Készült: 2024.09.18.23:19:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

62. ülésnap (1999.04.13.), 471. felszólalás
Felszólaló Dr. Dán János (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:53


Felszólalások:  Előző  471  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DÁN JÁNOS (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az ajánlás 88. pontjához kívánok hozzászólni.

 

(23.40)

Átlapozva az ajánlásokat, nagyon sok hasonló hosszú módosító indítványt adtak be képviselőtársaim, sőt bizottság is, valószínűleg azért, mert ennek a módosításnak jogosultsága van.

Az előző felszólalásomra visszautalva: emlékezzenek vissza, jól dokumentáltam azt, hogy a világban sincs eldöntve, hogy a szakegyetemé a jelen vagy a jövő, vagy pedig a multiciplinális, több karú egyetemeké a jövő. Ha a világban nem tudták eldönteni a gyakorlati tapasztalatok és a racionalitás alapján, akkor valószínű, hogy nálunk sem lesz ezt könnyű eldönteni.

Van két olyan specialitása az egyetemi képzéseknek, és ezzel ezeket az ágazatokat nem szeretném a többi fölé helyezni, tehát mindenkit óva intek attól, hogy így vegye az én felszólalásomat, teljesen egyenrangúnak tartom ezeket a képzéseket, amelyeknek az a sajátosságuk, hogy az elméleti képzés mellé ahhoz, hogy ekvivalens és használható legyen az elméleti tudás, szükség van a gyakorlati tudásra. A gyakorlati tudást pedig nem könnyű megszerezni, mert a gyakorlati tudás megszerzéséhez jelentős háttérre van szükség. Felsorolnék néhányat: a kutatóintézeti, a tangazdasági, a tanüzemi, a kísérleti telepek, orvostudományi egyetemek vonatkozásában pedig a klinikák.

Valószínűleg senki sem képzeli azt, hogy elvégzi az orvostudományi egyetemet az illető hat év alatt, nyilvánvaló, hogy még nem tökéletes a diszciplína minden ágában, sőt egy ágában sincs elmélyülve, de legalább valami alap gyakorlati ismeretei vannak, és ha ezt az egyetemi képzés alatt nem szerzi meg, akkor később meglehetősen nehéz. A tervezett egyetemi integráció ezeket a sajátosságokat egy kicsit figyelmen kívül hagyja. Tehát ez itt a módosításnak az egyik ága.

A másik pedig, hogy ezek a diszciplínák igényelnének bizonyos önállóságot, több szempontból is: a képzésük sajátságos, másrészt pedig ahhoz, hogy más szakegyetemekkel egyenrangúan tudjanak tárgyalni, más univerzitások hasonló ágaihoz hasonlóak tudjanak lenni, tehát ekvivalensek legyenek, ehhez az önállóságukat véleményem szerint meg kellene hagyni. Erre vonatkoznak ezek a módosító indítványok, erre vonatkozott az én módosító indítványom is. Nyilvánvaló, hogy a jövő történései fogják majd eldönteni, hogy mi fog ebből megvalósulni.

Mint az előző felszólalásomban, most is a végén dokumentálni szeretnék Európában néhány agrártudományi egyetemet, amely teljesen önállóan működik, tehát az önállóságukat megszerezték, megtartották, hogy a jövő mi lesz, azt nem lehet tudni: belgiumi agrártudományi egyetem, a cseh agrártudományi egyetem, Prága, az athéni agrártudományi egyetem, Görögország, a wageningeni agrártudományi egyetem, Hollandia, a varsói agrártudományi egyetem, Lengyelország, a norvég agrártudományi egyetem, Oslo, a svéd agrártudományi egyetem, Uppsala, a nyitrai mezőgazdaság-tudományi egyetem, Nyitra. Ez csak néhány, valószínűleg a világban ennél több van, de ezzel a néhány adalékkal próbáltam alátámasztani módosító indítványomat.

Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  471  Következő    Ülésnap adatai