Készült: 2024.09.24.14:04:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

251. ülésnap (2002.02.05.), 205. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás közlekedési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:07


Felszólalások:  Előző  205  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS közlekedési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az M5-ös eddigi története valóban lehangoló. A gazdaságtörténeti sorrendet ön elmondta, talán az egyértelműség kedvéért engedje meg, hogy a történéseket én is összegezzem.

'94-ben, közvetlenül a választások előtt, lényegében egy keretszerződés jött létre, amelyet gazdasági tartalommal '95-ben és '97-ben már az MSZP-SZDSZ-kormány töltött meg. Ennek a lényege az, hogy az autópálya működési költségeit, amennyiben az a bevételek alapján a koncesszió jogosultja számára nem hoz megfelelő eredményt, a magyar állam köteles kiegészíteni. Ennek alapján az elmúlt évek során évente több milliárd forint bevételtámogatást biztosítottunk az AKA Rt. számára.

A másik része sem kedvezőbb, ön is említette, ma különböző számítások alapján azt kell mondani, hogy a matricás, magyar tulajdonban lévő autópályákhoz képest mintegy 15-20-szorosa a díja az M5-ösnek, mint az egyéb autópályának. Ez természetesen azzal jár, hogy a forgalom nem éri el a terhelés lehetséges 40 százalékát sem, ugyanakkor az ezzel párhuzamos régi 5-ösön 130-140 százalékos terheléssel az ott lévő túlzott forgalom rendkívüli módon terheli a környezetet, lehetetlenné teszi az 5-össel érintett települések lakóinak életét. Helyzetmegítélésünk lényegében azonos.

A polgári kormány az elmúlt három évben rengeteg kísérletet tett arra, hogy ezen a helyzeten változtasson. Meg kellett állapítanunk, hogy ez egy ránk nézve rendkívül hátrányos, ugyanakkor szakmailag bravúrosan megcsinált szerződés. Számtalan keresztbiztosíték teszi lehetővé a jogosult számára, hogy esetleges hibázása esetén is mindig újabb és újabb kimentési lehetőséget kapjon.

 

 

(15.20)

 

Éppen ezért a tavalyi év tavaszán elsősorban a Magyar Fejlesztési Bankot - lévén, hogy pénzekről van szó - kértem fel, hogy keressen lehetőséget. A kora őszre kiderült, hogy jogszerű lehetőséggel, tehát a szerződésben meghatározott felmondási okok hiányában a szerződést felmondani gyakorlatilag lehetetlen. Elvileg természetesen bármit fel lehet mondani, de az, hogy a magyar kormány jogszerű eljárást kövessen, úgy gondolom, mindnyájunknak a közös érdeke.

Éppen ezért tavaly év végén ma is folyó tárgyalásokat kezdeményeztem mind az AKA vezetőivel, mind a mögötte álló két főtulajdonossal annak érdekében, hogy közös megegyezéssel ezt a - most már azt kell mondanom - mindkét fél számára lehetetlen helyzetet mielőbb oldjuk fel. Nagyon bízom abban, hogy ezek a megállapodások már belátható időn belül eredményre vezetnek, és a magyar polgárok végre elérhető áron hozzájuthatnak egy egységes magyar tulajdonban lévő, matricával működtetett autópályához. Ez egyben jelenti azt is, hogy a továbbépítés lehetőségét is megkapjuk.

Köszönöm a figyelmét. (Taps a Fidesz és az MDF soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  205  Következő    Ülésnap adatai