Készült: 2024.04.26.07:22:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

156. ülésnap (2011.12.19.), 72. felszólalás
Felszólaló Dr. Nemény András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:01


Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NEMÉNY ANDRÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Sajnos minisztert, ha akarnék, se tudnék megkérdezni, hiszen ennél a tárcánál ilyen nincs. Ezért aztán: Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány mélyen hallgat arról, hogy az Európai Bizottság az előző félévben olyan tartalmú értesítést küldött, hogy amíg Magyarország nem szünteti meg a közlekedési fejlesztésekkel kapcsolatos közbeszerzéseknél az összeférhetetlenséget, hiába nyújt be lehívási igényt, nem fog kapni semmit.

Mindemellett az elmúlt hetekben arról adott hírt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, hogy Magyarország az európai uniós fejlesztési források átcsoportosítását kezdeményezi a 2007-2013. évi költségvetési időszakban biztosított keret maradéktalan felhasználása, a pénzvesztés kockázatának csökkentése érdekében. Az átcsoportosítások összességében több mint 282 milliárd forint fejlesztési forrást érintenek, ebből 164 milliárd forint az operatív programok közötti, míg 118 milliárd forint az operatív programon belüli változtatás.

Természetesen egyetértünk azzal, hogy a kerékpárút-építések, valamint az energiahatékonyságot és a megújuló energia felhasználását támogató programok több forrást igényelnek, de a 164 milliárd forintos átcsoportosítás a közlekedési operatív programból nem számol néhány alapvető kérdéssel. Egyrészt az Unió döntése csak hónapok múlva születhet meg, és az elutasítás sem zárható ki, ami a teljes keret felhasználását veszélyeztetheti. Másrészt a közlekedési pályázatok forrásának elvonása érinti a különböző fejlesztési területeket, úgy is mint az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségének javítását, a térségi elérhetőség javítását, a közlekedési módok összekapcsolását, a gazdasági központok közlekedési infrastruktúrájának fejlesztését, valamint a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztését. Ennek következtében Magyarország számára kiemelkedő jelentőségű infrastrukturális fejlesztések maradhatnak el.

Azt már mindannyian tudjuk és érzékeljük is, hogy az Orbán-kormány másfél éve alatt teljesen leálltak a fejlesztések, a nem létező fejlesztések pedig egyetlen új munkahelyet sem teremtettek. Most azonban a jövő is veszélybe került.

Mindezekre figyelemmel kérdezem az államtitkár urat: mikorra várható a brüsszeli döntés? Felkészült-e a kormány és a miniszteri és államtitkári lemondások után gyakorlatilag irányítás nélkül működő fejlesztési tárca arra az esetre, ha Brüsszelben nem fogadják el a forrásátcsoportosítást? Milyen intézkedéseket terveznek elutasító döntés esetén? Milyen konkrét fejlesztések maradnak el a forráselvonás és -átcsoportosítás miatt? Mikorra várható a kampányban megígért, de most az átcsoportosítások révén elmaradó út- és vasúti fejlesztések megvalósítása? És végül, mikor tájékoztatják az elmaradó fejlesztések érintett településeit, térségeit és főleg azok lakosságát?

Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai