Felszólalás adatai
252. ülésnap (2005.10.05.), 14. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Balsay István (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Foglalkoztatási bizottság |
Felszólalás oka | Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése |
Videó/Felszólalás ideje | 5:32 |
Felszólalások: Előző 14 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
BALSAY ISTVÁN, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvényjavaslat túlterjeszkedik a jelenlegi kormány időtartamán, keveredik a koncepció és a költségvetés.
Olyan tételeket határoz meg és vetít előre, ami álmodozásnak, irányelvnek, koncepciónak jó, de egyes, egész évet befolyásoló, törvényi szintű költségvetési szabályozásként nem állja ki a próbát. Nem tartalmaz hatásvizsgálatokat olyan esetben, amikor családok ezreit, tízezreit érintő kérdésekben hoz alapvető, megítélésünk szerint átgondolatlan módosítást. Jellemző példa erre, hogy a családi pótlék támogatásánál a korábbi családi típusú adójövedelem-kezdeményezéseinkből von el erre megfelelő jövedelmet, és szemérmesen nem tesz említést arról sem, hogy hova tűnt a gyermekvédelmi rendszeres támogatás, amelyet az önkormányzatoktól szép szerényen és csöndben megvon.
A módosító törvényjavaslat 2010-ig tartalmazza a személyi jövedelemadóban javasolt adótábla-változásokat, amelyben tehát olyan időtartamra is próbál meghatározásokat megfogalmazni, amihez remélhetőleg nem sok köze lesz. Hasonlít ez ahhoz, amikor a Horn-kormány időszakában az utolsó évben tett adóváltoztatási szabályokkal jelentős társadalmi feszültségeket generáltak.
Ugyanez figyelhető meg a személyi jövedelemadó-változásnál is: különösen a családtámogatási rendszernél nem tartalmazott olyan hatásvizsgálatot, mint ahogy említettem, amely a három- és négygyermekes családok esetében megtartotta az előző kormány támogatását. Valamint nem ismert, hogy hány olyan család van, amelyik három-négy gyermekkel rendelkezik, és amelynél a jövedelemkorlát évi 6 millió forintos jövedelemnél lép be.
A szocialista-szabad demokrata kormány szellemesen 2007-től tervezi bevezetni a tőkejövedelmek adóztatását, még ha csak 10 százalék mértékben is. Ez is jelzi azt, hogy nem kíván ezzel a kérdéssel foglalkozni, de fontosnak tartja, hogy a választókat értesítse arról, hogy ő ezt az adótípust be akarja vezetni a társadalmi igazságosság nevében. Valóban, nagyon bátor cselekedet ez.
(10.00)
A tőkejövedelmek megadóztatásán túlmenően, ami 2010-től a jelenlegi 25 százalékról 18 százalékra csökkenne, már olyan időtávban is törvényi szintű jelzéseket tesz, ami aztán tényleg sem a jövő évben, sem az azt követő években nem jelent semmi eligazodást a vállalkozóknak és a jövedelemtermelőknek.
Hasonló a helyzet a 2006-ban a helyi iparűzési adónál 100 százalékban leírható társasági adóalap esetében. Ezt követően 2008-tól szünteti meg a helyi iparűzési adót, de már 2006. december 31-éig törvényt javasol a következő kormánynak és parlamentnek, hogy milyen módon változtassa az iparűzésiadó-bevételeket. Természetesen az Európai Unió is tervez 2007-től ilyen lépéseket, mindazonáltal a 2006-ban szükséges intézkedésekről vajmi keveset tudnak az önkormányzatok, vajmi keveset tudnak azok, akik jelentős hitelfelvétellel nehezítik meg a város vagy település lakóinak az életét.
A társadalombiztosítási járulék esetében is hasonló a helyzet. 2007-ben, valamint 2009-ben tervez összefüggő változtatásokat, és hozza létre 2006-ban a megemlítendő járulékváltozással összefüggésben az úgynevezett kockázatközösséget.
A luxusadó esetében már bátrabb. 2006-tól vezeti be, és 100 millió forintos értékhatárnál mintegy fél százalékkal jelzi, hogy ő baloldali elkötelezettségű párt. Bátor cselekedet! Az a véleményünk, hogy megmagyarázhatatlan az a változtatás, amely 2005. június 24-én - mondta az egyik képviselő, hogy 16 óra 14 perckor, ez az előterjesztésben ilyen pontossággal nem szerepel, de június 24-én - tervezi ez évtől a lízingbe adott ingatlanbejegyzéseknek bekövetkeztétől a változtatást. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Nem tudtunk erre magyarázatot találni.
Tisztelt Ház! Úgy gondoljuk, hogy ez a törvény-előterjesztés nem segíti a munkáltatókat, nem segíti a foglalkoztatást, ezért tízen ellene szavaztunk.
Köszönöm a figyelmet. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 14 Következő Ülésnap adatai