyeztünk, hanem annak a működési rendjével kapcsolatban maradtak fenn, úgy látom, vitatott, vitás pontok.

(16.20)

Ugyanis most is több ilyen nemzeti tanács működik különböző módokon. Van olyan nemzeti tanácsunk, ami kvázi köztestület, és rengeteg delegált feladatot lát el. Ilyen a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, amely komoly európai uniós jogosítványokkal rendelkezik, és kvázi nagyon sok hatósági feladattal is, de ez egy köztestület, ami egy jogi személyiségű önálló rendszer, és nincs igazán beleavatkozás a működésébe, és természetesen egy alulról épített, alulról létrejövő rendszer.

Van egy Agrárgazdasági Tanács, ami egy abszolút konzultatív testület. Ez nem egy operatív testület, hanem egy nagy tudású, a szakmához értő emberekből és a szakma nagyon széles köreiből érkező, pontosabban, a miniszter úr által delegált tanács, amelynek az agrárstratégiai kérdésekkel, minden évben az agrárjelentéssel, az agrárköltségvetés előkészítésével kapcsolatban vannak funkciói. Ez nem egy köztestület, ez nyilván egy konzultatív testület, nem is jogi személyiségű, és ennek nyilván a működési rendje is más, egy viszonylag széles körű, 40-50 főből álló szervezet.

Következne a Pálinka Nemzeti Tanács, ami úgy indult, hogy nagyobb létszámú lesz, de abban sikerült megegyezni, hogy ha kvázi operatív feladatokat is el kell látnia, akkor bonyolítanánk, mert akkor annak egy elnökséget kellene választani, az már megint egy plusztevékenység. Itt most azt kell tisztáznunk, hogy hosszú távon milyen funkciót szánunk ennek a tanácsnak azokon túl, amiket a képviselő úr elmondott, mert ez fogja meghatározni azt is, hogy hogyan lehet ennek a működtetését megoldani. Most mi azt javasoljuk, hogy ennek a működtetését a minisztérium biztosítani tudja. Ennek önálló, saját magára nézve önálló költségvetést, úgy gondoljuk, nem kell magának megalkotnia.

Az egy teljesen más kérdés, hogy nyilván beleszólása lesz azokba a marketingfeladatokba, amit viszont a minisztérium berkein belül működő Agrármarketing Centrum - ami most már nem kht., hanem a minisztériumnak egy intézménye - messze el tud végezni, és ehhez semmiféle egyéb közvetítő lépcső, olyan lépcső, ami a pénzek mozgatását végzi, nincsen.

Nyilván az lesz, és ebben kell majd előre megegyeznünk, hogy a különböző feladatokra milyen forrásokat kell biztosítani. Ez egyértelműen a minisztériumon, a miniszteren keresztül, miután a döntési pont a miniszter úr ebben a rendszerben, biztosítható lesz. Erre konkrét ígéret is hangzott el, hogy minimum 100 milliós nagyságrendű, de inkább magasabb összeg kell erre a tevékenységre, hogy valós piaci látszata is legyen ennek a tevékenységnek, és ne csak az eredetvédelem, ne csak a minőségvédelem legyen a dolga, hanem az is, hogy ez egy eladható termék legyen. Főleg most már azt a hatást kihasználva, ami a fiatalok körében egyre inkább terjed, hogy ez egy kvázi nagyon kitűnő minőségű és talán az egészségre legkevésbé ártalmas ital, ezt próbáljuk meg mindenféle marketingeszközzel különböző rendezvényeken, kiállításokon és önálló rendezvényeken is segíteni.

Én abban tudom csak az előterjesztőket megerősíteni, hogy a további munkában is természetesen nagyon aktívan részt kívánunk venni. Azt látom már, hogy a kormányülés kapcsán teljesen sikerült meggyőzni az összes társminisztériumot, amelyet érint, úgy látom, most már nem vitatja senki, hogy önálló színű zárjegynek kell lennie, ez a feladat megoldható. Eleinte még ezen is volt egy kis polémia. Hogy majd most kinek milyen jelentési meg milyen adatszolgáltatási kötelessége lesz, nyilván majd meg kell néznünk a rendszert, hogy kell-e rajta alakítani valamit, hogy az új törvény szellemében ezt meg tudjuk-e tenni. Azt is látjuk, hogy az összes kodifikációs munkából az Igazságügyi Minisztérium is nagyon korrektül kivette a részét, hiszen rengeteg olyan, szerintem jó ötlettel állt elő, ami ezt a törvényt javítja.

Amiben, mondom még egyszer, nyilván majd a parlament ezt eldönti, de megértést kérek, hogy ezt az európai uniós előzetes engedélyezési eljárást a saját magunk érdekében véleményem szerint is le kell folytatni. Ezt én akkor is elmondtam, amikor az első egyeztetésünk volt, és azóta is úgy látom, hogy a leírt szöveg kapcsán erre szükség van. Azt kell még egyszer majd átnéznünk, hogy milyen olyan ügy van még, amit esetleg egy gyors rendeletalkotással még muszáj megtennünk a törkölypálinka mellett, hogy van-e még ilyen ügyünk, de nyilván erre most majd lesz időnk.

Arra kérem a képviselőtársakat, akiket ez a dolog érdekel, nagyon sok embert érdekel... - azt látom, olyan értelemben, hogy nagyon sokan kerestek ma meg bennünket különböző ötletekkel, még az Egészségügyi Minisztérium is, szeretném jelezni, ők is egyértelműen támogatták ennek a törvényjavaslatnak az elkészítését azért, hogy tényleg olyan minőségű italok kerüljenek Magyarországon forgalomba, és olyan legyen ez a végtermék, ami a leginkább segíti az egészséges életmódot. Én is tudnék nagyon sok jó életmódi hatással előjönni, hiszen én meg Szatmárból nősültem, úgyhogy azt gondolom, nem kell mondanom, hogy nekem is volt addig is meg azóta is részem rendkívül kitűnő italokban. Annak is örülök, hogy nincsen most már Európában szinte olyan párlatverseny - hiszen azok párlatversenyek, mert nagyon sok szereplő van Európában, aki különböző párlatokkal foglalkozik -, ahol, mondjuk, a 100 magyar mintából legalább 70-80 ne aranyérmes legyen. Ez is azt mutatja, hogy olyan tradicionális italokkal, mint a különböző konyakfélék, grappafélék és whiskyfélék is, nagyon jól meg tudjuk vívni a csatát. Nagyon remélem, hogy a turizmusunk egyik olyan húzóágazata lehet a gasztronómia mellett a kulturált pálinkafogyasztás bemutatása és elterjesztése, amin reményeink szerint ez a törvényjavaslat is sokat fog majd tudni segíteni.

Ehhez a közös munkához kívánok valamennyiünknek sok sikert, és remélem, hogy nagyjából egy kész termékkel állhatunk majd az Európai Unió elé egy hónapon belül, és elmondhatjuk, hogy ebben az évben tényleg sikerül egy olyan jogszabályt megalkotnunk, amely méltó ahhoz az italhoz, amiről ez az egész történet szól.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai