Készült: 2024.09.19.16:03:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

229. ülésnap (2017.05.30.),  57-66. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 18:17


Felszólalások:   47-56   57-66   67-76      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! A következő napirendi pontunk megkezdése előtt kétperces technikai szünetet kell elrendeljek.

Kérem önöket, maradjanak a helyükön, amennyiben lehetséges. Kara Ákos államtitkár urat várjuk. Reméljük, nagyon rövid időn belül megérkezik. (Rövid szünet.)

Tisztelt Országgyűlés! A megértésüket megköszönöm. Természetesen igyekszünk a szükséges lépéseket a hasonló esetek elkerülése érdekében megtenni. És köszönöm államtitkár úrnak, hogy vállalta most a gyors intézkedést.

(12.20)

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a veszélyes áruk szállításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/15642. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Kara Ákos államtitkár úrnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviseletében, a napirendi pont előterjesztőjének. Állam­titkár úr, parancsoljon!

KARA ÁKOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő törvényjavaslat összesen öt törvény és törvényerejű rendelet módosítását és egy törvény hatályon kívül helyezését tartalmazza. A jogszabályok mindegyike a veszélyes áruk nemzetközi szállításának szabályairól és azok belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szól.

Magyarország szerződő fele a veszélyes áruk köz­úti és belvízi szállításáról szóló két ENSZ-megállapodásnak és a nemzetközi vasúti fuvarozásról szóló nemzetközi egyezménynek, amelynek egyik függeléke a veszélyes áruk vasúti szállításáról szóló szabályzat. A közúti és a vasúti szállításokról szóló nemzetközi szerződéseket törvényerejű rendelet, míg a legújabb megállapodást, a belvízi szállításokra vonatkozót törvény hirdette ki.

A három nemzetközi szerződés nagy terjedelmű mellékletei tartalmazzák a szállításra vonatkozó konkrét előírásokat. Ezek határozzák meg, hogy mely áruk minősülnek veszélyesnek a közlekedésben, és milyen feltételekkel szállíthatók biztonságosan. Rendelkeznek a veszélyes áruk biztonságos csomagolásáról, jelöléséről, arról, hogy milyen okmányoknak kell kísérni a szállítmányt, milyen járművel, milyen műszaki követelmények betartásával, milyen hatósági eljárások mellett szállíthatók a veszélyes áruk. Az Európai Parlament és Tanács döntése alapján 2008 óta ugyanezen szabályokat kell alkalmazni a veszélyes áruk tagállamokon belüli szállítására is.

Tisztelt Képviselőtársaim! A nemzetközi szervezetekben folyó munkák eredményeképpen, figyelemmel a tudomány és a technika fejlődésére és az alkalmazás során szerzett tapasztalatokra, mindegyik közlekedési alágazatnál kétévenként módosulnak a szabályozatok előírásai. Eddig a szabályzatok, vagyis a nemzetközi szerződések mellékleteinek módosítását is törvények hirdették ki.

A nemzetközi szerződések mellékleteinek tárgyköre, vagyis a szállításokra vonatkozó konkrét műszaki és adminisztratív előírások azonban nem tartoznak az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe, ezért a nemzetközi szerződésekről szóló törvény alapján kormányrendeletben kell azokat kihirdetni, aminek feltétele, hogy a nemzetközi szerződést kihirdető törvény a kormányt erre felhatalmazza. A kapcsolódó törvény és törvényerejű rendeletek javasolt módosításával a kormány most megkapja ezt a felhatalmazást.

A törvényjavaslat elfogadását követően a mellékletek 2017. évi módosításának kihirdetése már majd kormányrendelettel történhet. A nemzetközi szerződésekben és az Unió irányelveiben foglalt kötelezettségünk, hogy a mellékletek módosításait határidőre kihirdessük. Mivel a kormányrendeleti kihirdetés jóval egyszerűbb jogi eljárás, ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a későbbiekben még az előírt határidő letelte előtt megjelenhessen a magyar szabályozás, így a magyar vállalkozásoknak, a veszélyes áruk feladójának, a szállítóknak, a fuvarozóknak és az érintett hatóságoknak több idejük lesz felkészülni az új jogszabályok végrehajtására.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A veszélyes áruk szállításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat megteremti a lehetőséget, hogy a veszélyes áruk szállításáról szóló szabályok kihirdetésére vonatkozó nemzetközi és uniós kötelezettségünknek egyszerűbben és gyorsabban megfeleljünk. Mindezekre tekintettel kérem képviselőtársaimat, hogy a törvényjavaslatot megvitatni, majd aztán támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a szót, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. Megadom a szót Bencsik János képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő úr!

BENCSIK JÁNOS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Az előttünk fekvő törvényjavaslat egyértelmű célja az Országgyűlés munkájának teher­men­tesítése. A veszélyes áruk szállítására vonatkozó nemzetközi egyezmények mellékleteinek módosításával kapcsolatos előterjesztések az elmúlt évek so­rán rendszeresen kerültek a tisztelt Ház elé. Ennek oka az volt, hogy a Genfben, Bernben és Vilniusban kö­tött egyezmények részletszabályait tartalmazó mellékletek a nemzetközi szervezetekben zajló folya­ma­tos munka, valamint a tudományos és technológiai előrelépés miatt többször módosultak. Az indítvány szerint a jövőben törvény helyett elég lesz csak kormányrendeletként kihirdetni azokat a nemzetközi megállapodásokat, amelyek ezeknek az 1000-1200 oldalas mellékleteknek valamelyikét módosítják.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindamellett, hogy a törvényjavaslat tehermentesíti az Országgyűlést, a gyorsabban megjelenő módosításoknak köszönhetően a hazai vállalkozásoknak is több idejük marad fel­ké­szülni a változásokra, ezért a Fidesz-frakció támogatja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyel­met.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Velez Árpád képviselő úrnak, az MSZP-képviselőcsoport vezérszónokának. Parancsoljon!

VELEZ ÁRPÁD, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A javaslat mögötti valós szándék nyilvánvalóan az, hogy a kormánynak valamiért elege lett az országgyűlési törvényhozási eljárásból. Noha ez a parlamenti eljárás sem vontatottnak, sem nehézkesnek nem nevezhető, inkább a saját berkein belül kívánja megoldani az érintett nemzetközi szerződések mellékleteinek módosítását. Praktikus szempontok vezérlik tehát a kormányt. Ugyanakkor nem érthető, hogy ha 2015-ben törvényhozási tárgykörnek tekintették még a megjelölt szabályozási tárgyakat, miért változott meg a véleményük két év múlva, miközben a nemzetközi szerződésekre vonatkozó szabályrendszer 2013-ban, 2015-ben és 2017-ben is ugyanaz volt.

Az MSZP képviselőcsoportja a fenti aggályok miatt a törvényjavaslatot így nem támogatja. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Gyüre Csaba képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. GYÜRE CSABA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttem szólók már felszólaltak abban az ügyben, hogy milyen formában tehermentesíti a Magyar Országgyűlés, a jogalkotó munkáját a jelenlegi becsatolt jogszabálytervezet. Valóban úgy van, hogy ez egy nagyon terjedelmes mellékletét képezi a nemzetközi egyezménynek, amely egyezményt kétévente felülvizsgálják, és kétévente módosításra kerül az egyezmény melléklete. S mivel ez abszolút részletkérdéseket szabályoz, ezért valóban célszerű lehet, ha ez kikerül az Országgyűlés hatásköréből, és kormányrendeleti szinten történik meg a kihirdetése.

De miről is van szó, mik is azok a veszélyes áruk, amikről szól ez a jogszabály? Veszélyes árunak nevezzük azokat az áruféleségeket, amelyek a szállításuk során tűz- és robbanásveszélyesek, vagy lehetnek egészségkárosítók, ezek főként maró és mérgező anyagok, vagy környezetkárosító tulajdonságokkal rendelkeznek. Az ilyeneket különböző veszélyességi osztályokba soroljuk.

Vannak a robbanóanyagok, vannak a gyúlékony gázok, a nem gyúlékony, nem mérgező gázok, a mérgező gázok, a gyúlékony folyékony anyagok, a gyúlékony szilárd anyagok, az önreaktív anyagok, az öngyulladó anyagok, a vízzel gyúlékony gázokat képező anyagok, a gyújtóhatású oxidáló anyagok, a szerves peroxidok, a mérgező anyagok, a fertőző veszélyes anyagok, a radioaktív anyagok, a maró korrozív anyagok, és különböző más veszélyes anyagok kerülnek ide.

Tehát azt látjuk, hogy ha csak a témákat is felsoroljuk, hogy milyen területe van a veszélyes áruknak, akkor már ez egy komoly felsorolást jelent, és amikor ezek szállításának a részletkérdéseiről van szó, akkor pedig még speciálisabb és valóban egy nagyon hosszú tartalmas mellékletet fogunk találni. S itt jön be, hogy mely területeken kell ezt alkalmazni. Hát, a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló egyezmény esetén, a veszélyes áruk nemzetközi vasúti fuvarozásáról szóló egyezmény, illetve a belvízi szállításról szóló egyezmény esetén, amelyeket a jelenlegi jogszabály meghatároz mint területet, ahol a területi hatály majd érvényesülni fog, illetve ezeknél a szállításfajtáknál fog érvényesülni.

(12.30)

A veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításánál van két melléklet, amelyik nagyon fontos. Az A melléklet az általános előírásokat, a veszélyes anyagokra és tárgyakra vonatkozó előírásokat tartalmazza, illetve a B melléklet, amely pedig a szállítóeszközökre és a szállításokra vonatkozó előírásokat tartalmazza. ’57-ben Genfben jött létre ez az egyezség, amelyhez Magyarország is csatlakozott 1979-ben. Ez is olyan, amit minden két évben felvetnek, és újra áttárgyalnak, hogy miket kell ezen módosítani, hozzáigazítják a tudományos és technikai fejlődéshez. Egyébként a 2008. szeptember 24-i, 2008/68. EK európai parlamenti és tanácsi irányelv is elrendelte, hogy az egész Európai Unióban kötelezően hatályba kell léptetni ezt a megállapodást. Azt gondolom, ebben az esetben is célszerű az, hogy kormányrendelet hirdesse ki a mellékletben történő változásokat.

A vasúti közlekedésnél szintén egy ilyen kötelező európai irányelv, ugyanez az irányelv, ugyanez az európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelte el a hatálybalépését, tehát ugyanúgy vonatkozik az egész Európai Unió területére. A belvízi szállításnál egy 1941-ben létrejött nemzetközi szerződés az, ami itt jogforrásként szolgál, de itt is a mellékletét valóban majd kormányrendelet módosíthatja, illetve hirdetheti ki a nemzetközi egyezmény mellékletében foglaltakat.

Azt gondolom, hogy ebben semmilyen olyan veszély nincs, amit az előttem felszólaló MSZP-s képviselő megfogalmazott. Mindezek miatt, nem beszélve arról, hogy háromból két esetben kötelező és az Európai Unió területén minden tagállamra vonatkozik a hatályba léptetés, illetve annak különösebb jelentősége nincs a melléklet tekintetében, hogy kormányrendelet vagy pedig törvény fogja ezt előírni, azt gondolom, nyugodtan támogatható a törvényjavaslat. Köszönöm szépen a figyelmet.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Kérdezem képviselőtársaimat, kívánnak-e még felszólalni az adott napirend keretében. (Nincs jelentkező.)

Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom. Megkérdezem államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Megadom a szót, államtitkár úr.

KARA ÁKOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tekintettel arra, hogy lényegében mindenki támogatja ezt a törvényjavaslatot, köszönöm szépen a támogató hozzászólásokat. Köszönöm, elnök úr, a szót.




Felszólalások:   47-56   57-66   67-76      Ülésnap adatai