Készült: 2024.09.24.06:34:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

132. ülésnap (2004.03.17.), 44. felszólalás
Felszólaló Balsay István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Foglalkoztatási bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:43


Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALSAY ISTVÁN, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Asszony! Tisztelt Ház! A foglalkoztatási bizottságban tízen ellentétes véleményt fogalmaztunk meg. Ennek az oka elsősorban abban keresendő, hogy olyan kérdéseket vontak össze az alkotmánymódosítással, az önkormányzati törvény módosításával és a kistérségi közigazgatás fejlesztésével vagy igazgatás fejlesztésével - így talán még pontosabb a vájtfülűek számára ez a kifejezés -, amelyek nem a lényeget fogalmazzák meg, nem a lényeget fogják meg.

(Az elnöki széket Harrach Péter, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Alkotmánymódosításnál szinte minden héten felvetődik egy részletkérdés, amivel a köztársaság alkotmányát módosítani kívánják. “Az nyúljon az alkotmány módosításához, aki ötven évre előre látja ennek a következményeitö - mondta a Tudományos Akadémia elnöke. Nagyon fontos ez a megállapítás. Az a véleményünk, hogy itt elsősorban csak az lepődött meg ezen az előterjesztésen, aki nem ismeri a Szocialista Párt kezdetben durvábban, később finomabban megfogalmazott tételét, de Kozma képviselőtársunk erre - aki nem volt felkészítve erre a mai vitára, gondolom - rávilágított azzal, hogy a Szocialista Párt szerint vannak életképtelen települések.

Mi ezzel szemben azt mondjuk, hogy a magyar önkormányzati törvény kiállta a vitáját, már mintegy tizenhárom éve készek vagyunk ennek az átfogó felülvizsgálatára, minden tekintetben, hiszen valóban, sok területen módosításra, továbbfejlesztésre szorul. Nem ez a terület az, amivel elsősorban foglalkozni kell, hanem az államháztartási alrendszer egyik jelentős részeként - mint ahogy az többször elhangzott - az állam, az önkormányzatok és - nem hangzik el sokszor - a civil szféra közötti feladatmeghatározás során készek vagyunk arra, hogy erről vitatkozzunk - fogalmaztuk meg a foglalkoztatási bizottságban.

Több párt, köztük a kormány egyik alkotó pártja is mindeddig az elmúlt tizenhárom évben és tudomásom szerint most is a szabad társulások mellett állt ki. A szabad társulásoknak kötelező társulásokká való átalakítása és az Európai Unióra való hivatkozás meddő és hamvába holt kísérlet. Az Európai Unió számára - az előbb elhangzottakkal ellentétben - fontos a NUTS rendszerben a NUTS 4, a kistérség, de ebbe semmiféle módon nem avatkozik bele, főleg nem úgy, hogy az alkotmány és az önkormányzati törvény módosításával kényszerítsen ki kötelező társulásokat. Ezt a korábban szintén hasonló összetételben működő, kétharmaddal rendelkező kormány sem tette meg - hangzott el a foglalkoztatási bizottságban - olyan esetekben, mint a tűzoltóság, vagy valóban egymás kohéziójára nagyon nagy igényt tartó kötelező társulások létrehozását sem támogatta.

Miről van tehát szó? Arról van szó, hogy ezen törvényjavaslat arra tesz kísérletet, hogy a sikertelen közigazgatási reformot és a területfejlesztésnek az igazi lényegét elfedje. Az igazi lényeg pedig valóban a kistérségi szinten a projektgenerálás, nagyon kevés olyan projekt, terv és program van előkészítve, amellyel eredményesen és hatékonyan működhetünk; a másik pedig a közigazgatási reform olyanként való beállítása, hogy itt nem történtek átfogó, gyökeres, érdemi változtatások. Valóban, nem ez a döntő kérdés, hanem az önkormányzatok finanszírozása és feladatmegoldása - hangzott el a területfejlesztési bizottságban.

Nagy meglepetéssel tapasztaltuk azt is, hogy vannak egyesek az Úr 2004. évében, akik a polgármestereknek és közgyűlési elnököknek önkormányzati feladatot kívánnak adni. Ezzel nem a decentralizációt, nem a szubszidiaritást, hanem egyáltalán - és nagyon határozottan elhangzott itt a miniszter asszony véleményében is - egy francia példán alapuló, igen centralizált közigazgatást szeretnének elősegíteni. (Dr. Wiener György: Az már rég megszűnt Franciaországban!)

Tudnia kell azoknak, akik ebben a kérdésben állást foglalnak, hogy a magyar önkormányzati rendszer 1100 lélekszám alatti településeinek a nagysága eléri a kétezret a 3200 település közül. Ez a javaslat tehát alapjaiban érinti a magyar önkormányzati rendszert, előkészítetlen, nem a lényegre koncentráló, és nem érték-haszon elemzés alapján állapítja meg kistérségi szinten a közigazgatási határok formálását, alakítását, amit a polgári kormány is elkezdett, és jó ütemben folytatott. Annak pedig, aki az államigazgatást és az önkormányzati igazgatást ilyen módon várhatóan szétválasztja, vállalnia kell ennek a következményeit. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

A területfejlesztési bizottságban tízen voltunk, akik kimondtuk a korábbi álláspontunkat is, hogy ez az előterjesztés ebben az összetételben, az alkotmánymódosítás és az Ötv.-módosítás nem felel meg (Az elnök ismét csenget.) a területfejlesztési törvénynek, illetve az alkotmány- és az önkormányzati törvénymódosítási korábbi véleményünknek és koncepciónknak.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai