Készült: 2024.09.19.07:11:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

175. ülésnap (2008.11.10.), 279. felszólalás
Felszólaló Dr. Mester László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:40


Felszólalások:  Előző  279  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MESTER LÁSZLÓ (MSZP), a napirendi pont előadója: Elnök Úr! Tisztelt Ház! A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi törvény, a továbbiakban utalásként Kpt.-ként említve, növelni kívánja a transzparenciát a közpénzek szétosztásánál.

A törvény nem előzmények nélküli, jól illeszkedik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény által megindított sorba. A jogszabály aktualitásához nem férhet kétség, amint azt az elmúlt hónapokban nyilvánosságra került visszaélések jól példázzák.

(23.10)

A jogalkotók figyelmét azonban a törvény megalkotásakor elkerülhette azon tény, hogy a helyi önkormányzatok egy jelentős és számban egyre növekvő része a rendszerváltás óta lassanként saját hosszú távú elveken és közös célokon nyugvó együttműködést épített ki a települési civil szektorral.

E kapcsolatrendszer jelentős pontja - mint arra egyébként a helyi önkormányzatokról szóló törvény kiválóan megfogalmazott 8. § (5) bekezdése utal is - a támogatások léte. Támogatást az önkormányzat a civil szervezeteknek - és itt elsősorban a közigazgatási határon belül működő szervezetekről van szó - többféleképpen is adhat. Jellemzően ezek három fő formában csoportosíthatók: a) pénzügyi támogatások, b) természetbeni támogatások, c) egyéb támogatások.

Jelen esetben a Kpt. az a) pontban foglalt pénzügyi támogatásokat érinti, méghozzá igen jelentős módon. A civil szervezetek pénzügyi támogatása helyi szinten ugyanis a nemzeti civil alaptól kissé eltérő módon zajlik. Itt személyes kapcsolat létezik, még a legnagyobb városokban is, a fővárosi kerületekben is támogató és támogatott között. Ennek köszönhetően pedig az önkormányzatok többsége különös hangsúlyt fektet a konszenzusos döntésekre, a nyilvános, kiszámítható és objektív elveken nyugvó pénzügyi támogatási rendszer kiépítésére.

A külön helyi támogatási rendeletek, amelyek immár az ország mintegy száz településén megtalálhatók, nem csupán afféle helyi civil alap elkülönítéséről, hanem pályázók döntés-előkészítésbe történő bevonásáról is rendelkeznek. Önkormányzati rendelet, vagyis jogszabály tartalmazza tehát a civil szervezetek pénzügyi támogatásának anyagi és eljárási szabályait, valamint több helyen a döntés-előkészítő testület összetételét, pályázatokkal kapcsolatos hatáskörét is.

Jelentős dologról van tehát szó, a civil szervezetek, vagyis a lakosság beleszólásáról - egyfajta kontrolljáról - az önkormányzat munkájába. S mindez alulról szerveződve központi szellemi támogatás híján alakult ki és működik.

Innét, a parlamentből nézve az országos beruházásokhoz képest az itt előforduló összegek csekélyek. Még a legtöbb civil szervezettel kapcsolatot tartó önkormányzatok is - engedjék meg, hogy nem hazabeszélésként, de azt az önkormányzatot említsem, amelynek a működési rendszerét legjobban ismerem; a mintegy 200 működő szervezetet jegyző főváros XVIII. kerülete is - egy évben összesen mintegy 10-12 millió forintról döntenek pályázati úton.

Mindezeket figyelembe véve úgy gondolom, hogy a Kpt. a jogalkotók akaratán kívül egy jól működő szisztémát veszélyeztet, illetve épít le. A civil szektor ugyanis még közel sem olyan erős, hogy annyi lelkes önkéntest tudjon kiállítani, akik képesek egy ilyen szigorú összeférhetetlenségi rendszer ellenére hatékony munkát végezni, az önkormányzati munkába érdemben bekapcsolódni.

Miről is van tehát szó? A Kpt. által elsősorban országos vagy helyi projektek átláthatóságát célzó rendelkezései, a helyi civil és egyházi támogatási rendszerekre alkalmazva céljukkal ellentétes hatást fognak elérni. A törvényjavaslat tehát arra irányul, hogy mindazon helyi, civil és egyházi támogatási rendszereket, amelyek szerkezetét és működését az önkormányzat rendeleti úton, az önkormányzati törvény 16. §-a alapján szabályozta, vegyük ki a Kpt. hatálya alól. Ilyen formában még duplán hasznot is hajthatunk minden résztvevő számára. A gyakorlatban működő rendszerek 20 millió forint éves költség alatt vannak bőven, ezek mentesülnek a törvény hatálya alól. Ahol még régről nem rendelet, hanem képviselő-testületi határozat tartalmazza csupán a pályázati feltételeket, ott az önkormányzat is érdekeltté tehető az átláthatóbb és stabilabb, rendeleti úton megvalósuló szabályozásban. Mindezeken felül pedig ezáltal a civil szervezetek munkáját is megkönnyítjük, vagyis tovább erősíthetjük részvételüket a közügyek gyakorlásában.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat, a jelenleg hatályos törvényből való kiemelés, a kivétel - a kivétel ebben esetben valóban erősíti a szabályt -, egyértelműen megteremti helyi szinten is az átláthatóságot a szigorú helyi szabályozással mint egyértelmű követelménnyel. A jogalkotói szándék így nemhogy nem sérül, hanem az önkormányzati szférában is előírt és megkövetelt helyi jogszabályban, azaz önkormányzati rendeletben foglalt szabályozással igazodik a települési és az önkormányzati sajátosságokhoz.

Mindezek figyelembevételével kérem, hogy a parlament támogassa a törvénymódosítást.

Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  279  Következő    Ülésnap adatai