Készült: 2024.09.20.18:18:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

198. ülésnap (2012.06.05.), 32. felszólalás
Felszólaló Dr. Harangozó Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:42


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A katasztrófavédelmi hozzájárulás bevezetésének, pontosabban be nem vezetésének története szomorú bizonyítéka annak, hogy két évvel a diadalittas fülkeforradalom után a Fidesz-kormányzás teljes kudarcba fulladt. A kormányzati munka koordinációja szétesett, az összkormányzati szempontok felismerhetetlenek. Az Orbán-kormány nemhogy egy átfogó nemzetgazdasági stratégia megalkotására, de még egy új adóterhet megállapító jogszabály tisztességes összerakására is képtelen.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat bizonyítja, hogy ezt a véleményt már nemcsak az ellenzéki képviselők, hanem a Fidesz-frakció egyes politikusai is osztják. Rogán Antal frakcióvezető úr és a kormánypárti képviselőtársai világosan fogalmaznak a törvényjavaslat indokolásában. A katasztrófavédelmi hozzájárulás megfizetésére azért van szükség, mert a katasztrófavédelmi hozzájárulás alapjának meghatározása, idézem: "nem utolsósorban a fizetési kötelezettséget megállapító norma jogbizonytalanságot okozó szövege miatt jelentős nehézséget okoz, illetve sok esetben teljesen lehetetlen". Koszorús képviselőtársam is valami hasonlókat mondott most kormánypárti hozzászólásában.

Tehát nem a gazdasági, üzleti környezet gyors megváltozása, az uniós kötelezettségszegési eljárás vagy egyéb, nem kalkulált külső körülmény miatt kell eltörölni az év szeptemberében a kormány javaslatára elfogadott katasztrófavédelmi hozzájárulást, hanem azért, mert a kormány képtelen volt annak jogszabályi hátterét tisztességesen kidolgozni.

Nagy kár, hogy az előterjesztő kormánypárti képviselők az első fizetési kötelezettség teljesítésére előírt határidő előtt alig egy hónappal döbbentek rá a szabályozás tarthatatlanságára. A vonatkozó kormányrendelet szerint a kötelezetteknek ugyanis június 30-ig kell nyilatkozniuk az általuk fizetendő katasztrófavédelmi hozzájárulás összegéről, és annak 40 százalékát be is kellene fizetniük. Tehát az érintettek feltehetőleg már jelentős erőfeszítéseket tettek a fizetési kötelezettségük teljesítése érdekében.

Tisztelt kormánypárti Képviselőtársaim! Ha önök komolyan vennék a parlamentarizmus eszményét, és valóban meghallgatnák és megfontolnák az ellenzék által vagy a szakmai szervezetek, érdekképviseletek által megfogalmazott észrevételeket és javaslatokat, akkor nem okoztak volna fölösleges bosszúságot, és nem vertek volna indokolatlan költségbe sok-sok gazdálkodó szervezetet.

Mi már egy évvel ezelőtt jeleztük, hogy a katasztrófavédelmi hozzájárulás szabályozása nem megfelelő, a javasolt formában végrehajthatatlan. Ezért kezdeményezte annak törlését Pál Tibor és Varga Zoltán képviselőtársam már az új katasztrófavédelmi törvényhez benyújtott módosító indítványában, egyébként megjegyzem, nagyjából ugyanezzel az indokolással. Önök gondolkodás nélkül lesöpörték ezt a módosító javaslatot, most pedig kétségbeesetten kapkodnak, improvizálnak.

Tavaszra már feltehetően rájöttek, hogy nagy a baj, és szégyenszemre a szabálysértési salátatörvénnyel módosították a január 1-je óta hatályos katasztrófavédelmi törvényt is. Megpróbálták pontosítani a katasztrófavédelmi hozzájárulás alapjának számítását, és jelentősen szűkítették a fizetésre kötelezettek körét. Nyilvánvaló, hogy a szabályozás hiányosságait ez az összecsapott módosítás sem volt képes orvosolni.

Végül Rogán Antal és képviselőtársai május végére kénytelenek voltak belátni, a szocialistáknak igazuk volt, a katasztrófavédelmi hozzájárulás jelenlegi szabályai tarthatatlanok. Azonban még e felismerést követően sem biztos, hogy az érintetteknek nem kell június végén súlyos milliókat befizetni az állami költségvetésbe.

A kormány és ezzel a Fidesz végső álláspontja is több mint kérdéses. A káoszt jól szemlélteti, hogy miközben áprilisban a kormány javaslatára a Fidesz-frakció a katasztrófavédelmi hozzájárulás szabályainak módosításáról döntött, addig az egyidejűleg bejelentett Széll Kálmán-terv 2.0 fantázianévre hallgató újabb megszorító csomag a kivezetendő kisadók között szerepelteti ugyanezt a hozzájárulást. A Belügyminisztérium vezető beosztású munkatársai a honvédelmi és rendészeti bizottság ülésén azonban még múlt héten sem támogatták az előttünk fekvő javaslatot, a katasztrófavédelmi hozzájárulást megszüntető törvényjavaslatot.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a zűrzavar, ez a kapkodó, átgondolatlan törvényalkotás és kormányzati munka az, ami igazán aláássa a jogbiztonságot, ami lehetetlenné teszi a gazdasági szereplők számára a tervszerű működést.

Önök szerint hogyan lehet felelősségteljesen üzleti tervet készíteni egy olyan országban, ahol még június 5-én sem lehet tudni, hogy egy adót június 30-ig meg kell-e fizetni, és ha igen, akkor milyen szabályok szerint? Az üzleti és gazdasági környezet kiszámíthatatlanságának megszűnése, megszüntetése az egyik legfőbb tényezője a magyar gazdaság recesszióba fordulásának. Itt az idő, hogy végre megértsék: a jogállamiság és a jogbiztonság garantálása nélkül nemcsak a valódi demokrácia, de a versenyképes gazdaság sem fog létezni.

Ezért csakúgy, mint egy évvel ezelőtt, most is azt gondoljuk, hogy egy teljesen bizonytalan tartalmú törvényi rendelkezésekre alapozó fizetési kötelezettség nem tartható fenn. Ebben osztjuk az előttünk fekvő törvényjavaslat előterjesztőinek véleményét. Ugyanakkor a katasztrófavédelmi hozzájárulást mint jogintézményt nem lehet pusztán egy három paragrafusból álló törvényjavaslattal megszüntetni.

(10.10)

Nem, tisztelt előterjesztők, amit önök elrontottak, azt nem lehet ilyen könnyen orvosolni. Önök az önkormányzati tűzoltóság államosításával, az önkéntes tűzoltók önállóságának korlátozásával, a civilesítés visszafordításával egy roppant költséges állami katasztrófavédelmi szervezetrendszert hoztak létre. Ehhez pedig muszáj hozzárendelni a szükséges forrásokat. A katasztrófavédelmi hozzájárulás a legszükségesebb fejlesztések anyagi fedezetét biztosította volna, amik a jelenlegi védelmi szint fenntartásához elengedhetetlenül szükségesek. Határozott álláspontunk szerint a katasztrófavédelmi szervezetrendszer működőképességének és reagálóképességének megőrzése alapvető társadalmi érdek. Így a katasztrófavédelmi hozzájárulás megszüntetése esetén a Fidesz és a kormány felelőssége a kiesett bevétel pótlása. Ennek hiányában a katasztrófavédelmi hozzájárulás teljes megszüntetését felelős politikai vezetők nem támogathatják.

Szeretném egyébként még szóvá tenni, hogy a tegnapi napon a Parlament falai között tárgyaltuk azt a költségvetési törvénymódosítást, amely a Költségvetési Tanács javaslatára az eltúlzott bírságolási bevételek miatt, mintegy pár száz millió forintos tétel miatt módosította a költségvetés főösszegét. Tisztelt képviselőtársaim, itt most egy olyan adónemet kívánnak kivezetni, ami az önök által elfogadott költségvetési törvényben 7,5 milliárd forintnyi adóbevétellel számol, és tervezi egyébként a költségvetés.

Ennek a törvénynek két nagyon nagy hiányossága van még. Egyrészt nem látjuk - és addig nem is fogjuk támogatni -, hogy a kormány miből, mikor és hogyan pótolja a katasztrófavédelmi szervezetrendszer számára ezt a kiesett bevételt. Nem véletlenül mondták a múlt héten a Belügyminisztérium képviseletében a bizottsági ülésen ott ülő, vezető beosztású katasztrófavédelmi kollégák, hogy ők igenis számoltak ezzel, tisztességgel végigtárgyalták ezt a bevételt, szükségük van rá, tervezték, és elengedhetetlen az idei működésük számára.

Nekünk teljesen mindegy, hogy milyen forrásból, milyen átcsoportosításból fogják megoldani a katasztrófavédelem számára ezt a bevételt, de amíg a belügyminiszter úr, a belügyminiszter képviselői, a katasztrófavédelem főigazgatója számtalan sajtónyilatkozatban elmondta, hogy a katasztrófavédelem átalakításának pontosan megjelölt bevételi forrása ez a katasztrófavédelmi hozzájárulás, addig ennek pótlása nélkül nyilvánvalóan nem lehet támogatni ezt a törvényjavaslatot. A másik, ami szintén a további kapkodás és előkészítetlenség egyértelmű jele, hogy ez a 7,5 milliárd forintnyi bevételről való egyértelmű és végleges lemondás megítélésünk szerint szintén a költségvetési törvény módosításának szükségességét veti fel.

Végezetül, mielőtt még az állampolgárok és a tévénézők úgy éreznék; hogy itt valami, akár az elmúlt 8 év... - vagy akár az ellenzék által elfogadott törvényjavaslat kijavításáról van szó, még egyszer szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy ki hozta ezt a rendelkezést a parlament asztalára, ki szavazta meg ezt a törvényt, ki söpörte le az ellenzéki módosító javaslatokat, amelyek már egy évvel ezelőtt ugyanezzel az indoklással elmondták, hogy ebből baj lesz. Önök voltak, tisztelt képviselőtársaim. Sokkal jobban járna ez az ország, ha néha figyelnének ránk is és a szakmai meggyőződésünkre.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai