Készült: 2024.04.26.08:16:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

134. ülésnap (2011.11.15.), 99. felszólalás
Felszólaló Ferenczi Gábor (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:21


Felszólalások:  Előző  99  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FERENCZI GÁBOR (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Kedves Képviselőtársaim! Nem szeretnék túl sokat foglalkozni Gyurcsány Ferenccel, csak mindössze annyit, amennyit ér. Sajnos éppen nincs itt. Csak egy apró gondolat. Miközben esélyegyenlőségről beszél, közben az ő fia úgy tette le az érettségit, hogy egy teljesen elkülönített teremben, külön vizsgabizottság előtt, meghosszabbított időkeretben, itt tehát némi ellentmondást érzek. (Gőgös Zoltán: Ilyet ne mondjál! Ott voltál? - Halász János: Nyugi! De ideges lettél! - Derültség a kormánypárti padsorokban.)

Tisztelt Ház! Néhány héttel ezelőtt benyújtottam egy írásbeli kérdést, "Mitől nemzeti az új nemzeti köznevelési törvény?" címmel. Írásomra sajnos egy semmitmondó, üres választ kaptam. Úgy gondolom, hogy a szép gondolatokat tartalmazó bevezetés és a kifejtés között nincs összhang.

A Jobbik frakciója bízik abban, hogy az új Nemzeti alaptanterv, amelyről sajnos még semmit sem tudunk, része lesz a magyar antogenezis elméleteinek oktatása, a rovásírás vagy épp a helyes történelemoktatás, gyermekeink nemzeti szellemben történő nevelése.

Az előszó rejtett formában Klebelsberg Kunóra utal, államtitkár asszony a nagyszerű politikust idézte többször is az expozé során, Michl József pedig a KDNP vezérszónokaként. Nagyon sajnáljuk, hogy a törvényjavaslat kifejtése és az önök elmúlt másfél éves tevékenysége semmilyen formában nem tükrözi a nagy előd politikai tevékenységét. Klebelsberg Kunó minisztersége alatt a legnagyobb, legátfogóbb és legsikeresebb reformot hajtották végre a magyar oktatásban: megépült a debreceni, a pécsi és a szegedi egyetem, létrejött a Testnevelési Főiskola. A korszakban legalább 5 ezer népiskola alakult, főként az alföldi tanyavilágban.

Kultúrpolitikájának két legfontosabb tényezője a népoktatás, a népművelés és a tudományok fejlesztése volt. Céljai között szerepelt, hogy olyan vezetőket képezzenek ki, akik elérik az európai mércét, valamint emelni a műveltségi és erkölcsi szintet az emberekben. Ő volt az első olyan politikus hazánkban, aki tudománypolitikai koncepciót dolgozott ki és megvalósította a kultúrdiplomáciát is. Az önök által beterjesztett javaslat sajnos nagyon messze van ettől a nemzeti politikától. A Fidesz a Jobbik nyomására ugyan nemzeti összetartozásról és hazafias nevelésről beszél, ami meglehetősen hiteltelen.

1990-ben nemcsak az egyházi nevelés újraindítása történt - szeretnék itt reflektálni Varga László KDNP-s képviselő úr részére -, hanem ha visszamegyünk egy kicsit az időben, és beleolvasunk a Magyar Országgyűlés 1990. évi tavaszi ülésszaka június 4-ei ülésnapjának jegyzőkönyvébe, akkor az alábbiakat találjuk ott. Szabad György házelnök szavai és a jegyzőkönyv írójának zárójeles megjegyzése következik: "Tisztelt Képviselőtársaim! Több oldalról fordultak hozzám képviselőtársaim, hogy a mai napon emlékezzünk meg a számunkra oly tragikus trianoni béke 70. évfordulójáról egyperces néma felállással. Kérem képviselőtársaimat, álljunk fel! (Egyperces néma felállás. - A Fidesz képviselői kivonulnak.)"

Tisztelt Képviselőtársaim! Térjünk most vissza az SZDSZ egykori ifjúsági tagozatától a jelen Fidesz-kormányához! Mind a diákok, mind a szülők, mind pedig a pedagógusok szempontjából méltatlannak tartjuk azt, hogy a tervezet bizonyos elemeit a legutolsó pillanatban veszik ki. A koncepció azon része, amely alapján felső tagozat fő szabály szerint csak ott lett volna fenntartható, ahol a gyermekek száma évfolyamonként eléri a törvényben foglalt átlagot és ahol két-két párhuzamos osztály működése biztosított a létszám alapján, hatalmas felháborodást keltett a társadalomban. Ez több mint 600 iskola bezárásával és több ezer pedagógus elbocsátásával járt volna. Ezt a konfrontálódást a kormány sem merte felvállalni, így ideiglenesen lemondtak alantas szándékaikról.

Ettől még azonban egyáltalán nem lélegezhetnek fel az oktatási intézmények, hisz nemcsak a köznevelési, de az önkormányzati törvény tervezetében is merényleteket terveznek ellenük. Ami pedig a pedagógusokat illeti, súlyos jogkorlátozásnak, hibának érzem, hogy a tantestületeket a továbbiakban is kihagyják a döntési folyamatokból olyan, a saját sorsukat érintő kérdésekben, mint az intézmények fenntartása vagy a vezetők kinevezése.

Önök a szakmai döntések helyett újfent a politikai döntéseket preferálják. A javaslat alapján úgy tűnik, hogy a kormány további többletmunkát, pluszórákat akar a pedagógusokra terhelni, holott a tavalyi PDSZ-Tárki-felmérés szerint egy pedagógus átlagos leterheltsége heti 51 óra. Hol van ez a törvényes 40 órától?! A kötelező óraszámok emelése mindezek miatt elfogadhatatlan, különösen annak fényében, hogy a jövő évi adószabályok módosítása következtében keveset keres majd egy átlagos pedagógus.

Tisztelt Ház! Több olyan része is van a javaslatnak, amely egyértelműen arra utal, hogy nagyarányú pedagóguselbocsátásra lehet számítani. Ez szintén elfogadhatatlan, részben a már említett leterheltség miatt, részben pedig mint tanárember és hívő keresztény, nem tudom elfogadni, hogy ismét több ezer család egzisztenciája kerüljön veszélybe.

Kikerült a javaslatból a pedagógusok szakkönyvvásárlási támogatása is. Költségvetési módosító javaslatban megpróbáltam helyreállítani a kormány által tavaly megszüntetett, mintegy 150 ezer pedagógust érintő hozzájárulást, ezt azonban a kormány még lehetőség szintjén is megszüntette, a törvényjavaslatból kivéve azt.

Összességében, bár tapasztalunk némi pozitív elmozdulást az eddigiekhez képest, azt kell mondjam, hogy ez nagyon kevés. Nem ér sajnos semmit a törvény addig, amíg a törvényt övező társadalmi folyamatokat, negatív körülményeket egyáltalán nem rendezi a kormány, nem foglalkozik a médiával, nem foglalkozik a romaintegráció problémakörével, nem válaszolnak érdemben azokra az írásbeli kérdéseimre, melyek a nemzettudat erősítését célozzák, és egyáltalán nem foglalkoznak azzal, hogy fiataljaink, akiket súlyos pénzekért kiképzünk, iskoláztatunk, elhagyják az országot.

A törvényjavaslatot ebben a formájában nem tudjuk támogatni. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

(14.00)




Felszólalások:  Előző  99  Következő    Ülésnap adatai