Készült: 2024.05.12.01:56:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2003.06.23.), 268. felszólalás
Felszólaló Bebes István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  268  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BEBES ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Mi, az Őrség, Körmend és kistérsége és annak közelében levő települések polgármesterei már régóta figyeljük, hogy mi történik Nyugat-Magyarország vasúti közlekedésével, különösen szűkebb hazánk vasúti közlekedését, a Körmend-Zalalövő vasútvonal sorsát.

1994-ben először vetődött fel, hogy visszaállítják az 1970-ben megszüntetett Bajánsenye-Zalalövő vasutat. Vannak olyan emberek, akik emlékeznek arra az őriszentpéteri falugyűlésre, ahol ennek a lehetősége felvetődött, és ott egyöntetű volt a vélemény: kell a vasút az Őrségnek, hogy visszaálljon a régi közlekedési rend, vasúton is elérhető legyen a megyeszékhely, biztonságosan jussunk el vonattal az ország belsejébe.

A vasút megépült, Muraszombat és Szombathely között létrejött az a kapcsolat, amelyre régóta vártunk. Az öröm azonban hamar elmúlt, amikor megtudtuk, hogy a Zalalövőtől a vasút nem Körmend felé épül tovább, amit minden itt élő természetesnek tart ma is, hanem Zalaegerszeg felé. A csalódottságunk azután teljes lett, amikor ez év tavasza elején a motorkocsik hibájára hivatkozva beszüntették a vasúti közlekedést Körmend-Zalalövő állomások között, mely szakaszon azóta is buszok szállítják az embereket.

Mi úgy éreztük az új vasútépítés kezdetétől, hogy a józan ész alapján a vasút Zalalövő-Körmenden keresztül közelebb hoz bennünket a megyeszékhelyhez, Szombathelyhez, és onnét tovább Győr-Budapest, Székesfehérvár-Budapest felé, akár fel északra, Pozsony irányába. Nagyon jól tudtuk, hogy a trianoni békeszerződés az őrségi vasút jelentőségét minimalizálta, de mégis, ameddig működött, összekötötte a megye déli részét annak középső és többi részével és az országgal. Most, amikor az Európai Unióhoz csatlakozik Magyarország és Szlovénia, úgy gondoltuk, a Körmend-Zalalövő vasúti vonal is felértékelődik, ami számunkra természetes és magától értetődő. Ahogy mondani szokták, a világ kitárul, az Adriai-tenger és a Balti-tenger közötti összeköttetésben is komoly szerephez jutna e 23 kilométeres vasút. Az V. korridornak is fontos szakasza lenne.

Figyelve a fejleményeket, most már tisztán láthatjuk, hogy ez a számunkra természetes kapcsolat a MÁV számára nem az. A kulcsfontosság helyett az elértéktelenedést és a megszüntetést sejtjük. Példaként említjük: Muraszombat-Szombathely összeköttetése a mai napig nem valósult meg.

Az új őrségi vasút megnyitása után három közvetlen vonal közlekedett Szombathely és Hódos között. Az emberek jó része még nem szokta meg ezt az új lehetőséget, tehát idő kell, hogy hozzászokjon az egyszerű ember, hogy él a vasút. A kirándulók is szívesen veszik, vennék igénybe a vasutat. A valóban ma nagyon leromlott állapotú, 23 kilométer hosszúságú vasútnak az átépítését vártuk és várjuk, nem a forgalom teljes leállítását, amelyet már vezető vasutasok szájából is hallunk.

Mi úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi állapoton egy átmeneti pályamegerősítés segítene, mint ahogy azt a MÁV a Zalalövő-Zalaegerszeg szakaszon tette. Ez az átépítés segítené az V. korridor átépítését, ezen a vonalon keresztül lehet biztosítani a folyamatos szállítást a hódosi határátkelőn.

Fontos számunkra, hogy Szombathelyről Budapest felé az összeköttetés a vasút jelenlegi adottságaihoz mérten gyors legyen. Ez ma a Szombathelyről Csornán, Győrön át közlekedő intercity-járatokkal lehetséges. Tudomásunk szerint a MÁV a Porpác-Csorna vonal villamosítása helyett a Győr-Celldömölk vonal villamosítását kívánja megvalósítani. Ez számunkra, de minden utazó számára menetidő-növekedést jelent, és az információk szerint drágább és gazdaságilag rosszabb megoldás.

Mindezek figyelembevételével összegezve az elhangzottakat: szükséges Körmend-Zalalövő állomások között a vasúti forgalom azonnali visszaállítása, a Körmend-Zalalövő közötti vonal rövid időn belüli megerősítése, hogy a teher- és személyforgalom, ha sebességkorlátokkal is, helyi és nemzetközi szinten is elindulhasson. Nem lehet megszüntetni az Őrség és a megyeszékhely közötti vasúti összeköttetést. A vasútvonal teljes átépítése mind a IV. és V. korridor leglogikusabb összeköttetésének egy szakasza. Ez a vonalszakasz egyben alternatíva Hódos határátkelőhely kétoldali kiszolgálására is.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

 




Felszólalások:  Előző  268  Következő    Ülésnap adatai