Készült: 2024.09.19.02:47:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

163. ülésnap (2000.10.16.), 102. felszólalás
Felszólaló Dr. Baja Ferenc (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Környezetvédelmi bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:09


Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BAJA FERENC, a környezetvédelmi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Átláthatóság és dinamikus bővülés helyett homály és alulfinanszírozottság jellemzi a 2001-2002. évi környezetvédelmi költségvetést. Bizonyítható, hogy a környezetvédelem valójában nem élvez semmiféle prioritást, a környezetvédelem finanszírozása egy-két éven belül, ha így marad, válságossá válik. A jelenlegi és a korábbi költségvetési törvények szerkezete nem teszi lehetővé az EU-csatlakozás szempontjából kulcsfontosságú környezetvédelmi csatlakozási követelmények teljesítéséről, a nemzeti környezetvédelmi program végrehajtása finanszírozhatóságáról történő parlamenti döntést. A környezetvédelem finanszírozása egyre átláthatatlanabb, nem érvényesül a parlament végrehajtó hatalom feletti költségvetési ügydöntő, ellenőrző funkciója.

A jelenlegi kormány által 1999-ben elfogadott döntés szerint legalább a nemzeti környezetvédelmi program finanszírozását szolgáló előirányzatokat külön soron kellett volna szerepeltetni. Nem történt meg. A költségvetési törvényben erre mindeddig nem került sor, így fordulhat elő, hogy a költségvetési törvényjavaslat szerint 2000-ben környezetvédelmi feladatokra a költségvetésben összesen 43,8 milliárd forintot fordítottak, miközben csak a nemzeti környezetvédelmi program 2000. évi intézkedési tervében több mint 113 milliárd forint szerepel az egyes tárcáknál.

Az Országgyűlés által elfogadott nemzeti környezetvédelmi program szerint a környezetvédelmi ráfordítások GDP-hez viszonyított arányát a program időszaka alatt 1,7 százalékra, a közvetett környezetvédelmi kiadásokkal együtt 2,2 százalékra kell emelni. Ez egy parlamenti határozat, amelyet nem hajt végre a kormány. Ezt a célkitűzést a jelenlegi kormány '99-ben megerősítette, sőt hozzátette, hogy az EU-csatlakozás követelményeire tekintettel a GDP növekedési üteménél nagyobb arányban kell növelni a környezetvédelmi kiadások részarányát. A törvényjavaslat alapján ez a parlament és az ország lakossága számára nem bizonyítható és nem igazolható. Nem látjuk annak garanciáját, hogy a csatlakozás 1000 milliárdos nagyságrendű környezetvédelmi követelményeihez - amelyről a napokban Ligetvári miniszter úr is beszélt - és a lakosság egészségmegőrzéséhez, a fenntartható fejlődéshez szükséges forrásokat a kormányzat a következő években biztosítani kívánja; egyetértünk ebben egyébként Pap János képviselőtársammal is. A törvényjavaslatból csak annyi látszik, hogy a környezetvédelmi funkcióként kezelt előirányzatok mintegy egyharmadával növekednek, azonban a mintegy 15 milliárd forintos növekedés 2002-re ezt már csak 1,2 százalékkal kívánja növelni, ami elfogadhatatlan. Ha a GDP-növekedés üteméhez viszonyítjuk az állam környezetvédelmi funkciójára fordítottként kimutatott kiadásokat, segélyprogramok nélkül 0,36 százalékról 0,32 százalékra, segélyprogramokkal 0,47 százalékról 0,37 százalékra csökken a mutató, amit elfogadhatatlannak tartunk.

A környezetvédelmi tárca költségvetési pozíciójának alakulása a következő. A tárca tényleges mozgástere a 2000. évhez képest jelentéktelen, 5 százalék alatti mértékben bővül, ami reálértékben csökkenést jelent. A kormány nem fogadta el a tárca által igényelt több mint 300 fős létszámnövelést, ami a hatósági igazgatási munka elengedhetetlen feltétele lenne. Érdekes tervezési adat az is, amely szerint a következő években csökkennek a környezetvédelmi és természetvédelmi bírságbevételek - ezt is elfogadhatatlannak tartjuk.

Az idei kétéves költségvetési törvényjavaslathoz kiadott tervezési utasítás végrehajtásával befejeződött az a folyamat, amely a Környezetvédelmi Alapba befizetett díjak felhasználását a befizetők számára az elkülönített kezelés révén átláthatóvá, ellenőrizhetővé tette. Tavaly még tudhattuk például, hogy az üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjából mennyit fordítunk környezetvédelmi célokra; idén ez már nem látható, sőt a megszüntetett Környezetvédelmi Alapba befolyt valamennyi termékdíj bekerül a nagy kalapba, és a tárca helyette - állítólag azonos nagyságrendben - költségvetési támogatási többletet kap. Gyakorlatilag elmarad a termékdíjak valorizációja, a környezetterhelési díjak bevezetésével lényegét tekintve nem számol a kormány.

Mindezek eredményeként azt látjuk, hogy a költségvetési számok alakulása alapján a tárca jelentős presztízs- és anyagi veszteséggel zárta ezt a költségvetést.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Pénzügyminiszter Úr! Tisztelt Ligetvári Ferenc Miniszter Úr! Azt szeretnénk kérni, hogy az elkövetkezendő időszakban, a miniszterváltás után ugyanúgy, mint ahogyan a bizottságban az ellenzék, a kormánykoalíció és a kormány is a költségvetés támogatásával támogassa a környezetvédelmi minisztert; mi a módosító indítványokkal ezt meg fogjuk tenni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai