Felszólalás adatai
229. ülésnap (2017.05.30.), 57-66. felszólalás | |
---|---|
Felszólalás oka | Általános vita lefolytatása |
Felszólalás ideje | 18:17
|
Felszólalások: 47-56 57-66 67-76 Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.
Tisztelt Országgyűlés! A következő napirendi pontunk megkezdése előtt kétperces technikai szünetet kell elrendeljek.
Kérem önöket, maradjanak a helyükön, amennyiben lehetséges. Kara Ákos államtitkár urat várjuk. Reméljük, nagyon rövid időn belül megérkezik. (Rövid szünet.)
Tisztelt Országgyűlés! A megértésüket megköszönöm. Természetesen igyekszünk a szükséges lépéseket a hasonló esetek elkerülése érdekében megtenni. És köszönöm államtitkár úrnak, hogy vállalta most a gyors intézkedést.
(12.20)
Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a veszélyes áruk szállításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/15642. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.
Elsőként megadom a szót Kara Ákos államtitkár úrnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviseletében, a napirendi pont előterjesztőjének. Államtitkár úr, parancsoljon!
KARA ÁKOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő törvényjavaslat összesen öt törvény és törvényerejű rendelet módosítását és egy törvény hatályon kívül helyezését tartalmazza. A jogszabályok mindegyike a veszélyes áruk nemzetközi szállításának szabályairól és azok belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szól.
Magyarország szerződő fele a veszélyes áruk közúti és belvízi szállításáról szóló két ENSZ-megállapodásnak és a nemzetközi vasúti fuvarozásról szóló nemzetközi egyezménynek, amelynek egyik függeléke a veszélyes áruk vasúti szállításáról szóló szabályzat. A közúti és a vasúti szállításokról szóló nemzetközi szerződéseket törvényerejű rendelet, míg a legújabb megállapodást, a belvízi szállításokra vonatkozót törvény hirdette ki.
A három nemzetközi szerződés nagy terjedelmű mellékletei tartalmazzák a szállításra vonatkozó konkrét előírásokat. Ezek határozzák meg, hogy mely áruk minősülnek veszélyesnek a közlekedésben, és milyen feltételekkel szállíthatók biztonságosan. Rendelkeznek a veszélyes áruk biztonságos csomagolásáról, jelöléséről, arról, hogy milyen okmányoknak kell kísérni a szállítmányt, milyen járművel, milyen műszaki követelmények betartásával, milyen hatósági eljárások mellett szállíthatók a veszélyes áruk. Az Európai Parlament és Tanács döntése alapján 2008 óta ugyanezen szabályokat kell alkalmazni a veszélyes áruk tagállamokon belüli szállítására is.
Tisztelt Képviselőtársaim! A nemzetközi szervezetekben folyó munkák eredményeképpen, figyelemmel a tudomány és a technika fejlődésére és az alkalmazás során szerzett tapasztalatokra, mindegyik közlekedési alágazatnál kétévenként módosulnak a szabályozatok előírásai. Eddig a szabályzatok, vagyis a nemzetközi szerződések mellékleteinek módosítását is törvények hirdették ki.
A nemzetközi szerződések mellékleteinek tárgyköre, vagyis a szállításokra vonatkozó konkrét műszaki és adminisztratív előírások azonban nem tartoznak az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe, ezért a nemzetközi szerződésekről szóló törvény alapján kormányrendeletben kell azokat kihirdetni, aminek feltétele, hogy a nemzetközi szerződést kihirdető törvény a kormányt erre felhatalmazza. A kapcsolódó törvény és törvényerejű rendeletek javasolt módosításával a kormány most megkapja ezt a felhatalmazást.
A törvényjavaslat elfogadását követően a mellékletek 2017. évi módosításának kihirdetése már majd kormányrendelettel történhet. A nemzetközi szerződésekben és az Unió irányelveiben foglalt kötelezettségünk, hogy a mellékletek módosításait határidőre kihirdessük. Mivel a kormányrendeleti kihirdetés jóval egyszerűbb jogi eljárás, ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a későbbiekben még az előírt határidő letelte előtt megjelenhessen a magyar szabályozás, így a magyar vállalkozásoknak, a veszélyes áruk feladójának, a szállítóknak, a fuvarozóknak és az érintett hatóságoknak több idejük lesz felkészülni az új jogszabályok végrehajtására.
Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A veszélyes áruk szállításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat megteremti a lehetőséget, hogy a veszélyes áruk szállításáról szóló szabályok kihirdetésére vonatkozó nemzetközi és uniós kötelezettségünknek egyszerűbben és gyorsabban megfeleljünk. Mindezekre tekintettel kérem képviselőtársaimat, hogy a törvényjavaslatot megvitatni, majd aztán támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a szót, elnök úr.
ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. Megadom a szót Bencsik János képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő úr!
BENCSIK JÁNOS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Az előttünk fekvő törvényjavaslat egyértelmű célja az Országgyűlés munkájának tehermentesítése. A veszélyes áruk szállítására vonatkozó nemzetközi egyezmények mellékleteinek módosításával kapcsolatos előterjesztések az elmúlt évek során rendszeresen kerültek a tisztelt Ház elé. Ennek oka az volt, hogy a Genfben, Bernben és Vilniusban kötött egyezmények részletszabályait tartalmazó mellékletek a nemzetközi szervezetekben zajló folyamatos munka, valamint a tudományos és technológiai előrelépés miatt többször módosultak. Az indítvány szerint a jövőben törvény helyett elég lesz csak kormányrendeletként kihirdetni azokat a nemzetközi megállapodásokat, amelyek ezeknek az 1000-1200 oldalas mellékleteknek valamelyikét módosítják.
Tisztelt Képviselőtársaim! Mindamellett, hogy a törvényjavaslat tehermentesíti az Országgyűlést, a gyorsabban megjelenő módosításoknak köszönhetően a hazai vállalkozásoknak is több idejük marad felkészülni a változásokra, ezért a Fidesz-frakció támogatja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet.
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Velez Árpád képviselő úrnak, az MSZP-képviselőcsoport vezérszónokának. Parancsoljon!
VELEZ ÁRPÁD, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A javaslat mögötti valós szándék nyilvánvalóan az, hogy a kormánynak valamiért elege lett az országgyűlési törvényhozási eljárásból. Noha ez a parlamenti eljárás sem vontatottnak, sem nehézkesnek nem nevezhető, inkább a saját berkein belül kívánja megoldani az érintett nemzetközi szerződések mellékleteinek módosítását. Praktikus szempontok vezérlik tehát a kormányt. Ugyanakkor nem érthető, hogy ha 2015-ben törvényhozási tárgykörnek tekintették még a megjelölt szabályozási tárgyakat, miért változott meg a véleményük két év múlva, miközben a nemzetközi szerződésekre vonatkozó szabályrendszer 2013-ban, 2015-ben és 2017-ben is ugyanaz volt.
Az MSZP képviselőcsoportja a fenti aggályok miatt a törvényjavaslatot így nem támogatja. Köszönöm.
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Gyüre Csaba képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő úr!
DR. GYÜRE CSABA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttem szólók már felszólaltak abban az ügyben, hogy milyen formában tehermentesíti a Magyar Országgyűlés, a jogalkotó munkáját a jelenlegi becsatolt jogszabálytervezet. Valóban úgy van, hogy ez egy nagyon terjedelmes mellékletét képezi a nemzetközi egyezménynek, amely egyezményt kétévente felülvizsgálják, és kétévente módosításra kerül az egyezmény melléklete. S mivel ez abszolút részletkérdéseket szabályoz, ezért valóban célszerű lehet, ha ez kikerül az Országgyűlés hatásköréből, és kormányrendeleti szinten történik meg a kihirdetése.
De miről is van szó, mik is azok a veszélyes áruk, amikről szól ez a jogszabály? Veszélyes árunak nevezzük azokat az áruféleségeket, amelyek a szállításuk során tűz- és robbanásveszélyesek, vagy lehetnek egészségkárosítók, ezek főként maró és mérgező anyagok, vagy környezetkárosító tulajdonságokkal rendelkeznek. Az ilyeneket különböző veszélyességi osztályokba soroljuk.
Vannak a robbanóanyagok, vannak a gyúlékony gázok, a nem gyúlékony, nem mérgező gázok, a mérgező gázok, a gyúlékony folyékony anyagok, a gyúlékony szilárd anyagok, az önreaktív anyagok, az öngyulladó anyagok, a vízzel gyúlékony gázokat képező anyagok, a gyújtóhatású oxidáló anyagok, a szerves peroxidok, a mérgező anyagok, a fertőző veszélyes anyagok, a radioaktív anyagok, a maró korrozív anyagok, és különböző más veszélyes anyagok kerülnek ide.
Tehát azt látjuk, hogy ha csak a témákat is felsoroljuk, hogy milyen területe van a veszélyes áruknak, akkor már ez egy komoly felsorolást jelent, és amikor ezek szállításának a részletkérdéseiről van szó, akkor pedig még speciálisabb és valóban egy nagyon hosszú tartalmas mellékletet fogunk találni. S itt jön be, hogy mely területeken kell ezt alkalmazni. Hát, a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló egyezmény esetén, a veszélyes áruk nemzetközi vasúti fuvarozásáról szóló egyezmény, illetve a belvízi szállításról szóló egyezmény esetén, amelyeket a jelenlegi jogszabály meghatároz mint területet, ahol a területi hatály majd érvényesülni fog, illetve ezeknél a szállításfajtáknál fog érvényesülni.
(12.30)
A veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításánál van két melléklet, amelyik nagyon fontos. Az A melléklet az általános előírásokat, a veszélyes anyagokra és tárgyakra vonatkozó előírásokat tartalmazza, illetve a B melléklet, amely pedig a szállítóeszközökre és a szállításokra vonatkozó előírásokat tartalmazza. ’57-ben Genfben jött létre ez az egyezség, amelyhez Magyarország is csatlakozott 1979-ben. Ez is olyan, amit minden két évben felvetnek, és újra áttárgyalnak, hogy miket kell ezen módosítani, hozzáigazítják a tudományos és technikai fejlődéshez. Egyébként a 2008. szeptember 24-i, 2008/68. EK európai parlamenti és tanácsi irányelv is elrendelte, hogy az egész Európai Unióban kötelezően hatályba kell léptetni ezt a megállapodást. Azt gondolom, ebben az esetben is célszerű az, hogy kormányrendelet hirdesse ki a mellékletben történő változásokat.
A vasúti közlekedésnél szintén egy ilyen kötelező európai irányelv, ugyanez az irányelv, ugyanez az európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelte el a hatálybalépését, tehát ugyanúgy vonatkozik az egész Európai Unió területére. A belvízi szállításnál egy 1941-ben létrejött nemzetközi szerződés az, ami itt jogforrásként szolgál, de itt is a mellékletét valóban majd kormányrendelet módosíthatja, illetve hirdetheti ki a nemzetközi egyezmény mellékletében foglaltakat.
Azt gondolom, hogy ebben semmilyen olyan veszély nincs, amit az előttem felszólaló MSZP-s képviselő megfogalmazott. Mindezek miatt, nem beszélve arról, hogy háromból két esetben kötelező és az Európai Unió területén minden tagállamra vonatkozik a hatályba léptetés, illetve annak különösebb jelentősége nincs a melléklet tekintetében, hogy kormányrendelet vagy pedig törvény fogja ezt előírni, azt gondolom, nyugodtan támogatható a törvényjavaslat. Köszönöm szépen a figyelmet.
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Kérdezem képviselőtársaimat, kívánnak-e még felszólalni az adott napirend keretében. (Nincs jelentkező.)
Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom. Megkérdezem államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Megadom a szót, államtitkár úr.
KARA ÁKOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tekintettel arra, hogy lényegében mindenki támogatja ezt a törvényjavaslatot, köszönöm szépen a támogató hozzászólásokat. Köszönöm, elnök úr, a szót.
Felszólalások: 47-56 57-66 67-76 Ülésnap adatai