Készült: 2024.04.26.04:23:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

171. ülésnap (2000.11.08.), 112-114. felszólalás
Felszólaló Béki Gabriella (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:02


Felszólalások:  Előző  112 - 114  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy azzal a személyes bejelentéssel kezdjem, hogy nekem iszonyú csalódás ez a törvénymódosítás, nemhogy örömet nem jelent, mint ahogy azt mondta felszólalásában fideszes kollégám, hanem nagyon-nagyon komoly bosszúságot okoz, hogy ezt a módosító indítványt kell tárgyalnunk.

Engedjék meg, képviselőtársaim, hogy egy kicsit felidézzem az előzményeket, annak a hatályos, '97-ben született gazdasági reklámtörvénynek a vitáját, amit most a kormány módosítani akar, és álláspontom szerint messze nem olyan irányba, ahogy arra szükség lenne.

 

 

(15.50)

 

Valamikor '97-ben több mint fél évet foglalkoztunk e törvénnyel, februárban került benyújtásra hosszú egyeztetési folyamat után, és a februárban benyújtott törvényt június végén fogadta el a parlament, valóban nagy többséggel, de nem 90 százalékos többséggel, ahogy az előbb valaki említette, hanem olyan jó kétharmados többséggel. Pedig akkor hetenként ülésezett a parlament, csak az általános vitája a hetenkénti ülésezésnek több mint egy hónapig eltartott, amelynek során nagyon sok képviselő kifejtette az álláspontját.

Meg kell mondanom önöknek, hogy ebben a törvényben, a jelenleg hatályosban nem érződött a szokásos parlamenti szereposztás, hogy az ellenzék támadja, a kormánypártok pedig védelmezik, hanem ellenkezőleg: mindegyik párton belül ott volt egy szárny, egy lobbicsoport, egy érdekcsoport, amely segíteni akarta a gazdasági reklámtörvény ilyen formában történő megszületését, és ott voltak azok az egészségvédő szempontok, értékek - lényegében hadd használjam ezt a kulcsszót -, amelyek viszont elégedetlenkedtek, és támadták a törvényt elsősorban a dohány- és alkoholfogyasztás reklámozásának a szabályozásai mentén.

Amikor egy féléves munka során sor került a szavazásra, akkor ellenzéki képviselők sokan nem szavazták meg - nem kivétel nélkül -, de kormánypárti oldalon is meg lehetett engedni azt a ma a Fidesz vezette parlamentben teljesen elképzelhetetlen gyakorlatot, hogy kormánypárti képviselő is nemet mondott egy beterjesztésre, mert nem értett vele egyet. Nemet mondott természetesen a Fidesz is, Kósa Lajos indokolta meg a vita végén, hogy miért mond nemet. Kósa Lajos dörgedelmesen szidalmazta az elkészült törvényt, úgy foglalta össze végül is a mondandóját, hogy olyan mértékben megengedő ez a gazdasági reklámtörvény, ami a fejlett világban szokatlan, a világtendencia ennek az ellenkezője - mondta Kósa Lajos ellenzéki korában.

Azt gondolom, hogy ilyen előzmények után okkal várhattuk volna, hogy amikor három év elteltével egy megváltozott berendezkedésben, amikor a Fidesz kormányoz, hozzányúl a törvényhez és módosít rajta, akkor ezt a megengedhetetlen engedékenységet megpróbálja korrigálni, megpróbálja értelmes módon szigorítani a szabályozást. Nem ezt tette.

Van annak is magyarázata, hogy miért nem ezt tette, hiszen amikor a törvényt '97-ben elfogadtuk, akkor még az EU-s direktíva nem létezett, az '98-ban született meg, pont egy évvel rá, hogy mi megcsináltuk ezt a törvényt, amit hozzám hasonló módon jó néhány képviselőtársammal együtt szégyelltünk, hogy ilyennek született meg és szégyellünk azóta is.

Amikor '98-ban megszületett az EU-s direktíva, ami a dohányreklám fokozatos, de radikális kiszorítását jelentette, jelentette volna a közterületekről, akkor elkezdtünk reménykedni abban, hogy a mi törvényünket is tudjuk majd ilyen értelemben korrigálni. Most, amikor megkaptuk ezt a törvénymódosítási csomagot, szóval most egy hónapja kiderült, hogy az EU-s bíróság belekötött a direktíva indoklásába, tudniillik hogy a termékek szabad áramlását akadályozná, ha nincsen egységes reklámszabályozás. Ebbe az indoklásba belekötve hatályon kívül helyezte azt, következésképpen most az országokra van bízva, hogyan szabályozzák a reklámjukat.

Ha valamennyire ismerjük a nyugat-európai gyakorlatot, akkor lehet róla tudni, hogy vegyes: vannak országok, ahol szabad a dohány-, illetve alkoholtermékek reklámozása majdnem minden fórumon - általában a rádióban és a televízióban nem szabad -, de vannak országok, ahol a reklámozás minden szinten tilos, tehát moziban, plakáton, újságon, rádióban, televízióban egyaránt tilos dohányzással kapcsolatos, illetve alkoholfogyasztással kapcsolatos reklámot közzétenni. Ilyen ország Franciaország, Svédország, Finnország, Portugália, és részlegesen további példákat is lehetne említeni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Amikor én három évvel ezelőtt a parlamenti vitában megszólaltam, akkor az volt a legfontosabb mondanivalóm, üzenetem, hogy ebben a törvényben - mármint a jelenleg hatályosban -, ami rendkívül rövid, csak 25 paragrafus, de ha levonjuk a definíciókat meg a záró rendelkezéseket, a törvény gerincének nagyobbik felében tiltások vannak megfogalmazva. Látszólag sok a tiltás, de e tiltások zöme látszatkorlátozás, valahogy emiatt az egész törvény szörnyen képmutató, farizeus. Engedjék meg, hogy indoklásképpen, mondandóm alátámasztásaképpen néhány ilyet idézzek a hatályos szövegből, amit nagyon jó lett volna megváltoztatni.

Az egyik szempont a dohányreklámmal kapcsolatban, amit hangsúlyoztak akkor az előterjesztők, hogy szeretnék a gyermekeket és a fiatalokat védeni a dohányzásra való rászokástól. Ezért az 5. § kétszer is megfogalmazza, hogy tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és fiatalkorúaknak szól, és fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésüket károsíthatja - ezt a mondatot szó szerint, kétszer is tartalmazza a jelenleg hatályos törvény, miközben például a dohányreklám korlátozásával kapcsolatban olyan megfogalmazásokat talált, amelyek tág teret hagynak a fiatalok befolyásolásának.

A 12. § szól a dohányáruk és alkoholtartalmú italok reklámozásáról, itt szerepel az az ominózus 200 méteres távolság; a közoktatási és egészségügyi intézményektől 200 méteres körzetben nem szabad ilyen reklámokat elhelyezni. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy a fiatalok, a gyermekek kizárólag ebben a 200 méteres körzetben mozognak, hogy történetesen nem töltenek el több időt közlekedés közben akár a buszmegállóban vagy a villamosmegállóban várakozva, ahol viszont természetesen tág tere nyílik a gigantposztereken történő dohányreklámozásnak.

 

 

(Az elnöki széket Gyimóthy Géza, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

Itt szerepel az is, hogy tilos közzétenni dohányárut... - gyermek-, illetve fiatalkorúnak szól, miközben mindannyian ismerjük azokat a gigantposzteres plakátokat, ahol nagyon idilli, nagyon vonzó életkép szerepel fiatal emberekkel, ahol azt sugallja a reklámozó, hogy ahhoz, hogy ilyen kellemes, jó életérzésed legyen, tulajdonképpen egy nagyon fontos eszköz a cigaretta.

Ugyanebben a paragrafusban található az a tiltás, hogy tilos közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely a dohányzást egészséges tevékenységnek tünteti fel. Hát mi ez a kellemes (Az elnök csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) életérzés, ez a "csúcs ez az életérzés", ha nem az egészségre való utalás?

Az elnök asszony jelzi, hogy letelt az idő. Én azt gondoltam, hogy ez csak egy irányadó szempont, hogy tíz percig beszélhetek... Elnézést, közben elnökcsere történt...

 

ELNÖK: Bajszom nőtt közben, tisztelt képviselő asszony, de semmi gond, úgyhogy fejezze be.

 

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Ha megengedi elnök úr, akkor mondanivalóm első felét röviden bezárnám azzal, hogy lehetőség szerint ismételt felszólalásra is szót kérek.

(16.00)

 

De ennek az első gondolatmenetnek, amibe belekezdtem, az lenne a tanulsága, hogy számomra teljesen természetes, különösen az Európa Unióba igyekezve, hogy vigyázó szemünket egyre gyakrabban, egyre inkább Nyugatra vetjük - hogy pontatlanul idézzem klasszikus költőnket -, de azt gondolom, hogy ez nem kell hogy megkösse a kezünket. Amikor az EU-s szabályozás éppen szabadságot ad, szabadságot hagy a tagállamoknak abban, hogy ki-ki a maga vérmérséklete szerint szigorítsa, korlátozza ezeket a reklámokat, akkor azt gondolom, nekünk mérlegre kellene tenni, hogy mi a logikus, mi a követendő, mi az előremutató ebből a szempontból. Következésképp örültem volna neki, ha ez a módosítás most bizony a dohányreklámozás szigorításáról is szól.

Elnök úr, élek az ismételt megszólalás lehetőségével. Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  112 - 114  Következő    Ülésnap adatai