Készült: 2024.09.20.21:49:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

215. ülésnap (2001.06.12.), 200. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás közlekedési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:06


Felszólalások:  Előző  200  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS közlekedési és vízügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A kerékpáros közlekedés fejlesztését - úgy gondolom, sokunkhoz hasonlóan - jómagam is fontosnak tartom. Ugyanakkor azt látni kell, hogy az Unió egyes országaiban tapasztalható, valóban e szempontból paradicsomi körülmények még hosszú, következetes munkát és nem kevés pénzt igényelnek.

A hosszú távú fejlesztési program elkészítésén az ön által is említett kerékpáros civil szervezetek bevonásával dolgozunk, és reményeink szerint rövidesen elkészül a kerékpározás fejlesztésének nemzeti stratégiája. Ugyanakkor azt látni kell, hogy a kerékpáros forgalom jelentős része úgynevezett hivatásforgalom, amely általában rövidebb, 2-4 kilométeres távolságok megtételére irányul. Mivel ez helyi közlekedésnek minősül, feltételeinek kialakítása a települési önkormányzatok feladata.

A kerékpárút-hálózatot a helyi közúthálózat részeként a településrendezési tervekben kell megtervezni, megvalósításáról pedig a helyi igényekhez igazodva a képviselő-testületeknek kell dönteniük. Ugyanakkor az ő feladatuk ezen kerékpárutak működtetése, fenntartása is.

A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium a kerékpárút-építéseket pályázati rendszer révén támogatja, a helyi önkormányzatok által készített tervek, kezdeményezések alapján. Ilyen címen a fővárost az elmúlt években is támogatásban részesítettük, példaként a kelenföldi, gazdagréti kerékpárutakat említhetem. Itt kell megjegyeznem, hogy sajnos a Főpolgármesteri Hivatal vezette Fővárosi Önkormányzat nem vett részt e közös munkák, feladatok megvalósításában.

A szabadidő-forgalommal kapcsolatos kerékpározás feltételeinek megteremtése, az országos hálózat és a nemzetközi kapcsolatok kialakítása már központi koordinációt igényel, ennek tervezési feladatait és programszerű összefogását a tárca folyamatosan végzi. '93 óta működő pályázati rendszer segítségével mintegy 700 kilométer új kerékpárút épült meg, ezt folytatva, erre a célra ebben az évben mintegy egymilliárd forintot kívánunk fordítani. Ebből a városi hálózatok mellett a Balaton térségében, valamint a Duna és a Tisza árvízvédelmi töltésein épülnek új kerékpárutak.

Itt emelem ki a balatoni kerékpárútprogramot, melynek révén jövőre el kívánjuk érni, hogy a tó a teljes 193 kilométeres hosszon körülkerékpározható legyen.

A civil szervezetek véleményét '93 óta vesszük figyelembe, azóta e szervezetek részt vesznek a pályázatok véleményezésében, rangsorolásában és hozzá kell tennem, hogy a döntésben is.

Ami a bevásárlóközpontok kerékpártárolóit illeti, magam is fontosnak tartom, hogy az építési normáknál ne csak a személygépkocsi-parkolókat írjuk elő beruházási, fejlesztési kötelező normatívaként, hanem a kerékpártárolók létesítését is. Tekintettel arra, hogy ez nem a mi tárcánk kompetenciája, mi magunk is kezdeményezni fogjuk az erre illetékes tárcánál, itt is kérve előre a segítségüket, az ehhez szükséges jogszabályok módosítását.

Összegzésként tehát, úgy gondolom, a tárca eddig is, most is és a jövőben is sokat tett és kíván tenni a kerékpárutak fejlesztéséért.

Köszönöm, és kérem az Országgyűlést és képviselő urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  200  Következő    Ülésnap adatai