Készült: 2024.09.21.02:24:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

256. ülésnap (2013.02.26.), 141. felszólalás
Felszólaló Spaller Endre (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:57


Felszólalások:  Előző  141  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SPALLER ENDRE (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Mielőtt elkezdeném az előre eltervezett hozzászólásomat, nem állom meg, hogy Lamperth Mónika képviselőtársam kétperces hozzászólására ne reagálnék. Azt gondolom, hogy például az áramszolgáltatás Somogy megyében is elérhető. És azok az emberek, akik az emúlt években azt tapasztalták, hogy az áramdíj fokozatosan nőtt évről évre, gyakorlatilag minden évben várták, hogy abban az évben éppen mennyivel nő, most azt tapasztalták, hogy az áram díja például 10 százalékkal csökken, azt gondolom, hogy ezt talán ők is megelégedéssel tapasztalhatták.

De említhetném azt, hogy az önök idejében volt gázár-kompenzáció. Nem tudom, hogy azoknak például, akik fával fűtöttek, a gázár-kompenzáció mennyit segített anno. Tehát bízom benne, hogy ön is elmondta mindezt azoknak a nyugdíjasoknak, akik úgy érezték, hogy rajtuk a rezsicsökkentés nem segít, hogy talán mégiscsak az áramdíjban meg ebben-abban ott is vannak, Somogy megyében is, akik panelházban laknak, nyilván nem a kisebb falvakban, de vannak ott nagyobb városok is, talán elmondta ön is, hogy bizony ezeken a helyeken a rezsicsökkentés segített. Ugye, mivel a kormány még ezt nem fejezte be, a jövőben is segíteni fog.

Ugye, azt látjuk, hogy a szolgáltatók ma Magyarországon erőfölényben vannak. Ugyan privatizálták őket, mégis úgy működnek, mint anno egy szocialista hatóság. Időnként arrogánsak, időnként nagyképűek. Volt egy folyamat, elkezdtünk beszélni arról, hogy valami nincs rendjén ezekkel a szolgáltatókkal. Nemcsak azért, mert úgy viselkednek az emberekkel, mintha alattvalóik lennének, hanem azért sincs rendjén, mert túl sokat keresnek, túl sok pénzt visznek ki az országból különböző menedzserdíjak formájában. És beszéltünk arról is, hogy túl magasak ezek az energiaárak. Egész Kelet-Közép-Európában talán nincs is olyan ország, ahol ilyen magasak lennének ezek az árak.

Először csak beszélgettünk ezekről, meghallgattuk a civil szervezeteket, ők is elmondták, meghallgattuk a lakosságot, aztán itt a parlamentben volt egy vitanap, amin talán sokan részt vettek, én mindenesetre részt vettem. Ezt követte a cselekvés. Ez a cselekvés is több részből állt. Indult egy rezsicsökkentéssel, most pedig itt van előttünk maga a törvény, amiről beszélünk. Ennek a törvénynek az egyik motivációja szerintem az lehetett a benyújtók részéről, legalábbis én ezt így fordítottam le, hogy azt a kérdést kell nekünk megválaszolnunk, hogy a rezsicsökkentés költségeit, hiszen a szolgáltatóknál ez egyértelműen költség, átháríthatják-e a fogyasztókra olyan módon, hogy csökkentik a szolgáltatás színvonalát. Azaz, előfordulhat-e, hogy valójában, amit az egyik oldalon veszítenek, azt a másik oldalon megpróbálják visszanyerni?

Én abban bízom, hogy sikerül felszólalásomban bebizonyítanom, hogy ezt ők nem fogják tudni megtenni, legalábbis mi itt leszünk, és azon leszünk, hogy ezt ők ne tudják megtenni. Ugyanakkor azt is javaslom szocialista képviselőtársaimnak leginkább, hiszen tőlük hallottuk, hogy szerintük ez a törvény nem jó, hogy azért azokat a lehetőségeket, amelyekkel az emberek, a fogyasztók élni tudnak, azért mondják el és reklámozzák. Hiszen ne felejtsük el sohasem, hogy csak az a fogyasztó tud élni jogaival, amelyik ismeri ezeket a jogokat. Tehát miközben természetesen értjük a kritikákat, és kellő alázattal ezeket elfogadjuk, azért kérjük önöket, hogy azokat a többletjogokat és lehetőségeket, amelyekkel a fogyasztók rendelkezni fognak, igenis az önök választókerületében, Somogy megyében és máshol is, kérem, hogy mondják el.

Ugye, az egyik ilyen, már beszéltem róla, a negyedéves elszámolás lehetősége. Biztos önök is találkoztak, mi mindenesetre találkoztunk olyan emberekkel, akiknek az éves elszámolószámlája túl magas volt különböző okokból: például azért, mert akkor költöztek egy új lakásba, és még nem tudták, hogy ott mennyi lesz a fogyasztásuk; vagy azért, mert például egy nyaraló esetében megváltozott annak használata, kicsit többet használják, éppen ezért az elszámolószámla túl magas lett, és ez gondot jelentett nekik.

(15.10)

Mostantól, ha ilyen élethelyzet elé kerülnek, akkor választhatják azt ingyenesen, hogy negyedévente leolvassák az órájukat, és negyedévente kapnak egy elszámolószámlát.

Az is nagyon fontos, és talán ezt is érdemes minden fogyasztóhoz valamilyen úton-módon eljuttatni, és ebben kérem az önök segítségét is, hogy az órák leolvasására mostantól egyeztetési lehetősége van a fogyasztónak. Tehát hogyha kimegy hozzá a szolgáltató, megpróbálja leolvasni az órát, de ha az illető például dolgozik, a szolgáltató napközben megy ki, és nem fogja tudni leolvasni ezt az órát, akkor otthagy egy papírt, hogy mikor tervezi visszajönni és még egyszer leolvasni, ámde ha az az új időpont sem jó, akkor megteheti azt ezentúl a fogyasztó, hogy felhívja a szolgáltatót, és azt mondja, hogy ő szeretne időpontot egyeztetni vele. Nagyon fontos, hogy este 20 óráig lesz lehetősége a fogyasztónak kérni, hogy a leolvasást elvégezzék, tehát az, aki dolgozik, annak is lehetősége lesz arra, hogy munkaidő után várja otthonában a szolgáltatót, aki leolvassa az adott órát.

A kikapcsolás tilalma nem számlatartozás esetén: Göndör képviselőtársamnak mondom, hogy nemcsak hogy elolvastam azt, amit ön is idézett, de módosító javaslatot is tettem hozzá, tehát olyannyira elolvastam, és egy kicsit úgy érzem, hogy lehet még ezen szigorítani. De igen, képviselőtársam, ez úgy működik, hogy amikor nem számlatartozásból ered egy tartozás, a szolgáltató kiszámlázza, hogy ő azt a büntetést gondolja, amit ő feltételez, mert hogyha nem számlázná ki ezt a büntetést, akkor nem követelhetné. Márpedig, ha kiszámlázza, akkor annak ad egy határidőt, hogyha az lejár, akkor nagyon sok szolgáltató - szerintem egyébként már a jelenlegi törvényt is tévesen értelmezve - kikapcsolta, legalábbis megfenyegette azzal a fogyasztót, hogy ki fogja kapcsolni. Ez nem helyes, és hogy ez egész biztosan ne is legyen így, és erről a fogyasztók is tudjanak - és ebből a szempontból én nagyon örülök, hogy vita van közöttünk, hogy ez így van-e, vagy sem -, mindenesetre kérem, hogy juttassa el a fogyasztókhoz ön is azt a gondolatot, hogy ezentúl, ha ilyennel találkozik, a szolgáltató ezzel akarja őt megvádolni vagy megzsarolni, nem tudja, ez benne van a törvényben, hogy ha nem számlatartozásból ered az az adósság, nem fogja tudni őt kikapcsolni.

De hogyha mégis számlatartozásból ered ez a bizonyos tartozás, és ezért az illetőt kikapcsolják a fogyasztásból - ilyen is előfordul -, akkor fontos, hogy gyorsítjuk a visszakapcsolást. Ez a törvény előírja, hogy ahogy tudomására jut, hogy az adott fogyasztó rendezte a tartozást, 24 órán belül el kell indítsa azt a folyamatot, ami a fogyasztót visszakapcsolja. Tehát még egyszer, azt, hogy valakit kikapcsolnak a szolgáltatásból, az nem lehet a számlatartozás befizetésén túl egyfajta büntetés, nem vonhatja azt magával, hogy ugyan ő befizette a számlát, de ezt követően is még ki tudja, hány napig nem lesz majd neki gáz, villany, fűtés vagy bármi.

Járásonként egy ügyfélszolgálati irodát lesz kötelező fenntartani, de ezenkívül is lesz kötelezettsége a szolgáltatónak további irodákat fenntartani. Nagyon fontos, hogy nagyon sok esetben ma már azt gondolnánk talán, hogy mindenki igyekszik az ügyeit interneten intézni, azonban talán pont vidéken - de egyébként a fővárosban is elég sokan - nem interneteznek, vagy nem tudják az internetet olyan szinten használni, hogy ott bármit el tudjanak intézni. A telefonos ügyfélszolgálatok örvendetesen terjednek, azonban ezeknek a működése is hagy némi kívánnivalót maga után. Van, hogy akár egy negyedórát is várni kell, mire valakit valamilyen élő emberhez kapcsolnak, és nem csak az automatával beszélget, vagy valamilyen dallamot hallgat. Éppen ezért nagyon sokan szeretnének inkább ügyfélszolgálati irodába elmenni, mert úgy gondolják, hogy ami ott el van intézve, az legalább biztosan el van intézve. Éppen ezért az, hogy ott panaszt tehetnek, tájékoztatást kaphatnak, formanyomtatványt kaphatnak, ami gyakorlatilag semmit nem igényel, csak egyszerűen kapnak egy formanyomtatványt, vagy bele tudnak pillantani az üzletszabályzatba, azt gondolom, hogy ezt a lehetőséget megkapják, ez egy helyes dolog, és bízom benne, hogy sokan fognak vele élni.

Négynél több emeletes házban, ha valahol abban az adott házban fogyatékkal élő ember él vagy idős ember él, aki egyébként fizeti a számláját, akkor nem fordulhat az elő vagy ne fordulhasson elő ezentúl, mondja ez a törvény, hogy kikapcsolják azokat a közös részeket az áramszolgáltatásból, amelyeket ezek az emberek is igénybe vesznek. Tehát azt, hogy például kerekesszékkel emeletre kelljen fölmenni valamilyen úton-módon úgy, hogy az illető egyébként fizeti a számlát, pusztán csak azért, mert a szomszéd nem fizette a számláját, és ezért kikapcsolják a liftet, úgy gondoljuk, hogy ez egy megengedhetetlen dolog. Az, hogy eddig nem figyelt oda a politika ezekre az apró anomáliákra, most viszont igen, ez pontosan azért van, merthogy igenis megvoltak azok az egyeztetések, amiket egyébként a szocialisták hiányolnak.

A miniszter rendeletben határozza meg az ingyenes szolgáltatások körét, azoknak a szolgáltatásoknak pedig, amelyeknek valamilyen díja lesz, azoknak meghatározza a díját, illetve, ha szerződésszegés van, tehát az ügyfél nem fizet, valami miatt nem fizeti be a számláját, akkor is meghatározza azokat a díjakat, amelyeket a szolgáltató kiszámlázhat. Tehát magyarul, a szolgáltató nem saját kénye-kedve szerint emelheti ezeket a díjakat, és azt gondolom, ez is egy fontos dolog, és ezt is talán érdemes eljuttatni a fogyasztókhoz.

A kiszervezés tilalma is egy érdekes kérdés. Nagyon sokszor hallottuk azt, hogy mondjuk, amikor jöttek az órát leolvasni, akkor olyan személyek jöttek, akiket a fogyasztók nem mertek beengedni a lakásba, mert nem tudták, hogy ki fia-borjai. Ők ugyan állították, hogy az adott szolgáltató egyik alvállalkozójához tartoznak, de igazából az emberek nem nagyon merték beengedni őket a lakásba. Mostantól biztosak lehetnek benne, hogy sem az óra leolvasását, sem a mérőóra esetleges leszerelését, sem más hasonló tevékenységet nem lehet kiszervezni, azt magának a szolgáltatónak kell elvégeznie.

A közvilágítás léte mindenhol természetes. Hogyha végigmegyünk egy utcán, akkor reméljük és bízunk benne, hogy ott van közvilágítás, csak a hírekben elég megrökönyödve hallottuk, hogy bizony, volt olyan település, amely sötétségbe borult, ahol megszűnt a közvilágítás. Ez ezentúl nem fordulhat elő, ennek a megakadályozására az Energia Hivatal többletjogokat kap. Valóban, van egy módosító javaslat is - ez itt elhangzott, hogy van egy törvényjavaslat, de nem az ehhez a törvényhez beadott módosító javaslat -, ami egyfajta államosítást tesz szükségessé, vagy azt mondja, hogy ez legyen közszolgáltatás. Nyilván ezt a részletes vitánál majd meg fogjuk vitatni.

A közműcégek tevékenysége nem irányulhat profitszerzésre, ez már előttünk is elhangzott. Az biztos, hogy a rezsicsökkentés és ez a törvény segít nekik ezt a szabályt betartani. Azt gondolom, hogy ha ezeket a lehetőségeket elmondjuk a fogyasztóknak, és segítünk nekik, hogy ezt a szolgáltatókon számon kérjék, akkor egy biztos, hogy a rezsicsökkentéssel nem lehet majd a szolgáltatás csökkentésével egyfajta revánsot venni, és igazából én azt gondolom, hogy akkor ez a törvény elérte a célját.

Köszönöm szépen a szót. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  141  Következő    Ülésnap adatai