Készült: 2024.09.22.19:17:36 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
241 92 2009.11.10. 1:06  13-287

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A szándék nagyon nemes, az árvízi védekezéssel kapcsolatos dolog, de a megjelölt forrással kapcsolatban mindenképpen el kell hogy mondjam, hogy az Önkormányzati Minisztérium fejezetében lévő előirányzat az úgynevezett ökoprogram finanszírozására szolgál. Ez azon program, amelyről a miniszter úr épp ebben az időben tart sajtótájékoztatót is, hogy mennyi pályázatot kell pozitívan elbírálnia, hogy megvalósuljon az az energiatakarékosság, ami a panellakásokban élőknek nagyon fontos.

Tehát egy olyan szintén nagyon fontos célról javasol a képviselő úr elvenni pénzt, amit én nem javasolnék, mert itt konkrét időpontig, július 31-ig lehetett pályázatokat benyújtani, és ennek a fedezetét jelenti az a pénz, amelynek rendelkezésre kell állnia, hogy a jövő évben ki tudjuk fizetni ezeket a támogatásokat.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
241 324 2009.11.10. 2:41  321-337

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Kissé szokatlan a formája a T/9057-es számú törvényjavaslatnak. Szokatlan, de kezelhető és érthető a beterjesztett törvényjavaslat. A két szabad demokrata és két MDF-es képviselő urak által benyújtott javaslat A- és B-változatot tartalmaz, és a B-változatnak is van B/1-, meg B/2-változata, mint ahogy a képviselő úrtól az expozéban hallhattuk.

A kormány az elmúlt három évben két alkalommal is nyújtott be a tisztelt Háznak törvényjavaslatot a kisebb létszámú parlament létrehozására, és az egyszerűbb, olcsóbb választási eljárásra vonatkozóan. Sajnos, egyik törvényjavaslat sem kapott támogatást itt a parlamentben, de ebből is lehet látni a kormányzati szándékot. A kormány elkötelezett a kisebb létszámú parlament és az olcsóbb, egyszerűbb választási eljárás mellett. Éppen ezért, amennyiben a parlamenti pártok egyezségre tudnak jutni, amennyiben a parlamentben esélye van, hogy a beterjesztett törvényjavaslat A-, B/1-, B/2-változata mellett, valamelyik mellett a szükséges támogatottság létre tud jönni, az a kormány számára egyértelműen támogathatóvá válik. Egyértelmű, ha a pártok ezt akarják, a parlament ezt akarja, akkor a kormány is azzal egyet fog érteni.

(17.50)

A kérdés valóban az, amit képviselő úr is mondott, valóban van-e politikai akarat a kisebb létszámú parlamentre, valóban igazak-e azok az állítások, amik elhangzottak a korábbi években, a korábbi hónapokban és az elmúlt napokban. Ha igaz, akkor, azt gondolom, a beterjesztett törvényjavaslat lehetőséget kínál a pártoknak, hogy az az állítás, hogy kisebb parlamentet, egyszerűbb, olcsóbb eljárást akarnak, megvalósítható legyen. Most azt tudom felajánlani a képviselő uraknak, hogy amennyiben szakmai segítséget kérnek, az Önkormányzati Minisztérium szakemberei állnak rendelkezésre. Nagyon szeretném, és bízom abban, hogy ez is egy olyan alkalom, ahol a politikai szándékot, a politikai akaratot meg lehet valósítani itt, a parlamentben. Ehhez kívánok mindnyájuknak jó munkát.

Elnök úr, köszönöm szépen. (Szórványos taps.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
241 332 2009.11.10. 3:31  321-337

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr, a jóindulatot. Gulyás képviselő úr hozzászólásában többször kérte a kormány álláspontját, világos álláspontját, és hogy a kormány szándékát fogalmazzuk meg azokban a kérdésekben, amelyek a múlt héten egy napirend utániban elhangzottak, de ami évek óta itt van a parlament asztalán, az arányosság kérdésében. Elfogadta Gulyás képviselő úr is, hogy a kormány tett lépéseket, informatikai eszközt bocsátott a parlamenti pártok rendelkezésére. Ezzel szemben azt kell mondjam, képviselő úr, hogy a kormánynak nagyon világos volt a javaslata, amit letett a Ház asztalára: az aránytalanságot úgy kívánta megoldani, hogy egyfordulós listás szavazás. Ebben az esetben az az informatikai eszköz fölösleges, a kormánynak ez volt a véleménye, ez itt volt a Ház előtt, sajnálatos módon nem kapta meg a támogatást.

Külföldi szavazás. A külföldön történő szavazással kapcsolatban ma délelőtt is volt ötpárti egyeztetés. Az én ismereteim szerint előrehaladtak a dolgok, elképzelhető, hogy az öt párt hétfőn kezdeményezéssel jön a parlamenthez. Ennek ellenére, hogy mi lesz az ötpárti kezdeményezés - nem minősítem -, az Önkormányzati Minisztérium szakmai álláspontja az, hogy elektronikus úton kellene a szavazást megoldani, mert az, ami elfogadható, az, ami megvalósítható, az, ami olcsó, és a XXI. században az, amit kell csinálni. Ebben ez a szakmai álláspontunk egyértelmű.

A harmadik ilyen kérdés, amit fölvetett a képviselő úr, az ajánlási rendszer, ajánlószelvény vagy egyéb. Itt is volt egy ötpárti egyeztetés, talán a héten lett ennek az ötpárti egyeztetésnek is vége, éppen abból az okból, hogy nem látszik semmiféle konszenzus a pártok között. Képviselő úr, azt tudom mondani a kormány nevében, nincs ilyen kormányhatározat. A kormánynak van egy elképzelése, de minden olyan megoldást, amiben a parlamentben kétharmados támogatottság létre tud jönni, azt a kormány támogatni tudja. Tehát hiába hoz a kormány bármilyen nagyszerű javaslatot, ha ahhoz nincs meg a támogatás. Az elmúlt politikai időszakban elég erőteljesen megjelent itt a parlamentben az a vélemény, hogy ha a kormány valamit letett az asztalra, a legnagyobb ellenzéki párt azt helyből nem támogatta.

Tehát én azt gondolom, hogy ebben itt a kormányzati felelősség az, hogy minden segítséget adjunk meg a képviselőknek, de itt csak a parlamenti felelősség van, a parlamenti kétharmados döntés. Továbbra is, amint mondtam, most is, amennyiben az Önkormányzati Minisztérium szakmai segítsége kell, akkor állunk rendelkezésre.

Amit Magyar Bálint előterjesztőként elmondott, azt gondolom, annak van egy realitása, hogy mikor lépjen hatályba ez a törvény, ezt alaposan meg kell gondolni. Ez a javaslat tényleg nagyon sok változatot tartalmaz, ebből, ha van politikai akarat, akkor ki lehet választani a megoldást.

Elnök úr, köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
243 158 2009.11.16. 2:19  155-158

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Polgármester Úr! A kormány a gazdaságiválság-kezelés idején is keresett megoldást arra, hogy a panelprogram, a lakóépületek energiatakarékos felújítása folytatódhasson; nemcsak keresett, de talált is rá megoldást.

A költségvetés ismert kényszerei miatt született az a döntés, hogy a felújítási munkát finanszírozását a továbbiakban a zöldberuházási program keretében valósítjuk meg. Így valamennyi, 2008-as szabályos pályázat támogatásban részesülhet, ami összesen mintegy 30 milliárd forintos nagyságrendet jelent. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, valamint az Önkormányzati Minisztérium október végéig kidolgozta azt a szabályrendszert, amelyben a még el nem bírált pályázatok műszaki, jogi, pénzügyi jellemzői, valamint a kvótaértékesítés követelményei egyaránt teljesíthetőek és kezelhetőek. A korábbinál jóval bonyolultabb ez a követelményrendszer. Ez bizonyos esetekben késedelmet okozott, ezért szeretnénk itt ezúton is elnézést kérni azoktól, akik ezt a késedelmet elég nehezen tudták viselni, de a szükséges döntések megszülettek, a honlapon, az ÉMI honlapján olvasható a szerződéstervezet múlt hét hétfője óta. Nincs akadálya, hogy a társasházakkal a szerződések ezt követően megkötésre kerüljenek, a szerződésmintát kell nézni, és mindenki készülhet arra, hogy mi az a feltétel, amit neki produkálnia kell.

A finanszírozási feszültségek enyhítésére a Magyar Fejlesztési Bank is elfogadja azokat a miniszteri kiértesítő leveleket, amelyek év közben megtörténtek, tehát a hitelkonstrukció is működik, nagyon sok helyen élnek is ezzel a lehetőséggel. A szerződések aláírását, a pályázati események további bonyolítását az ÉMI nonprofit Kft. végzi (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a miniszter, illetve a miniszterek megbízásából.

Azt tudom mondani a képviselő úrnak, hogy felgyorsulnak az események, nagyon rövid időn belül szerződések köttetnek (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), és utólagos finanszírozással, ha kész, ha hozzák a számlát, akkor fizetni fog az Önkormányzati Minisztérium.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
243 170 2009.11.16. 1:59  167-170

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Nézzük önkormányzati szempontból ezt a kérdést! Az önkormányzatok gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős, a szabályszerűségért a polgármester. Az önkormányzatoknak nem kötelező feladatuk a helyi sportélet támogatása, de alkotmányos joguk, ha van erre forrásuk, hogy hozzanak olyan döntést, hogy bizonyos sportegyesületet támogatnak. Tehát jogi alapja lehet a dolognak. De ez nem azt jelenti, hogy minden rendben lenne. Nemcsak a jó erkölcsöt, az ok- és célszerű közpénzfelhasználást kell itt vizsgálni, hanem az eljárás jogszerűségét is.

Az önkormányzati törvény szerint a képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit az adott ügy személyesen érint. Úgy gondolom, itt erről van szó. Az érintettséget a képviselő köteles döntés előtt bejelenteni. Arról itt nem esett szó, és nem tudjuk, hogy Szijjártó képviselő úr eleget tett-e ennek a kötelezettségének.

Néhány dolog elgondolkodtató ebben az ügyben. Először is, mennyire hiteles a Fidesz követelése az önkormányzatok állami támogatását illetően akkor, amikor ilyen nem kötelező feladatokra is bőven jut pénz? Másodszor: el kell azon gondolkodni, hogy amikor itt a parlamentben az önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséről beszéltünk, kellett szavazni, miért nem szavazta meg a Fidesz és az ellenzék a saját maguk által beterjesztett indítványt? Lehet, hogy talán azért nem szavazták meg, mert nem fűződik érdekük ahhoz, hogy az önkormányzatok felett legyen törvényességi ellenőrzés? Azt gondolom, ez nagyon elgondolkodtató. (Közbeszólások a Fidesz soraiból: Marhaság. Üldözési mániád van? Állj fel inkább!)

Köszönöm szépen, képviselő úr.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
248 134 2009.11.30. 2:02  131-138

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök asszony, köszönöm. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A Magyar Köztársaság alkotmányában - nagyon helyesen - az önkormányzatok számára önálló tulajdonosi, gazdálkodási jogok vannak biztosítva. Ezzel a joggal nemcsak élnek, hanem sajnos néha vissza is élnek.

(16.30)

A képviselő-testületek döntései kizárólag törvényességi okból vizsgálhatók felül. Ezért a kormányzat különösen fontosnak tartja a törvényességi ellenőrzéssel kapcsolatos jelenlegi szabályozás mielőbbi rendezését. (Dr. Kontrát Károly: És a közigazgatási hivatal?) Erre több alkalommal is tettünk javaslatot, érthetetlen az ellenzék magatartása, ami miatt ez idáig nem sikerült a törvényességi ellenőrzés kérdését rendezni. Még a saját javaslatukat is leszavazták a parlamentben. Lehet, hogy ez nem véletlen? Nem tudom.

A felelős gazdálkodás érdekében a kormány javaslatára a parlament elfogadta az állami és az önkormányzati vezetők jövedelmének nyilvánosságra hozatalát. Az ország nehéz helyzetében ezt tartjuk az egyedüli helyes megoldásnak, a nyilvánosságot. Megértem azért a képviselő úr felháborodását, hogy már sokadik alkalommal kerül elő olyan eset, amikor fideszes vezetésű önkormányzat saját híveinek osztja a közösség pénzét.

Kérdésére válaszolva: a jutalom összege nem igényelhető vissza. Biztos vagyok benne, hogy az Önkormányzati Minisztérium munkatársai ezt alaposan megnézik, és ilyen javaslatot nem terjesztenek a miniszter úr elé. Lehet az önkormányzat vezetésének döntése a jutalom összegéről az, hogy szabályos, azonban erkölcsileg mindenképpen elítélendő, és természetesen hiteltelenné teszi azt a vezetőt, aki az önkormányzatok támogatásának növelése mellett érvel, sőt azt is, aki tiltakozik, legyen az akár a parlament előtt vagy legyen az akár a KÖEF egy ülésén.

Azt gondolom, minősíti magát az eset. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
248 138 2009.11.30. 0:56  131-138

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Újból csak azt tudom elmondani: az önkormányzati törvény értelmében a gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a szabályszerűségért a polgármester felel.

Jogos kérdés, hogy gazdasági válság esetén, amikor az önkormányzati rendszernek is kényszerűen meg kellett tennie a maga áldozatvállalását a kilábalás érdekében, akkor megengedhető-e ez a vezetői magatartás. A kormány a jövő évi büdzsé szigorú tervezésével, a kormánypárt pedig ennek vállalásával bizonyítja, hogy az ország érdekét saját politikai érdekei fölé képes helyezni. Nem megengedhető, hogy önkormányzati vezetők a közpénzt saját híveiknek osztogassák. Ez etikátlan és felelőtlen magatartás. Remélem, az önkormányzati választásokon a választók emlékezni fognak az ilyen magatartásra.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
248 172 2009.11.30. 2:05  169-172

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy kérdésére mindenekelőtt néhány adattal válaszoljak: a Magyar Turizmus Zrt. belföldi marketingre mintegy egymilliárd forintot fordít évente. Ebből 500 millió forint az, ami regionális szintre van lebontva. Az észak-magyarországi régió a múlt évben az összes vendégéjszakák 7,7 százalékát adta, a szállásdíjbevételeknek pedig az 5,4 százalékát. A Magyar Turizmus Zrt. belföldi marketingre fordítható forrásainak 12 százalékával rendelkezett a régió. Ezzel szemben - amit ön kifogásol - Budapest és környéke ugyanebben az időszakban a vendégéjszakáknak 31 százalékát, bevételeiknek majdnem a felét adta. A Balaton - ezzel ellentétben - a belföldi turizmusban is meghatározó. Az összes vendégéjszakából 25, a szállásdíjbevételből pedig 18 százalékkal rendelkezett, és a marketing 21 százalékával.

Nos, tisztelt képviselő úr, hogy ez igazságos vagy igazságtalan, persze nehéz megmondani. Mindenki a saját érdekében lobbizik, és azt gondolja, hogy azt kell növelni. Én személyesen nagyra becsülöm képviselő úrnak a régió turizmusáért végzett munkáját, és elismerem azt, hogy minden alkalmat megragad, ez így helyes. Azzal is egyetértek, hogy segíteni kell minden olyan régiónak, ahol maguk is sokat tesznek ennek érdekében, az észak-magyarországi régió ilyen. Ez meg is jelenik a Magyar Turizmus Zrt. külföldi kommunikációjában, ahol Észak-Magyarországot kiemelten kezeli, egy szinten van a Balatonnal és Budapesttel.

A regionális TDM-pályázatok kiírása a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kérdésköre. Információink szerint rövidesen erre sor kerül. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)Köszönöm szépen a képviselő úr figyelmét. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
251 46 2009.12.08. 3:27  43-47

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Először is szeretném megköszönni Wiener képviselő úrnak azt a történelmi-szakmai áttekintést, amelyet expozéjában bemutatott. Szerintem ha ma valaki Magyarországon megkérdezi, hogy miért van az az egyedülálló helyzet Európában, hogy az önkormányzatok fölött sem törvényességi ellenőrzés, sem törvényességi felügyelet nincs, akkor mindannak ajánlom, hogy a Wiener úr által előbb elmondottakat olvassa el a parlamenti jegyzőkönyvben.

A konkrét törvényjavaslattal kapcsolatban arról tudom biztosítani a tisztelt Házat, hogy a kormány elkötelezett abban, hogy az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését a lehető leggyorsabban, a lehető legrövidebb időn belül helyre kell állítani.

Tudjuk, hogy a törvényességi ellenőrzés biztosítása a kormány feladata. De azt is tudjuk, mert egyértelmű, hogy a kormány csak kétharmados parlamenti döntést követően tudja ezt a feladatát ellátni. Tudjuk azért, mert a második alkotmánybírósági határozat, a 131/2008. (XI. 3.) alkotmánybírósági határozat indoklásából egyértelműen kiderül, hogy a parlament van törvénysértő mulasztásban, és a parlamentnek kell a kérdést rendeznie.

Wiener úr elég hosszan beszélt arról, hogy a kormány minden lehetséges módon próbálta a törvényességi ellenőrzést biztosítani. Minden lehetséges módot megpróbált a parlamenti döntés nélküli megoldás terén, de ezek nem jártak eredménnyel. Éppen ezért a kormány abban elkötelezett, hogy ha a parlamentben bármilyen döntés is születik, azt tudomásul veszi, és annak megfelelően a lehető legrövidebb időn belül biztosítani fogja az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését.

Csak egy kérdés van, tisztelt képviselőtársaim. Az a kérdés, hogy a Fidesz akarja-e, hogy Magyarországon az önkormányzatoknál legyen törvényességi ellenőrzés. Ha a Fidesz ezt akarja, és benyújt bármilyen indítványt, amely megfelel az alkotmánynak és a jogalkotási törvény előírásainak, akkor az a kormány számára elfogadható, mert ez egy olyan nagyon fontos kérdés, amit meg kell oldanunk. Éppen ezért nagy érdeklődéssel figyeljük az ellenzéki képviselőknek a törvényjavaslattal kapcsolatos véleményét, bár a jelen lévők nagy száma és érintettsége miatt egyelőre nem vagyunk túl bizakodóak. Azt tudom ígérni, hogy ha a parlament meghozza a döntést, akkor a kormány a lehető legrövidebb időn belül helyreállítja a törvényességi ellenőrzés intézményét.

Elnök úr, köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
252 121 2009.12.14. 2:06  118-125

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Kérdezi ön, mit tud tenni az Önkormányzati Minisztérium. Képviselő Asszony! Azt kell mondanom, nem túl sokat. Magyarországon az önkormányzatok rendkívül nagyfokú önállósággal bírnak. Magyarországon az a helyzet állott elő, ami Európában sehol nincs, az önkormányzatoknak törvényességi ellenőrzésük sincs, most már lassan egy éve.

Nem tudom, miért van az, hogy a legnagyobb ellenzéki párt mindent megtesz annak érdekében, hogy a kormány ne tudja biztosítani a törvényességi ellenőrzést. Lehet, hogy néhány embernek ehhez fűződik érdeke, de biztos vagyok benne, hogy a Magyar Köztársaságnak ez ellenére van, ehhez nem fűződik senkinek az érdeke.

A képviselő asszony kérdezi továbbá, mit lehet tenni a Magyar Gárdával kapcsolatban. Képviselő asszony, azt tudom mondani, hogy bíznunk kell a rendőrségben. A rendőrség nagyon sok településen határozottan fellép a betiltott szervezet ellen, és teszi a dolgát.

(16.20)

Abban tudunk bízni, hogy mindenki végzi a dolgát.

Az adatbázisokkal kapcsolatban: igen, sok helyen vannak adatbázisok. Megint a megfelelő jogszabályra tudok hivatkozni, és bízni kell abban, hogy a legnagyobb ellenzéki párt és valamennyi párt a választási kampány során betartja a törvényeket.

Tisztelt Képviselő Asszony! Az, hogy egy polgármester mit enged meg magának, egy nagyon érdekes kérdés. Nagy hiba, ha valaki összekeveri a véleménynyilvánítást a fenyegetéssel, és összekeveri a megfélemlítéssel. Ez egy nagyon szomorú dolog. Magyarországon, én azt gondolom, hogy a választópolgárok fognak emlékezni ezekre a dolgokra, fognak emlékezni, amikor a szavazatukat leadják, hogy ki hogyan, mint élt a hatalmával.

Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
252 125 2009.12.14. 0:58  118-125

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Önnek nincs oka félni. Nem szabad félni. Én hosszú évek tapasztalata alapján mondom, ha egy településen viszálykodás van, megfélemlítés van, ha a polgármester visszaél a hatalmával, az bizony az ott élő lakosság kárára történik. Ennek nagyon sok bizonyságát tudnám mondani.

Képviselő asszonynak is van egy listája. Ezen a listán az szerepel, hogy Várpalotára és környékére milyen támogatások mentek. Azt gondolom, hogy ez az igazi lista. Önnek hosszú az a listája, amellyel be tudja bizonyítani, hogy hány millió, hány száz millió forint ment Várpalotára és az ön választókörzetébe. Én azt gondolom, ez egy nyomós érv és ok arra, hogy ön ne féljen.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
253 17 2009.12.15. 2:49  14-28

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az ön által elmondottak számos részével egyetértek. Ön a hozzászólása végén azt mondja, hogy fogadjuk el az ellenzék javaslatát. Mi szerettük volna elfogadni nagyon sokszor kormánypárti oldalról az ellenzék javaslatát, legalább három alkalom volt a parlamentben, amikor szerettük volna napirendre tűzni az önök javaslatát, szerettük volna megszavazni.

Igen, önnek abban is igaza van, hogy ez a rendszer nagyon hiányzik a magyar közigazgatásból, a törvényességi ellenőrzés. Igen, hullik szét a rendszer. Tehát nem kötelező az önkormányzatoknak 15 napon belül a testületi ülések jegyzőkönyvét elküldeni. Sokáig az önkormányzatok jelentős része beküldte az államigazgatási hivatalokhoz, ott a munkatársak megnézték, és segítettek az önkormányzatnak, de az a tapasztalat, hogy egyre kevésbé teszik az önkormányzatok ezt az önként vállalt feladatukat, és az államigazgatási hivatal ezt az önként vállalt szolgáltatást talán egyre kisebb mértékben tudja ellátni.

A képviselő úr azt mondja, hogy későn van ez a törvényjavaslat. A kormányoldal elég régóta próbálkozik azzal, hogy találjunk megoldást; eddig nem jött össze. Megint itt van a lehetőség. Ha a parlament most nem él azzal a lehetőséggel, hogy még lesz néhány parlamenti nap, lehet döntést hozni, akkor bizony azzal kell számolni, hogy a következő év nagy részén biztosan nem lesz, mert választások jönnek, a választások után új parlament alakul, lehet, hogy a legelső napon meg fogja hozni ezt a szükséges törvényt, ami ahhoz kell, hogy a kormány a törvényességi ellenőrzést biztosítani tudja, de ehhez is legalább 5-6 hónap kell.

Azt gondolom, a Magyar Köztársaságnak nem jó az, hogy még további fél évig nem lesz törvényességi ellenőrzés. Javaslom, hogy fontolja meg az ellenzék ezt a javaslatot, és minél előbb - ma már látható, hogy csak a februári ülésnapokon - támogassák ezt a javaslatot, vagy ha módosító javaslatuk van, akkor tegyék meg a javaslatot, és fogadja el a parlament ezt a dolgot. Teremtsük meg a feltételét annak, hogy a kormány biztosítani tudja az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP soraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
253 31 2009.12.15. 1:35  28-32

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A képviselő hölgyek, urak által benyújtott indítványról a kormány még nem tudta kialakítani az álláspontját. Ez azért van, mert nemrégen nyújtották be az önálló indítványukat.

A problémafölvetés teljes mértékben jogos. Az Önkormányzati Minisztériumot is több olyan volt polgármester kereste meg fölvetéssel, hogy őt bizony nagy méltánytalanság érte, méltatlan helyzetbe került, mert 2006-ban is már élhetett volna a kedvezményes nyugdíjba vonulás lehetőségével; ő nem élt vele akkor; most a testület önfeloszlatással kimondta a testület megszűnését, az ő mandátuma is megszűnt, most pedig, 2-3 évvel később nem élhet ezzel a jogával.

Éppen ezért azt gondolom, hogy a problémafölvetés jogos, és személy szerint azt tudom javasolni a tisztelt Háznak, hogy a képviselő urak által benyújtott indítványt még ebben a parlamenti ciklusban fogadja el a parlament, biztosítva a visszamenőleges hatályt is és azt a lehetőséget, hogy e törvény hatálybalépésétől kezdve ezzel a szabállyal egészüljön ki a törvény, ettől kezdve ez a szabály legyen érvényes. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
253 41 2009.12.15. 0:57  38-46

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány elkötelezett az átláthatóbb, a rövidebb, az olcsóbb és ellenőrizhetőbb kampányfinanszírozás megvalósításában. A képviselő urak által benyújtott törvényjavaslat ezt a célt szolgálja, éppen ezért a kormány támogatja a javaslatot.

Szeretném felhívni a figyelmet, hogy néhány pontosító módosító javaslat elfogadására szükség lesz, például az időintervallumok kérdésénél, az adminisztrációs terhek csökkentésénél vagy bizonyos összhangproblémák megoldásában, és valószínűleg végig kell gondolni a szankcionálás lehetőségét is. Ehhez az Önkormányzati Minisztérium segítségét ajánljuk.

Javasoljuk a tisztelt Háznak, hogy fogadja el az indítványt. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
254 180 2010.02.15. 2:41  177-181

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Egyetértek önnel, ezeknek a településeknek is szükségük van a pályázati lehetőségre, és szükségük van a fejlesztésre.

Az Új Magyarország vidékfejlesztési programban meghirdetett turisztikai pályázatok támogatási jogcímeit megalapozó jogszabályt a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium adta ki. Ennek kidolgozása során figyelembe vették a 239/2009-es kormányrendeletet, amely a korábbi időszakhoz képest átfogóan megváltoztatta a szálláshely-működtetés hatósági engedélyeztetését. Ez a jogszabály az egyeztetések során több ponton módosult. Így az a településlista is kikerült ebből a jogszabályból, amely korábban lehetőséget adott ezeknek a településeknek.

Miért került ki a jogszabályból ez a települési lista? Konkrétan azért, mert nagyon sok tárca kifogásolta ennek a listának az önkényes jellegét, kifogásolta a példálózó felsorolást, s mivel ezek a kifogások alkotmányos aggályt vetettek fel, ezért a most hatályos kormányrendeletben ez a lista már nincs benne. Ezzel a jogszabállyal szemben is - mint mindig - elvárás volt az, hogy kizárólag olyan, a jogszabályban pontosan meghatározott, egyértelmű lehatárolási kategóriákkal lehet kijelölni a jövőben a falusi szálláshely-szolgáltatásokat, ami egyértelmű és nem megkérdőjelezhető.

Tisztelt Képviselő Úr! A támogatási konstrukcióval kapcsolatos problémára a múlt év végén már A Mi Balatonunk Közhasznú Egyesület is felhívta a figyelmet. A megkeresést követően rögtön megkezdtük az egyeztetést. A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium a következő megoldási lehetőséget látja, amivel mi egyetértünk: amennyiben a támogatási források lehetővé teszik az újabb támogatási időszak megnyitását, úgy lehetőséget látunk arra, hogy a konstrukció a Balaton-régió azon településein is hozzáférhetővé tegye a támogatást, ahol a falusi turizmus feltételei a kiemelt üdülői körzethez tartozás ellenére megvannak. Ez úgy valósítható meg, hogy az új támogatási jogszabályban az úgynevezett egyéb szálláshelyek fejlesztésére adunk lehetőséget.

Tisztelt Képviselő Úr! Akkor tudunk erre a kérdésre visszatérni, amikor kiderül, hogy maradt-e pénz a második körben. Köszönöm szépen a figyelmét.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
255 8 2010.02.16. 5:17  5-8

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Frakcióvezető-helyettes Úr! Kampány van, és ön egy jó kampánybeszédet mondott, de akkor jó egy kampánybeszéd, ha korrekt és pontos. Azt gondolom, a kampányban is kell, hogy korrektül mondjuk a számokat, és a tényekről beszéljünk.

Ön több táblázatot is mutatott, én is készültem néhány táblázattal. Ön azt állítja, hogy Győr-Moson-Sopron megyébe 1 milliárd forinttal kevesebb jutott. Képviselő úr, ön összekeveri a fejlesztési és a működési támogatásokat is. (Firtl Mátyás: Ez nagy tévedés!) A Magyar Közlönyben pontosan megjelentek a számok. Győr-Moson-Sopron megyének 2009-ben 2 milliárd 690 millió forint működési támogatást biztosított a központi költségvetés, ez 2010-ben 2 milliárd forint lesz, ami csak 656 millióval kevesebb. Azonban ez is nagyon sok, de ön és a polgármester is folyamatosan elfelejti hozzátenni, hogy mennyivel csökkent az önkormányzatnak az a terhe, amit ki kell fizetni.

2010-ben ez a kormány, ez a parlament jelentősen csökkentette a járulékokat, megszüntette a tételes egészségügyi hozzájárulást. Győr-Moson-Sopron megyében ez a csökkenés 400 millió forintot jelent. Négyszázat! Ha a kettőt kivonjuk egymásból, akkor láthatjuk, hogy 250 millióval kevesebb a támogatás. Ön 1 milliárdot mondott. (Firtl Mátyás: A megyében vagy az önkormányzatnál?) Frakcióvezető-helyettes úr, én meghallgattam önt, azt gondolom, úgy korrekt, ha ön is meghallgat. Ön tehát nagyon eltúlozza azokat a számokat, amiket itt elmondott. Ön annak a képviselő-testületnek a tagja, ezért pontosan kellene ismernie ezeket a számokat.

Ugyanez Sopron megyei jogú városra is igaz. Sopron megyei jogi városnál több mint 300 millióval kevesebb járulékot kell fizetniük. Éppen ezért Sopron megyei jogú város pozíciója nem egészen 5 százalékkal romlott 2010-re. Tényszerűen romlottak ezek a számok, az önkormányzatok nincsenek jó helyzetben. De azt gondolom, egy olyan időszakban, amikor olyan gazdasági válság van, amilyen volt 2008 második félévétől 2009-ben végig, akkor bizony a társadalomnak egyetlenegy szegmense se tudja kivonni magát ez alól a hatás alól.

Képviselő úr, az önkormányzatokban nagyon tisztességesen dolgoztak az önkormányzati vezetők, megoldották a feladatot. Az önkormányzati szférában nem csökkent az ellátási színvonal. Ön mondott itt különféle normatívákat. Igen, ha az összes normatívát egybevonjuk, akkor persze csúnya számokat és csúnya táblázatot lehet hozni. De azt ön is tudja, hogy az alapvető oktatási és szociális normatíva csak annyival csökkent, amennyi a járulékfizetés. Persze, sok olyan dologra nem jutott 2009-ben, amire korábban jutott. A megyei önkormányzatok nem tudtak annyi pénzt adni önkormányzatoknak, civil szervezeteknek, mint a korábbi években. De a megyei önkormányzatok nem azért vannak, hogy költségvetési pénzt tovább osszanak. Ez nem a megyei önkormányzatok feladata. Ebben bizony vissza kell lépni.

Azt gondolom, képviselő úr, hogy az önkormányzatok helyzete nem jó, de korántsem olyan rossz, mint ahogy azt önök beállítják. A számokat mindenki láthatja - hiszen a Magyar Közlönyben megjelentek - Győr-Moson-Sopron megyében és Sopron megyei jogú város esetében. Úgy gondolom, akkor vagyunk korrektek, ha ezeket a számokat pontosan idézzük, pontosan mondjuk, ha nem keverjük össze a működési költségvetési támogatásokat a fejlesztésekkel. Magyarországon az önkormányzatok jó fejlesztési lehetőségek előtt állnak - a múlt évben is ez volt -, nagyon jelentős európai forrásokat valósítanak meg. Ebben az országban, a városokban, a településeken, a legkisebb falvakban is az elmúlt nyolc évben óriási fejlődés volt. Nem tud elmenni Magyarországon olyan településre, ahol a település vezetője, a polgármester ne lenne büszke arra, amit az elmúlt négy évben csinált. Úgy gondolom, hogy ez igaz Sopronra is, nagyon igaz. Többször hallottam a polgármesterét előadást tartani arról, hogy milyen nagyszerű dolgokat tudott megvalósítani. Ez azért volt lehetséges, mert ez a parlament, ez a kormány úgy kezelte a 2009-es válságot, hogy abból tisztességesen jöttünk ki. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Köszönöm szépen, elnök úr.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
255 90 2010.02.16. 3:35  87-90

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A polgári védelemmel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvény általános vitája tegnap este zajlott, most pedig már a részletes vitánál vagyunk. Kovács Zoltán képviselő úr hozzászólásában egy kicsit a részletes vitán túl az általános vitát érintő dolgok is elhangzottak. (Dr. Kovács Zoltán: Tegnap megkíméltelek benneteket.)

A konkrét módosító javaslatokkal kapcsolatban azt tudom elmondani, hogy a hatályba léptetéssel kapcsolatos módosító indítványa elfogadható képviselő úrnak. Az, hogy három hónappal később lép hatályba ez a törvény, nem jelent gondot.

(12.50)

Tudom mondani nyugodtan, hogy a polgári védelmi szervezetek most is működnek, a feladatukat ellátják.

A másik módosító javaslat, amelyet a bizottság is támogatott, a jegyző konkrét feladatának a meghatározása. Ez is helyénvaló.

Az az indítványa viszont, hogy a polgármester adhassa át ezt a feladatát, nem támogatható. A polgármester a helyi védelmi bizottság elnöke. Tudjuk, hogy a polgármester nem szakember minden egyes kérdésben, de minden polgármester mellett ott vannak a szakemberek, akik a megfelelő döntés-előkészítést elvégzik, és a döntést minden esetben a polgármesternek kell meghoznia. Ezért ezt nem tudjuk támogatni.

Képviselő úr elmondta, hogy talán még nem kellően kiérlelt a törvényjavaslat, talán még kellett volna egyeztetni is. Volt egyeztetve az önkormányzati szövetségekkel az előterjesztés, tavaly decemberben a parlament elé került ez a törvényjavaslat, január első napjaiban a parlamenti pártok frakcióvezetőinek küldtem egy levelet, amelyben felajánlottuk, hogy legyen ötpárti vagy négypárti egyeztetés, de igény erre nem mutatkozott. Telefonos érdeklődés is volt, hogy tartsunk-e ilyen egyeztetést.

Úgy látom, az ellenzék oldaláról e törvény elfogadásának most nincs meg a feltétele. Ez egy kétharmados törvény. Mivel ez egy jó törvényjavaslat, azt kérem az igen tisztelt Háztól, hogy ne vigyük el a végszavazásig, mert akkor tulajdonképpen kidobjuk ezt az előterjesztést. Menjünk el odáig, ameddig lehet, és a parlament fogja folytatni a munkáját, s teremtsük meg annak a lehetőségét, hogy majd a parlament a továbbiakban e törvény elfogadásáról a végszavazást meg tudja tenni. Éppen ezért a jövő héten a hétfői ülésen egy ilyen döntéshozatalra tennénk javaslatot majd a házbizottságnak megfelelően is, hogy szavazzunk a módosító javaslatokról, de a végszavazás ne történjen meg, ne dobjuk ki az ablakon. Ez egy elfogadható, jó törvényjavaslat, őrizzük meg, és a parlament belátható időn belül hozza meg a szükséges döntést.

Elnök úr, köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
256 85 2010.02.22. 2:03  82-89

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Polgármester Úr! Igen, 2010-ben is van EU Önerő Alap, a költségvetési törvény tartalmaz ilyen előirányzatot, 10,6 milliárd forint értékben.

A költségvetés beterjesztésekor nem így volt szabályozva, akkor még csak az az előírás volt, hogy a folyamatban lévő ügyekre kell forrást biztosítani. A költségvetés tárgyalásánál ez változott, 2010-ben is lehet pályázatot benyújtani. Ez egy nagyon jó alap. Nagyon sok önkormányzati fejlesztés, beruházás csak ennek révén valósulhatott meg. Ez az alap pályázat formájában biztosítja azt, hogy a szükséges önerőrészt az önkormányzatok ki tudják egészíteni.

Polgármester úr említette, hogy a kistelepülések. Igen, kistelepülések, de nem csak kistelepülések. Szeretném itt hangsúlyozni, hogy az elmúlt évben az Európa kulturális fővárosa, Pécs esetében is jelentős összegeket tudtunk adni a pécsi önkormányzatnak ahhoz, hogy megvalósuljanak ezek az európai uniós fejlesztések.

2009-ről mindenképpen el kell mondani, hogy több mint 600 pályázat érkezett. Itt azt tudom mondani, hogy minden egyes esetben az önkormányzati miniszter tudott pozitív döntést hozni, ahol megfelelt a pályázati kiírásnak a pályázat, tehát ha a formai feltételeknek megfelelt. Néhány esetben az év végén benyújtott pályázatokat el kellett utasítani, mert még nem volt meg a szerződéskötés. Ezen önkormányzatok a szerződésszám birtokában ebben az évben újból benyújthatják a pályázatukat. A pályázati kiírás megjelent, de a pályázati kiírásban lényeges változás nincsen ezen önkormányzatok számára, ha benyújtják a pályázatot, akkor az önkormányzati miniszter tud pozitív döntést hozni, és ezek a pályázatok, amelyek nagyon fontos fejlesztések az adott településnek, meg tudnak valósulni. (Taps az MSZP soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
256 89 2010.02.22. 1:04  82-89

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Polgármester Úr! Azt tudom mondani, hogy az európai uniós támogatások fölötti döntés szükséges ahhoz, hogy be tudják nyújtani az önkormányzatok ezt a pályázatot. Kötelező önkormányzati feladatok megvalósításához kell hogy kapcsolódjon a fejlesztés. Ez ugye szűkíti egy kicsit a dolgot, de nagyon sokféle feladatot lehet így mondani, hadd olvassam: egészségügyi fekvő- és járóbeteg-szakellátás, kulturális feladatok, vízgazdálkodási feladatok, környezetvédelmi, óvodai nevelés, alapfokú oktatás, szociális, gyermekjóléti, helyi közutak, kerékpárutak fejlesztése, közterületek gondozása. Úgy gondolom, ez nagyon bőséges kínálat, de azt tudom mondani, hogy ez a kormány, ez az önkormányzati miniszter nemcsak szavakban mondja azt, hogy segíteni kell a hátrányos helyzetű településeket, hanem valóban ezek a döntések bizonyítják is azt, hogy érdemleges támogatást kapnak ezek az önkormányzatok ahhoz, hogy a helyi ügyeket, a helyi fejlesztéseket meg tudják valósítani.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
256 137 2010.02.22. 2:06  134-141

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Nem értem a képviselő urat. Ön a parlament utolsó napján is a panelprogramot támadja, azt a panelprogramot, amely egy nagyon hasznos és jó program. Nem kívánom ennek a programnak a jóságát, hasznosságát bizonyítani. Bizonyítják azok a lakóközösségek, akik most is folyamatosan benne vannak ebben a programban, pályáznak, csinálják, és megszüntetik azt a kiszolgáltatott helyzetet, hogy a panelban élők nem tudnak mit tenni a fűtésszámláikkal.

Ez nem így van, képviselő úr. A panelban élők tudnak mit tenni, mert van egy panelprogram, amelyre lehetett pályázni, és most is lehet pályázni.

(16.50)

Képviselő úr, az elmúlt 8 évben 270 ezer lakás újult meg e program keretében, vagy most, ezekben a napokban, hetekben folyik a beruházás. Ez a 270 ezer lakás majdnem 200 milliárd forintnyi kiviteli munkát jelentett az építőiparnak. Ehhez az állam 61 milliárd forint támogatást nyújtott. Azt gondolom, hogy ezek a számok mindenképpen bizonyságot nyújtanak arra, hogy ez egy jó program, ezt csinálni kell.

A képviselő úr szegedi esetet említ. Szegeden mintegy 20 ezer ilyen lakás van. Nem tudom, hogy van-e Szegeden olyan lakás, ahol elvégezték a szigetelést, és a szabályozhatóságot, az egyedi mérést nem végezték el. Lehet, hogy van ilyen, mert 2008 előtti pályázatoknál nem volt követelmény a lakásonkénti szabályozhatóság, hanem csak lakóépületenkénti szabályozhatóság. Lehet, hogy van ilyen. Ha a képviselő úr az interpellációban leírta volna, meg tudtuk volna nézni, tudnánk segíteni ezen lakóközösségnek. Hogy hogyan, azt majd a következő egy percben szeretném elmondani. (Taps.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
256 141 2010.02.22. 1:15  134-141

JAUERNIK ISTVÁN önkormányzati minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Nem felel meg a valóságnak, hogy nincs elbírált pályázat. 2009 végéig minden egyes pályázatot, ami megfelelt az előírásoknak, az illetékes miniszter elbírálta. Ezek a pályázatok folyamatosan jönnek szerződéskötésre.

De hogy mit lehet tenni olyan helyzetben, ami Szegeden előfordult, ha előfordult? A képviselő úr is tudja pontosan, hogy van egy ökoprogram. Május 31-éig lehet benyújtani a pályázatot. Aki még nem méri külön, nem egyedileg szabályozható a fűtése, pályázhat az ökoprogram keretében. Az Önkormányzati Minisztérium honlapján olvasható: rövidesen döntés lesz. Ez egy nagyon jó program. Itt 50 százalék támogatást kap a lakó, aki indul ebben a programban; 77 ezer forintot kap átlagban, de ennél kisebb összegért meg lehet csinálni. Azt tudom mondani a szegedieknek, hogy indulni kell, és a szegedi önkormányzat nagyon támogatja ezt a programot. Ez az egyik legjobb; nem tudom, miért a szegedit pécézte ki a képviselő úr. A szegedi példát mindig pozitívként lehet említeni itt is (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) és máshol is.

Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiban.)