Felszólalás adatai
242. ülésnap (2001.11.27.), 189. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Boros Imre (FKGP) |
Beosztás | a PHARE program koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 4:16 |
Felszólalások: Előző 189 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. BOROS IMRE tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Európai Unió támogatási forrásainak felhasználását mind a Phare, mind az ISPA, mind a SAPARD tekintetében összetett programkészítési folyamat előzi meg, a projekt jellegétől függően nagyon sok szakmai egyeztetés. A tárgybani úthálózat fejlesztését a 2000. évi Phare területfejlesztési programból, a gazdasági-szociális kohézió fejezetből támogatjuk, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács és a régiót alkotó mindhárom megyei területfejlesztési tanács támogatása alapján.
(15.00)
A projekt elfogadását követően azonban az azonnali kezdést néhány körülmény hátráltatta. Az első ilyen körülmény az volt, hogy a projekt dokumentációjának az Unióhoz leadott és jóváhagyott példányában a műszaki tartalom nem egyezett meg tökéletesen a valóságos paraméterekkel, ezért a dokumentáció módosítására volt szükség; ez megtörtént, a műszaki tartalom bővült. A projekt forrásigénye végül is úgy alakult, hogy az eredetileg tervezett 1 milliárd 798 milliós mérnöki árhoz képest 438 millió forinttal többre, azaz 2 milliárd 226 millióra volt szükség. Az ilyen típusú problémakör nem ismeretlen a nagyobb projektek tervezésénél. Az ISPA esetében már egy meglehetősen bonyolult, kétszeri-háromszori ellenőrzést magába foglaló eljárás keretében azonban az ilyen dolgok kiszűrhetők, de ez drága eljárás, ezt ebben az esetben megspórolták, ebből bizonyos bajok, problémák lettek.
A második probléma a költség alultervezettsége volt, ami jórészt az elsőből származott. Ennek orvoslásához, amikor észleltük, hozzáláttunk. Az FVM 156 millió forint többletköltséget vállalt magára, és erről már a dokumentáció megvan, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium pedig 100 milliós többletköltséggel támogatja a projektet, így összesen 183 milliónyi hiány volt. Megkerestük a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácsot, aki az FVM illetékes államtitkár-helyettesével, Szaló Péterrel levelezve megállapodásra jutott, és 60-60-60 milliót - tehát egyenlő arányban - az érintett három megye ebből vállal. De a jövő tekintetében is utalni kell arra, hogy most is és a jövőben is az európai uniós projektek megvalósításánál lényeges szempont a szolidaritás és a partnerség elve, azaz egy-egy projekt finanszírozásához több, az ügyben érintett résztvevőnek is hozzá kell járulni. Jobb ezt ma megszokni, mint később, hiszen ez a kohéziós és strukturális alapok tekintetében is így van.
A projekt végrehajtásának menetét a további Phare-eljárás menete határozza meg. Az ily módon módosított tenderdossziéknak több a tartalma, mint az előzőnek, a delegáció már befogadta, hamarosan elfogadják. Ennek alapján sor került a pályázatok kiírására, az Európai Unióban rendszeresített és a magyartól eltérő, úgynevezett practical guideline közbeszerzési szabályok felhasználásával; érzésem szerint - újabb késlekedésre nem számítok -, a tenderek kiírása után (Az elnök jelzi az idő leteltét.) végül körülbelül 2002 őszén a munkák elindulnak, a legfőbb akadályok a megvalósítás elől szerencsére elhárultak.
Tisztelettel kérem a válasz elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 189 Következő Ülésnap adatai