Készült: 2024.05.13.06:06:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

163. ülésnap (2000.10.16.), 122. felszólalás
Felszólaló Dr. Veres János (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Számvevőszéki bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  122  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VERES JÁNOS, a számvevőszéki bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! A számvevőszéki bizottság, megtárgyalva a kormány előterjesztését, végeredményben nem tartotta általános vitára alkalmasnak a javaslatot, ezért is mondhatom én, ellenzéki képviselőként, a többségi véleményt.

Nem tartotta alkalmasnak, mert a vitában kiderült, hogy a Számvevőszéknek összesen 24 órája volt arra, hogy a fejezetek áttekintése után véleményt alkosson a benyújtott javaslatról. Nem tartotta alkalmasnak, mert mi sem gondoltuk azt, hogy az Áht.-módosítás végigvitele nélkül jogszabályszerű lenne a beterjesztett javaslat. Nem tartottuk alkalmasnak, mert a Házszabállyal sem egyezik meg a benyújtás módja. És nem tartottuk alkalmasnak azért, mert kétharmados törvényeket is érint a benyújtott javaslatban szereplő azon passzus, amely úgy szól, hogy ezt követően éves költségvetésen a többéves költségvetést is kell érteni.

Ebből következően, miután kétharmados törvényeket ilyen módon nem lehet módosítani a parlamentben, nem felelt meg a beterjesztés a Házszabály azon pontjának, amely úgy szól: az általános vitára való alkalmasság kritériuma, hogy összhangban áll-e más törvénnyel, törvényekkel a benyújtott javaslat. A számvevőszéki bizottság ülésén sem a kormány képviselői, sem a Számvevőszék képviselői nem tudták cáfolni azt az ellenzéki vélekedést, amely úgy szólt, hogy ezekkel az általam felsorolt törvényekkel nincs összhangban a beterjesztett javaslat.

Nem tartottuk alkalmasnak a javaslatot azért sem, mert a beterjesztett javaslat 2002-es része láthatóan nincs elég részletesen kidolgozva, az előirányzatok gyakorlatilag csak bázisszerűen fel vannak szorozva, és ennélfogva az is látszik, hogy nincs kellő mértékben megalapozva a javaslat. Nincs kellő mértékben megalapozva azért, mert nincs átvezetve a javaslaton az a több tízmilliárd forintos tétel, amely az adótörvények vitájában, péntek délután csak úgy előkerült az asztalra javaslatként; és két vélekedés szerint vagy 70 vagy 30 milliárd forintos társaságiadóbevétel-csökkenést fog eredményezi ez az adókedvezményes javaslat.

Nem alkalmas vitára azért, mert amikor beterjesztette a kormány, akkor természetesen az az indítvány se volt végigtárgyalva és végigvezetve a javaslaton, hogy a 25 dollár fölötti olajárakból következően a kormány képviselőjének becslése szerint 20 milliárd forintos bevételkieséssel lehet számolni.

A számvevőszéki bizottság vitájában komoly kritika fogalmazódott meg az Állami Számvevőszék azon véleményével kapcsolatban is, hogy az adott helyzethez alkalmazkodott a Számvevőszék. A hozzászólók közül többen úgy gondolták, hogy ebben az esetben a Számvevőszéknek nem az adott helyzethez kellett volna alkalmazkodnia a törvényjavaslat megítélése során, hanem az érvényben lévő jogszabályokhoz, az érvényben lévő törvényekhez kellett volna alkalmazkodnia.

Nem volt alkalmas és nem alkalmas a javaslat általános vitára, hiszen a költségvetési törvénybe bújtatva olyan módon próbál területeket finanszírozni, amely móddal szemben már rendkívül sok ellentétes vélemény hangzott el az elmúlt két évben a parlamentben. És számunkra most sem fogadható el az, hogy az ÁPV Rt., az MFB, a Nemzeti Autópálya bűvös háromszögében - mondhatni nyugodtan: Bermuda-háromszögében - próbálják elbújtatni és eldugni azokat a pénzeket, amelyek nem nyilvános pályáztatással, nem áttekinthető módon, banktitokra való hivatkozással nem tudjuk, kinek a baráti köréhez vándorolnak ezt követően, ha a költségvetési törvény úgy lesz elfogadva, ahogy most be van terjesztve.

Nem tartottuk alkalmasnak azért sem, mert szerepel benne az a bizonyos 2 százalékos létszámcsökkentés az önkormányzatoknál, amire hivatkozott az imént a kollégám a hozzászólásában; s nem tartjuk azért sem, mert a költségvetés hiányának, amely közel 500 milliárd forint, finanszírozási módja nincs szabályozva a költségvetésben. Ez már önmagában elég lenne ahhoz, hogy a költségvetést általános vitára alkalmatlannak tekintsük.

A nemzeti földalapra vonatkozó olyan jogintézményt próbál finanszírozni a költségvetés a következő két évben, amely jogintézmény Magyarországon nem létezik. Láthatóan a kormánypártok között is komoly vita van a tekintetben, hogy milyen módon kívánnák létrehozni ezt a bizonyos nemzeti földalapot. Kétszer 5 milliárd forintos javaslat szerepel a Miniszterelnöki Hivatal fejezetben erre a célra; és mi tudjuk, hogy a parlament általános vitára alkalmasnak ítélte és tárgysorozatba vette Medgyasszay László azon javaslatát, amely ezzel szögesen ellentétes megoldást javasol. Ebből következőn tehát erre is azt lehet mondani, hogy tulajdonképpen légből kapott javaslat. (Balsay István: Megoldjuk.)

A vitában elhangzott az is, hogy teljesen szabályozatlan, feltétel nélküli a Magyar Televízió 7,5 milliárd forintos köztartozásának az elengedése. Nincs megvizsgálva, hogy ez kinél, milyen időszakban, kinek a vezetése alatt halmozódott fel, hiszen az alkalmazottaktól levont járulékot se fizették be a központi költségvetésbe.

Mindezek után, részben ellenzéki képviselők nem szavazatával, részben pedig kormánypárti képviselők tartózkodásával a bizottság az előterjesztést nem tartotta általános vitára alkalmasnak.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban. - Varga Mihály: Pirruszi győzelem! - Keller László közbeszól.)

 




Felszólalások:  Előző  122  Következő    Ülésnap adatai