Készült: 2024.04.26.04:50:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (2007.10.09.), 114. felszólalás
Felszólaló Balogh József (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:36


Felszólalások:  Előző  114  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALOGH JÓZSEF (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Alelnök Úr! Kedves Kollégák! Én azért visszakanyarodnék egy eddig jelentős vita tárgyát képező önkormányzati helyi adóhoz, az ingatlanadóhoz, annál is inkább, mivel úgy gondolom, hogy a közvéleményben is jelentősebben a rosszul tájékozottság figyelhető meg, és bizonyos kérdéseket, ami itt a mostani adótörvénnyel kapcsolatos módosítás, a helyére kellene tenni.

Egyrészt szeretném lerögzíteni, hogy a számítottérték-alapú ingatlanadó felmérésére és bevezetésére vonatkozóan semmiféle kényszer nincs. Tehát az a híresztelés, amely szerint itt a közeli jövő évben valamennyi ingatlan adóztatásra kerül, ez nem helytálló, még akkor sem, hogyha jelenleg még a Magyar Köztársaság az EU illetékes bírósága előtt az iparűzési adó elbírálása tekintetében végleges határozattal nem bír, de minden reményünk megvan arra, hogy az iparűzési adóval kapcsolatos magyar gyakorlatot nem kifogásolják meg. Ha pedig ez így lesz, márpedig úgy tűnik, hogy a hasonló döntések joggal reménnyel töltenek el bennünket, akkor azt kell mondani, hogy pénzügyi kényszer az ingatlanadóval kapcsolatban nincs.

Viszont az tagadhatatlan, hogy az EU-gyakorlatnak megfelelően, valamint utalnék én a jó pár évtizeddel ezelőtti magyarországi gyakorlatra, előbb-utóbb az értékalapú ingatlanadóztatásra rá kell térni. A jelen javaslat semmi mást nem tartalmaz, mint hogy ennek a technikai feltételeit egyrészt tisztázza, másodszor pedig 2009-től ennek a lehetőségét megteremti. De hozzáteszem, hogy amennyiben a helyi önkormányzat úgy dönt, hogy nem kíván továbbra is ingatlanadót - nevezzük így - bevezetni, akkor ez a lehetősége fennáll. De fennáll az a lehetősége is, hogy számítottérték-alapú ingatlanadó lehetőségét a jelenlegi törvényjavaslat alapján megteremti, de gyakorlatilag a számítási mód eredményezheti ugyanazt, hogy nem kell neki több adót kivetnie, mint például a jelenlegi szabályok szerint. Tehát ilyen értelemben az önkormányzatok felé kényszer sincsen, mint lehetőség kerül számukra megteremtésre egy korszerű, számítottérték-alapú ingatlanadó bevezetése. Hogy ez mikortól lesz, hosszabb távon vagy 2009-től, ez az önkormányzatok hatásköre marad.

A másik érvem ezzel kapcsolatban pedig az, amit kevésbé vesznek figyelembe, hogy amennyiben az ingatlanok adóztatásra kerülnek, az azért igazságtalan, de mondhatnám, helyenként abszurd, hogy pusztán négyzetméter alapján, egy bizonyos szorzószámot figyelembe véve kerülnének ezek az adóalapok megállapításra. Az egy abszurd dolog, hogy egy százéves építmény négyzetméter alapján ugyanannyit érjen, mint egy teljesen korszerű, minden pozitív feltétellel rendelkező ingatlan. Nyilván, hogy itt bizonyos igazságossági szempontok is, összehasonlíthatósági szempontok is fel kell hogy merüljenek.

Ennek megfelelően csatolom ide, bár nem közvetlenül ide tartozik, hogy a törvényjavaslat foglalkozik annak megteremtésével is, hogy a luxusadó hatáskörét a nem magántulajdonban lévő ingatlanok esetében is kötelezően előírja; nyilvánvalóan egy csomó mentesítéssel együtt számolván, tehát egyházak, intézmények, társadalmi szervezetek esetében a luxusadó alóli mentesség ab ovo a törvény erejénél fogva mentesítve lesz.

Visszatérve a lakóházakra, lakóingatlanokra: az önkormányzati rendeletek számára a törvény biztosítja, hogy akár mentességet, akár kedvezményt adjanak az eltartottak száma után, az alacsony jövedelem után, és azon helyzetet konstatálva, hogy valaki a házát hitelből, kölcsönökből építette fel, adómentesség, adókedvezmény ilyen esetben adható. Azt meg csak a teljesség kedvéért mondom, hogy a törvényjavaslat eleve a műemléki épületek felújításakor ab ovo a törvény erejénél fogva meghatározott idejű mentességet biztosít. Énszerintem előbb-utóbb ezekkel a kérdésekkel meg kell barátkoznunk.

Azon még többségi vélemény nem alakult ki, és ezt itt el kell hogy mondjam, hogy ez a 2009-es január 1-jei bevezetés kötelező legyen-e, vagy pedig lehetőséget biztosítsunk az önkormányzatoknak. Remélhetőleg a részletes vita esetében ez a dilemma addigra eldől, és ki fog alakulni, de ezt majd nyilván a részletes vitánál fogják ismertetni.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  114  Következő    Ülésnap adatai