Készült: 2024.09.19.22:12:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

150. ülésnap (2008.05.26.), 208. felszólalás
Felszólaló Font Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:49


Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FONT SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Elsősorban azt szeretném kérni, hogy ne ránk, hozzászólókra haragudjanak, mert szerintem észre sem vették, hogy rendkívüli eljárásról van szó, amikor a szavazás menetében egy általános vita megnyitását kezdeményeztük, de ha jól látom, még le is szeretnénk zárni, sőt ezt azonnal részletes vitára is fogják önök bocsátani - már aki arra bocsátja -, és holnap netán már részletes vitája is lehetne. Jövő héten pedig már szavaznánk róla, és még a végszavazást is végig akarják vinni a minisztérium képviselői. Ezért kerül sor erre a rendkívüli, késő esti általános vitára, és nem a normális ügyrendben, amikor a szavazásokon túl vagyunk, mert akkor nem lehet a részletes vitát, és nem lehetne a szokásos, vita menetét elhatároló új, most nem szokványos menetben ezt letárgyalni.

Azt kérem egyébként képviselőtársaimtól, hogy térjünk vissza a normális menetbe az egész tárgyalás alkalmával, tehát most csak az általános vitát folytassuk le, és a következő időszakban a részletest, majd pedig a szokásos módosító indítványokat tárgyaljuk le és azokat szavazzuk meg.

Mint említettem a bizottsági kisebbségi vélemény előadójaként, ez a történet most már tíz évre nyúlik vissza, egy sajnálatos eseményhez, amikor is 1998. december 31-én az akkori kisgazda vezetésű minisztérium bizonyos lobbikörök nyomására létrehozott egy olyan rendeletet, amely kizárólag a Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesülete ellen irányult. Egy belső viszályból adódóan az egyesülethez tartozó több személy távozott, és úgy érezte, hogy a Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének szervezetét most lehet tönkretenni minisztériumi segítséggel.

A lényeg, hogy miután több mint 20 ezer tagja van a Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének, ő végzi a tenyésztési szemléket, rendezi a rendezvényeket, ő tagja - mint említettem - a Nemzetközi Kinológiai Szövetségnek, és ő törzskönyveztetett, ő vezette a törzskönyves állományt Magyarországon, ez járulékkal járt, tehát bevétele volt. Erre a bevételre valaki rákacsintott, hogy de jó lenne, ha ők is részesednének ebből, és akkor próbáljuk meg most ezt törvényi, azaz rendeleti erővel tönkretenni és létrehozni egy új szervezetet.

Ezen rendelet megjelenése után létrejön az az új szövetség, amelynek neve Magyar Ebtenyésztő Szervezetek Szövetsége. Ez egy föderális szövetség, az egyes kutyafajok egyes alszövetségeiből tevődik össze. A rendelet előírja, hogy elismert tenyésztői szervezeteket kell létrehozni. Az elismert tenyésztői szervezet bejelentkezik a kormányhoz, vagyis a rendelet értelme alapján az FVM-hez, és innentől kezdve meghatározták, hogy kik tarthatnak Magyarországon rendezvényeket, kutyakiállításokat, árveréseket. Természetesen csak azok tarthatnak, akik bejelentkeztek az adott rendelet értelmében a minisztériumhoz.

A Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesülete tiltakozik ezen rendelet ellen, és jelzi, hogy ez alkotmányellenes, mert az egyesülési jog magasabb rendű jog, mint hogy egy rendelet ilyen formában őket kényszerítse bizonyos bejelentési kötelezettségre, és utána eltiltsa őket a bizonyos tevékenység gyakorlásáról.

A vita odáig fajul, hogy - ha önök emlékeznek rá - az elmúlt ciklusban, 2002-2006 között több interpelláció hangzott el itt a parlamentben, Gémesi György képviselőtársam részéről. A Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének tagjai többször tüntettek az FVM előtt, követelve, hogy szüntessék meg ezt a rendeletet. Nem vezetett eredményre, majd ekkor Alkotmánybírósághoz fordultak, amelynek végeredménye - mint említettem - néhány hónappal ezelőtt megszületett. De hogy milyen közbetétek is tarkították ezt az elmúlt tíz évet, hadd szemezgessek ebből, tényleg csak a legérdekesebbekből.

Németh Imre miniszter úr kezdeményezte az FCI-nél - a Nemzetközi Kinológiai Szövetségnél - a Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének kizárását a nemzetközi szervezetből. Megjegyzem: a MEOE 110 éves múlttal rendelkezik, alapítója volt az Európai Kinológiai Szövetségnek. Azt kezdeményezte, hogy az alapító tagot zárják ki. (Folyamatos zaj.)

Az FCI elnöke személyesen jött be Magyarországra, és elmagyarázta Németh Imrének, hogy mi a rend az egyesületi törvény szerint, és hogyan épül föl a kutyatenyésztők európai csúcsszervezete. Németh Imrét nem hatotta meg ez a jelzés, továbbra is kezdeményezte a kizárást, sőt ügyészségi és rendőrségi feljelentésekkel tarkítva, a szakhatóság erejét bevetve megbüntette a MEOE-t több soron, mert olyan tevékenységet végzett - idézőjelbe teszem: például nyilvántartásokat vezetett, például országos kutyakiállításokat szervezett -, amelyek szerinte törvénytelenek voltak, mert a MEOE nem volt hajlandó a rendelet értelmében bejelentkezni úgynevezett elismert tenyésztői szervezetnek.

A bírósági határozatok végeztével közel 200 millió forint már a MEOE felduzzadt adósságállománya, de szerencsére az igazságszolgáltatás valamilyen szinten észhez tért, és az elmúlt hónapokban törölték az FVM és szakhatóságai által kezdeményezett közel 200 millió forintos büntetéseket. Megjegyzem, hogy természetesen a támogatáshoz és pályázathoz csak azok a kutyás szervezetek juthattak, amelyek bejelentkeztek az említett, idézett rendelkezés értelmében úgynevezett elismert szervezetnek.

Ennek következtében természetesen még 2004-ben módosították az állat-egészségügyi törvényt is, most már törvényi szintre emelve a törvénytelenséget - sajnálatos módon -, hogy még nagyobb lehessen a büntetési tétel kiszabása. Természetesen, mint említettem, a pályázati lehetőségekből kizárták a MEOE-t, mivel nem volt hajlandó elfogadni a most már általunk is tudott törvénytelen rendelkezés egyes passzusait.

De hogy kiknek jutott akkor az állam részéről - a különféle kutyaszervezeteknek - a támogatás, csak egy felfoghatatlan példát hadd idézzek itt. Németh Imre miniszter úr aláírásával 2003-ban 400 ezer forintos támogatást kapott a Magyar Fekete Komondor Egyesület is. (Folyamatos zaj, derültség és közbeszólások az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

Aki egy kicsit is ért az ebtenyésztéshez - nem kell sokat, csak egy picit -, tudja, hogy ilyen faj nem létezik. De ennek ellenére létezett egy egyesület. Ezek bejelentkeztek - mert a rendeletben csak az volt, hogy be kellett jelentkezni -, és ezek után pályázatot is nyújtottak be. Németh Imre miniszter úr pedig sikeresnek minősítette ezt a pályázatot.

Ezeket a képtelenségeket szüntette meg az Alkotmánybíróság. Az Alkotmánybíróság, hála istennek, bölcsebb volt, mint az előző miniszter, és sajnálatos módon Gráf József miniszter úr is hajthatatlan volt ez ügyben: akárhányszor megkeresték, kibújt alóla, majd a bíróság most már dönteni fog, de fenntartotta, hogy a rendeleteket mindenkinek be kell tartani. (Gőgös Zoltán: Így van!)

Ezek után az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az egyesülési jog alapvetően azt védi, hogy bármely személy más személyekkel együtt meghatározott célra egyesületeket hozzon létre, ahhoz szabadon csatlakozhasson, abból szabadon kiléphessen. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy egy meghatározott alkotmányos célra akár több egyesületet is létre lehet hozni, azt a jogalkotó nem zárhatja ki.

Amennyiben az állam egy meghatározott tevékenység folytatását olyan jelentőségűnek ítéli, hogy szükségesnek tartja azt közfeladatként is szabályozni, annak szakmai szabályait is megállapíthatja. Ugyanakkor a jogalkotó e szakmai szabályok megalkotásával nem zárhatja ki, hogy az adott célt államilag nem akkreditált keretek között, vagyis állami elismerés nélkül, egyesületi formában el lehessen végezni. Ez a magja az alkotmánybírósági döntésnek.

Összességében úgy foglalhatnám össze, hogy az Alkotmánybíróság szerint nem volt hatásköre a miniszternek szabályozni a tenyésztő szervezetek feladatait és származási igazolások kiadásának feltételeit sem, így nem lehetséges a kutyakiállítás-rendezési tevékenység engedélyhez kötése.

Ekkor mit látunk az Alkotmánybíróság döntése után? Hogy sajnálatos módon két képviselőtársunk olyan indítványt adott be törvénytervezet formájában, amelyben - ezt kénytelen vagyok idézni -: "Ha e törvény végrehajtására kiadott rendelet másképp nem rendelkezik, a tenyészállat-kiállítást, -árverést a vonatkozó állat-egészségügyi, közegészségügyi és egyéb előírások megtartásával - itt jön a lényege - csak az elismert tenyésztő szervezet, több faj, illetve fajtaegyüttes részvétele esetén az elismert tenyésztő egyesületek által létrehozott szövetség hozzájárulásával teheti azt meg."

Na, kérem szépen, amiben döntött az Alkotmánybíróság, hogy ilyen kötelezettséget nem lehet előírni egyesületi jog alapján létrejött egyesületnek, most a két előterjesztő törvényi szintre akarja hozni a törvénytelenséget. (Gőgös Zoltán: Nem igaz!) Ugyanis azt írja elő, hogy lesz majd egy olyan szövetség, amely szövetség majd beleszólhat abba, hogy kik rendezhetnek Magyarországon kutyakiállítást és -árverést. Épp ezt a rendelkezést szüntette meg, semmisítette meg az Alkotmánybíróság az idézett rendeletben.

Azt kérném szépen képviselőtársaimtól, hogy amennyiben lehetséges, ezt a törvénytervezetet ne bocsássuk először is részletes vitára. Természetesen magam nem tehettem mást, mint módosító indítványt nyújtottam be, és megpróbáltam az Alkotmánybíróság döntésének értelmében visszafordítani a törvény benyújtóinak téves szándékát vagy rosszindulatú szándékát még akkor is, ha ők ezzel nincsenek tisztában.

(19.20)

Mert azért jó néhányan vagyunk itt a parlamentben, akik foglalkozunk állattenyésztéssel és állategészségüggyel, és megjegyzem, a két képviselőtársamtól még nem láttam más témában ilyen irányú javaslatot, vagy olyan hozzászólást, amiben azt láttam volna, hogy komoly szakmai háttérrel rendelkeznek.

Természetesen a MEOE-t megkerestük, hogy bevonták-e őket a törvénytervezet előkészítésébe. Természetesen nem vonták be a MEOE-t. Én azzal egyetértek, államtitkár úr - mert már többször szót váltottunk erről a kérdésről -, hogy ezt a kérdést újra kell szabályozni, és legyünk szívesek bevonni az összes érintett állattenyésztő-szervezetet, amelyek országos hatáskörrel bírnak, de a MEOE-t, amely több mint 20 ezer taggal rendelkezik, több mint 110 éve Magyarországon létezik, egyedüli képviselője az FCI-ben Magyarországnak, kihagyni egy ilyen rendelet vagy ilyen törvénytervezet előkészítéséből nem lehet. Ezért a törvénytervezet elutasítását javasoljuk majd.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz, a KDNP és az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai