Készült: 2024.09.19.16:12:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

33. ülésnap (2002.11.13.),  13-16. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 9:40


Felszólalások:   9-12   13-16   17-95      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Deutsch Tamás frakcióvezető-helyettes úr, a Fidesz képviselője, "Budapest, Budapest, te csodás..." címmel. A képviselő urat illeti a szó.

 

DR. DEUTSCH TAMÁS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Néhány hét múlva a rendszerváltoztatást követő 13. költségvetési év törvényjavaslatát kezdjük el tárgyalni, és annyit már bizonyosan megállapíthatunk, hogy a 13-as szám nem vált szerencseszámává Budapest fővárosnak, a Fővárosi Önkormányzatnak, illetve a kerületi önkormányzatoknak, hiszen a Medgyessy-kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslat a rendszerváltoztatás óta a legkedvezőtlenebb, a leghátrányosabb, a legsúlyosabb gazdálkodási problémákat okozhatja a Fővárosi Önkormányzatnak, illetve a kerületi önkormányzatoknak.

Nemrégiben ért véget a 2002-es önkormányzati választási kampány, örülünk, hogy véget ért, de engedjék meg, hogy egyetlenegy gondolatot most felidézzek önöknek. Demszky Gábor főpolgármester, főpolgármester-jelölt úr előszeretettel fogalmazott úgy minden fórumon, hogy a főváros irányításában nyolc esztendőn keresztül gazdasági, míg négy esztendőn keresztül politikai ellenszélben kellett hajózni.

Ne vizsgáljuk ennek az állításnak az igazságtartalmát, egyfajta gondolati játékként fogadjuk el, hogy Demszky Gábor igazat mondott - bár nehéz ebből kiindulni. Itt lett volna tehát a lehetőség a Medgyessy-kormánynak, hogy ne csupán a tavaszi parlamenti és az őszi önkormányzati választásokon tett ígéreteit teljesítse, hanem a költségvetési törvény benyújtásával ezt a kedvezőtlen széljárást is megváltoztassa.

Mi történt ehhez képest? Előttünk fekszik egy olyan költségvetési törvényjavaslat, amelyben egyetlenegy fillér sincsen az M0-ás oly sokat ígért továbbépítésére. Egyetlenegy fillér sincsen az oly sokat megígért két Duna-híd előkészítésére és építésére. Egyetlenegy fillér sincsen a 4-es metró építésének támogatására. Egyetlenegy fillér sincsen a 2-es metró nyáron induló felújítására. Egyetlenegy fillér sincsen a Budapesti Közlekedési Vállalat járműparkjának felújítására. Kivette a költségvetésből a Medgyessy-kormány törvényjavaslata a budapesti közlekedési szövetség létrehozására a tavalyi és tavalyelőtti költségvetésben még szereplő több mint félmilliárd forintot. Biztos tehát, hogy ha ez nem változik, a Budapesten utazó embereknek, ha a Volán, a MÁV vagy a BKV járatain utaznak, jövőre is három jegyet, három bérletet kell váltaniuk, nem tudnak egy jeggyel vagy egy bérlettel utazni.

A Széchenyi-terv lefejezésével sem Budapesten, sem pedig a vidéki városokban a panelfelújítási program nem tud tovább folytatódni. És az oly nagy hírveréssel beharangozott nemzeti fejlesztési terv legsoványabb, legvékonyabb, legkevesebb konkrétumot tartalmazó fejezete épp a Budapest főváros fejlesztésével összefüggő fejezet.

A jövő esztendő - épp egy politikai vitanap előtt vagyunk - az európai uniós felzárkózás utolsó esztendeje. Egy bizonyos, ha ez a költségvetés így marad, akkor Budapest, az ország is távolabb kerül az Európai Unió átlagától, mint 2002 végén volt.

A költségvetési törvényjavaslat fényében hiteltelen minden olyan állítás, amelyik visszafele mutogat. Kérem, hogy ha a kormány részéről bárki válaszolna erre a napirend előtti hozzászólásra, ne is próbálkozzon azzal, hogy az elmúlt négy év nehézségeiről beszél, mert az elmúlt négy esztendőben soha (Közbeszólások a kormánypárti padsorokból.), a rendszerváltoztatás óta soha annyi fővárosi fejlesztés nem történt, mint 1998 és 2002 között. Sétáljon el mindenki a Nemzeti Színházhoz, nézze meg az épülő Budapest Sportcsarnokot, menjenek el a lágymányosi egyetemi központba, nézzék meg a népligeti Volán-pályaudvart, menjenek el a Kardiológiai Intézet új gyermektömbjéhez, és mind-mind látják, hogy a rendszerváltoztatás óta soha ennyi állami fejlesztés nem volt a fővárosban.

Az helyes lenne, ha a Horn-kormány által megvont BKV-támogatást épp a Medgyessy-kormány állítaná vissza, de bizony ez az intézkedés sem az elmúlt négy év döntése, mint ahogy azt gondolom, az is helyes, hogy utóbb a Legfelsőbb Bíróság által jogszerűtlennek, jogszabályba ütközőnek mondott szerződés alapján, bizonytalan jogi feltételek közepette nem indult el a 4-es metró építése. Megvan a lehetőség tehát, hogy legyen egy új megállapodás; fél év óta van hivatalban az MSZP-SZDSZ-kormány, a metróépítéssel kapcsolatos megállapodásnak még a körvonalai sem látszódnak.

Ne vizsgáljuk, hogy mi az oka ennek a rossz költségvetési törvényjavaslatnak, Demszky Gábornak sikerült a negyedik kormánnyal is összeveszni, vagy a fővárosi koalíció hiányában próbálnak így rá nyomást gyakorolni, egy bizonyos: arról tudjuk tájékoztatni önöket, tisztelt képviselőtársaim, és a budapesti polgárokat, hogy a 188 polgári képviselő (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a fővárost érintő költségvetési részek megváltoztatását célzó módosító javaslatokat támogatja, csupán hat kormánypárti képviselőnek kell ehhez csatlakozni, és ez a rossz helyzet megváltozik. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

ELNÖK: A kormány nevében Burány Sándor államtitkár úr kíván reagálni az elhangzottakra.

Megadom a szót.

 

BURÁNY SÁNDOR pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Hozzászólását hallgatva az a benyomásom támadt, hogy Magyarországon a felvilágosodás korszaka után, úgy tűnik, eljött a megvilágosodás kora is, legalábbis ami a Fidesz álláspontját illeti. Négy év, majdnem azt mondanám, alvás után, a Fidesz felébredt és megvilágosodott, és rájött, hogy a kormány jóvoltából a főváros az elmúlt négy évben sokkal rosszabb helyzetbe került, mint amilyenben volt bármikor korábban. Jobb később, mint soha, mondhatnánk erre. (Dr. Áder János: A beszéd az ellenkezőjéről szólt!) Jobb később, mint soha, mondhatnám erre, tisztelt Áder úr, nyilván ön is szót fog kapni, ha kér, de akkor hagyjuk ezeket a szlogeneket, és nézzük meg a tényeket, főleg a 2003. év költségvetésének a fényében, illetve azoknak a kormányzati szándékoknak a fényében, amelyek már ismertek egyébként a sajtóból is.

Először is, a képviselő úr kedvezőtlen hátszélről beszélt, ami az elmúlt négy évet illetően természetesen igaz. Nézzük meg, hogy a 2003. évi költségvetésben melyek azok az apró elemek, amelyek a főváros korábban gúzsba kötött kezét kiszabadítják, és legalábbis a politikai rossz hátszélt kedvező irányba próbálják fordítani.

 

(9.40)

 

Először is: míg az Orbán-kormány és az őt támogató képviselők - köztük Deutsch Tamás - megkötötte a Fővárosi Önkormányzat kezét a forrásmegosztásban, ilyen korlátot a következő évi költségvetési törvénytervezet nem tartalmaz, erről a főváros a kerületekkel szabadon dönthet. (Dr. Áder János: Nincs róla törvény! - Dr. Deutsch Tamás: Törvény sincs!) Ugyancsak eltörlésre kerül ez a szabály, ha támogatni fogják a költségvetési törvényjavaslatot (Dr. Deutsch Tamás: Nincs is benne!), akkor ez a korlátozás meg fog szűnni - a korábbiban ugyanis benne volt, ha nem emlékezne rá.

Ugyancsak eltörlésre kerül az a szabály, amely több milliárd forint átcsoportosításáról rendelkezett. Mi most úgy gondoljuk, hogy ilyen szabályt a költségvetési törvényben nem állítunk, a Fővárosi Önkormányzat döntsön a kerületekkel közösen, saját hatáskörben, hogy milyen összegeket szán a kerületi, illetve a közös fővárosi fejlesztésekre.

Ami a további kedvező kormányintézkedéseket illeti, hadd tájékoztassam a tisztelt Házat arról, hogy az infrastrukturális beruházásaihoz, mint ez ismert, a Fővárosi Önkormányzat hitelt vesz fel. Ehhez korábban is kért kormánygaranciát, mert így a hitelt kedvezőbb kondícióval vehetné fel. Az Orbán-kormány ezt a garanciavállalást megtagadta, míg a jelenlegi kormány garanciavállalása viszont folyamatban van.

Szeretném tájékoztatni a tisztelt Házat, hogy a címzett támogatások között 2003-ban jelentős fővárosi beruházások is indulnak, a legjelentősebb ezek között a Bajcsy-Zsilinszky Kórház rekonstrukciója, amelynek 6,6 milliárd forintos beruházási összköltségéből 5 milliárd forint az állami támogatás.

Mindannyian tudjuk, hogy a budapesti tömegközlekedés rossz helyzetben van. Ennek érdekében a kormány a következő években - ellentétben az Orbán-kormánnyal - igenis támogatni fogja a 4-es metróvonal kiépítését, és a költségvetési vita során minden bizonnyal tapasztalni fogja azt a szándékot is, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat nehéz helyzetén módosító indítványokkal segíthessünk. Ezek a tárgyalások megindultak. Örömmel hallottam a képviselő úrtól, hogy önök is hasonló témában gondolkoznak, ezért kérem, hogy ha ezek a módosító indítványok a tisztelt Ház asztalára kerülnek, akkor ezeket támogassa, és miután ez a költségvetés a korábbihoz képest kedvezőbb helyzetbe hozza Budapestet, mint az önök négy éve alatt, fővárosi képviselőként is hadd kérjem, hogy ezt a költségvetési törvényjavaslatot támogatni szíveskedjék.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 




Felszólalások:   9-12   13-16   17-95      Ülésnap adatai