Készült: 2024.09.19.05:07:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

340. ülésnap (2014.02.04.), 246. felszólalás
Felszólaló Babák Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:34


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BABÁK MIHÁLY (Fidesz), a napirendi pont előadója: Mélyen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Urak! Tisztelt Képviselőtársaim! 2014. január 3-án lépett hatályba az az országgyűlési határozat, amely a "Nemzeti fejlesztés 2030" országos fejlesztési és területfejlesztési koncepcióról szól.

Mélyen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az országgyűlési határozat még azért javításra szorul, hogy teljesen pontos és egyértelmű legyen, ezért képviselőtársammal az országgyűlési határozati javaslatban három pontban javasoljuk a korábbi országgyűlési határozat módosítását. Hogy még konkrétabb legyek, a 3. b) pont bg) és bh) alpont helyébe a következő rendelkezések lépnek... - ez mind természetesen olvasható az indítványban és az előterjesztésben. Bízom benne, hogy képviselőtársaim elolvasták, így tehát nem kívánok részletes előterjesztést tenni itt szóban, hisz úgy gondolom, az idő előrehaladt, és önöket meg nem szeretném terhelni fölösleges tudálékoskodással. De úgy gondolom, hogy fontos e három pontra fölhívni a figyelmüket, ami indokolttá tette e határozati javaslat kiegészítését, mondhatnám azt is, hogy módosítását, precízebbé tételét.

Nyilvánvaló, hogy az 1/2014. (I. 3.) kihirdetett országgyűlési határozati javaslat helyes és jó, ugyanakkor, mint mondtam, nagyon fontos, hogy két kérdésben egyértelművé tegye a fogalmak használatát.

A kistérségek helyébe, miután a járási rendszer kialakult, visszaalakult a járási közigazgatási rendszer, és az önkéntes kistérségi társulások a járási kereteken belül működnek, így tehát a korábbi elképzelésünk és szóhasználatunk szerint a "kistérség" helyébe a "járás" szó kerül. Teljesen egyértelmű, úgy gondolom, senkinek nem okoz különösebb gondot.

Viszont van egy nagyon lényeges módosítási javaslatunk, mely a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet fejlesztését deklarálja ebben az országgyűlési határozati javaslatban. Úgy gondolom, hogy méltó módon gondoskodik ez az országgyűlési határozati javaslat a Balaton kiemelt fejlesztéséről mint nemzeti kincsünk és fontos idegenforgalmi centrumunk fejlesztéséről, és úgy gondolom, hogy örömmel szolgálhat Budapest agglomerációjának is az az országgyűlési határozati megkülönböztetés, hogy a budapesti agglomeráció mint szintén nevesített fejlesztési térség, és úgy gondolom, hogy a Tokaji borvidék nemzeti kincsünk és fontos területünk is méltó fejlesztési lehetőségekhez kell hogy jusson. Ezért nevesíti az országgyűlési határozati javaslat a Tokaji borvidék mint területi egység fejlesztését is.

Ezenkívül szeretném felhívni szíves figyelmüket, hogy mindamellett, hogy két lényegesnek mondható változtatást javasolunk a korábbi országgyűlési határozatban, helyesebben azt kiegészítve ezekkel a pontokkal, talán az lenne a legfontosabb, amire szeretném fölhívni a figyelmüket, hogy a 2. ajánlási pontunkban a határozat 3. c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek, írja az előterjesztésünk, amelyben a kedvezményezett járások, települések besorolásának alapelveiről szól az országgyűlési határozati javaslatunk, amelyben rögzítjük azokat az elveket is, amelyekkel e térségek hátrányos helyzete miatt koherens mutatószámok alapján kell a megkülönböztető, a fejlődést, a felzárkózást segítő fejlesztési lehetőséget biztosítani.

El kell mondanom azt, hogy korábban a hátrányos helyzetű térségek megítélése sok tekintetben szubjektív metódusokon alapult. Ez köszönhető az elmúlt ciklusban lévő kormányok munkájának és parlament munkájának, ezért ebben is precízebb, átláthatóbb, koherensebb szabályokat kell hozni, amelyek nem bonyolultak, de ugyanakkor mindenkire egyformán kötelezően érvényesülnek.

Előírja az országgyűlési határozati javaslat azt is, hogy milyen mutatószámokkal kell - és nem szubjektíven megállapított mutatószámok alapján kell - egy-egy járási fejlesztési programban a prioritásokat meghatározni, helyesebben a hátrányosság mértékét, hanem ebben is komplex mutatót kell alkalmazni, amely kényük-kedvük szerint nem változtatható, mint korábban ez volt. Ebben is a határozati javaslatunk rendet kíván teremteni.

Hozzáteszem azt is, hogy az ajánlásunk 3. számú pontjában arról is szót ejtünk és ajánljuk a tisztelt Háznak elfogadásra, hogy az Országgyűlés megerősíti az ország 19 megyei önkormányzatának, Budapest Főváros Önkormányzata mint területi önkormányzat fejlesztési koncepcióinak fokozott megvalósítását, és ugyanakkor nevesíti a Balaton Kiemelt Üdülőkörzetet, a budapesti agglomerációt és a Tokaji borvidéket.

Úgy gondolom, hogy amit még ki kell hangsúlyozni, és nem szabad elhallgatnom, hogy ez az országgyűlési határozat azt javasolja, hogy a "Nemzeti Fejlesztés 2030" Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepciót megerősíti a tisztelt Ház, így tehát Magyarországnak az uniós fejlesztési ciklusra is és ezenkívül hosszú távú, átlátható fejlesztési koncepciója lesz, amelyben az arányosság, a kiemelt prioritások nem változnak.

Tehát szeretném elmondani önöknek, hogy ez a módosítás nem módosítja a korábbi országgyűlési határozat célkitűzéseit, tematikáját, és nem változtatja meg azt, pusztán csak egyértelműbbé, átláthatóbbá teszi.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem a szíves támogatásukat. Úgy gondolom, hogy e határozati javaslatban fontos ezeknek az apró finomításoknak az elvégzése az Országgyűlés részéről. Kérem a támogatásukat. Ha valamelyik kérdésben nem voltam kellőképpen mondandómban átlátható, teljesen érthető, akkor biztosan bennem van a hiba, de úgy gondolom, felkészülten jöttek el, és elolvasták a határozatijavaslat-tervezetünket, ajánlom szíves figyelmükbe, és kérem szíves támogatásukat.

Köszönöm szépen, hogy szólhattam, elnök úr. (Szórványos taps a kormánypárti sorokból.)

(17.40)




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai