Készült: 2024.09.22.19:36:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

150. ülésnap (2008.05.26.), 270. felszólalás
Felszólaló Béki Gabriella (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:57


Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A másik kitüntetett fontosságú téma az alkoholreklám témája, amitől óvnunk kellene a gyerekeinket és a fiatalkorú felnőtteket.

A javaslat 18. §-ában esik szó arról, hogy hogyan is korlátozza a gazdasági reklámtevékenységet az alkoholtartalmú italokkal kapcsolatban a jogszabály. Itt is szerepel az a megfogalmazás, hogy tilos az alkoholtartalmú ital olyan reklámja, amely gyermekeknek, illetve fiatalkorúaknak szól.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez egy szakállas vita. Nem tudok olyan reklámot elképzelni, ami benne van a mindennapjainkban, ami csak gyermeknek szól. Általában a felnőttnek szóló reklámok is természetesen elérik a gyerekeket. Tehát ez a típusú megfogalmazás meglehetősen álszent megközelítés, és nem lesz haszna annak, hogy ez így jogszabályban le van szögezve. De ártani nem árt, ezért természetesen itt maradhat a jogszabályi szövegben; ennél fontosabbnak tartanám, hogy mindazt, ami itt le van írva néhány pontban, azt még további szigorítással ki tudjuk egészíteni.

Éppen ezért a magam részéről maximálisan támogatom az ajánlás 22. pontjában található módosító indítványt, amit Kökény Mihály és képviselőtársai nyújtottak be, ahol az alkoholtartalmú ital reklámjának további szigorítása van pontokba szedve. Úgymint: nem tüntetheti fel ez a reklám a termék fogyasztását, illetve általában az alkoholfogyasztást egészségmegőrző, egészségfejlesztő tevékenységként. Ugye, nagyon sokszor találkozunk olyan alkoholreklámmal, ahol kifejezetten happy emberek úgy fogyasztják az alkoholt, mintha ez egy varázslatos életelixír lenne, ami természetesen jót tesz az egészségünknek.

Nem használhatja fel közismert személy képét vagy nyilatkozatát; ez is fontos kitétel lenne, ami hiányzik a törvényjavaslat szövegéből. Nem ábrázolhat alkoholt fogyasztó személyt, csak a termék tényszerű tulajdonságaival kapcsolatos adatokat tartalmazhatja. Tehát a legfontosabb az lenne, hogy az alkohol reklámja ne legyen alkalmas arra, hogy pozitív képben tünteti fel az alkoholt, és ilyen módon vonzóvá teszi a gyermekeknek és a fiataloknak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tényleg nagyon csüggedten tapasztaltam ma a bizottsági ülésen - a szociális bizottságban -, hogy az előterjesztő következetesen nemet mond ezekre a módosító indítványokra, és hogy rendszeresen nem kapják meg ezek a javaslatok a bizottságokban a támogatást. Ezért szeretném, hogyha még a hátralévő időben lehetne erről konzultálni akár a tárca képviselőjével, hogy legalább néhány, itt felvetett javaslatot beemeljünk az alkoholreklám szabályozásával kapcsolatban, ami tehát a gyermekeinket jobban védené, mint ahogy az most a törvény szövegében meg van határozva.

(21.40)

Megmondom őszintén, hogy álszentnek tartom azokat a megfogalmazásokat is, amelyek néhány száz méterre utalnak iskola környezetében, esetleg egészségügyi intézmény környezetében, hiszen nem úgy éljük az életünket, hogy arra a szűk területre van koncentrálva a mozgási lehetőségünk. Éppen ezért én legszívesebben a közterületekről is bevonnám az alkoholreklámot.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai