Készült: 2024.09.23.03:27:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

46. ülésnap (2010.11.15.), 179. felszólalás
Felszólaló Szijjártó Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 26:05


Felszólalások:  Előző  179  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZIJJÁRTÓ PÉTER, a számvevőszéki és költségvetési bizottság alelnöke, az összefoglalt bizottsági vélemények ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindenekelőtt engedje meg, tisztelt elnök úr, hogy jelentsem önnek és képviselőtársaimnak, hogy az Országgyűlés bizottságai kivétel nélkül támogatták a megújulás költségvetésének általános vitára való bocsátását. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Engedjék meg, tisztelt képviselőtársaim, hogy tájékoztassam önöket a bizottságokban való szavazás százalékos arányáról. Előre szeretném jelezni, hogy az igen szavazatok arányát fogom ismertetni. Az alkotmányügyi bizottságban 79 százalék, az egészségügyi bizottságban 70 százalék, az emberi jogi bizottságban 72 százalék, az európai ügyek bizottságában 78 százalék, a fenntartható fejlődés bizottságában 73 százalék, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottságban 67 százalék, a fogyasztóvédelmi bizottságban 73 százalék, a gazdasági bizottságban 69 százalék, a honvédelmi bizottságban 72 százalék, az ifjúsági bizottságban 76 százalék (Közbeszólás az MSZP soraiból: És a Fideszben?), a kulturális bizottságban 70 százalék, a külügyi bizottságban, a mezőgazdasági bizottságban, a nemzetbiztonsági, valamint az önkormányzati bizottságban 67 százalék, az oktatási bizottságban és a sportbizottságban 70 százalék, a számvevőszéki és költségvetési bizottságban pedig 75 százalékos támogatást kapott a költségvetési törvény általános vitára bocsátása.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, engedjék meg, hogy először összefoglaljam azokat az általános megállapításokat, amelyeket a képviselőtársaim a bizottságokban a költségvetésről támogatólag mondtak.

Először is a bizottságok egy jelentős részében megállapították, hogy a megújulás költségvetése új elveken alapul, és szakít azokkal a gazdaságpolitikai intézkedésekkel, amelyek az elmúlt nyolc évet jellemezték, és amelyek kudarcokat okoztak Magyarországnak.

A bizottságokban képviselőtársaink megállapították, hogy ez a költségvetés szakít a megszorításokkal, szakít azokkal a gazdasági döntésekkel, amelyek az ország eladósodásához vezettek, szakít a család- és munkahely-ellenességgel, valamint szakít az átláthatatlan, potyautasságra ösztönző, aránytalan adórendszerrel.

Képviselőtársaink a bizottságokban megállapították, hogy a megújulás költségvetése új gazdaságpolitikára alapul. Mik ennek az új gazdaságpolitikának a fókuszpontjai? Mindenekelőtt a munkahelyteremtés. A kormány azt a célt tűzte ki maga elé, hogy tíz esztendő alatt egymillió új, legális, adózó munkahelyet hoz létre. A kormány nemzeti intézkedési terve szerint 2015-ig 400 ezerrel kívánja növelni a foglalkoztatást.

A bizottságokban megállapították, hogy az ehhez szükséges gazdaságpolitikai intézkedések megtalálhatók a költségvetésében.

A költségvetés emellett növekedési pályára igyekszik állítani az országot, és lebontja azokat az akadályokat, amelyek akár az adórendszerben, akár más, rossz strukturális elemeiben jelen voltak a költségvetésben, és akadályozták az ország növekedési pályára való állítását.

Megállapítottuk, hogy a költségvetés egy új, egyszerű adórendszerre alapul, emellett eddig példa nélküli módon támogatja a családokat, valamint a vállalkozás szabadságát.

A bizottságokban, ha az összefoglalókat elolvassuk, jól látszik, hogy hosszasan foglalkoztak az új adórendszerrel, a megújulás adórendszerével.

(18.10)

Az új adórendszer, szakítva az eddigi hagyományokkal, munka- és családbarát, hiszen támogatja a munkavállalást, támogatja azt, hogy aki dolgozik, az még többet dolgozzon, hiszen aki tízszer többet keres, az tízszer többet fog adózni, tehát végre ez az új adórendszer megvalósítja az arányosságot. Emellett ez az adórendszer egyszerű és átlátható, megéri betartani, ugyanakkor az eddigiekhez képest példa nélküli módon támogatja a családokat azzal, hogy adórendszeren kívüli keresetnek ismeri el a közösségért vállalt felelősségvállalást, vagyis elismeri, hogy a gyermekek után a szülőknek van olyan jövedelemrésze, amelyhez az államnak semmi köze nincsen. És talán elsőként kellett volna megemlíteni, de itt van a listán a sorban, hogy az elmúlt húsz esztendő legalacsonyabb adókulcsával működik, 16 százalékkal, egy kulccsal, tehát a növekedést ösztönzi.

A bizottságokban megállapítottuk, hogy a megújulás költségvetése megfelel a kormányprogram célkitűzéseinek, megfelel a parlament által elfogadott kormányprogramnak. Bizonyára emlékeznek tisztelt képviselőtársaink, hogy az elmúlt húsz esztendőben egyedülálló módon a 2010-es parlamenti választáson győztes pártszövetség választási programja egy az egyben bekerült a kormány programjába. Ilyen az elmúlt húsz esztendőben nem volt. Éppen ezért a választási programnak, tehát a választás során tett vállalásoknak és ígéreteknek is megfelel a megújulás költségvetése, tehát el lehet mondani, hogy a megújulás költségvetése a választói akaratot tükrözi.

És itt, ha megengedik, akkor egy rövid kitérőt szeretnék tenni kifejezetten a költségvetési bizottságban lefolytatott vitára. Annál is inkább, mert a Költségvetési Tanács elnöke is némiképpen az ott elhangzott érvek egy részét visszahozta itt a felszólalásában. A költségvetési bizottságban elhangzott, hogy bár a 2011-es költségvetésről beszélünk, így szól a törvény címe, valóban a nemzeti intézkedési terv azt mutatja, hogy a kormánynak hosszú távú, kiszámítható gazdaságpolitikája van, és azt pedig egy kifejezetten örömteli dolognak tartjuk, hogy 2013-ról, 2014-ről, esetenként 2015-ről beszélünk most már. Érdekes módon senki nem beszél már arról, hogy 2010-et meg '11-et hogy fogjuk túlélni, mint ahogy azok a szirénhangok beszéltek néhány hónappal ezelőtt, akik próbáltak valamifajta sötét víziót felfesteni a kormány gazdaságpolitikája kapcsán. Tehát az, hogy idén, jövőre meg utána évben rendben leszünk, ezt mindenki készpénznek veszi, most már mindenki az utána lévő gazdaságpolitikai tervekről érdeklődik.

Az is világos - megint azt gondolom, hogy itt tévesen hangzott el -, hogy a miniszterelnök, a nemzetgazdasági miniszter, a kormány valamennyi tagja egyértelműen beszélt akkor, amikor a válságadó bevezetéséről volt szó. A válságadók átmenetiek, három évre szólnak, 2012-ben megszűnnek. Utána egy új szabályozás lép majd életbe, amelyről a kormány tárgyalni fog egy új közteher-viselési modell megvalósítása érdekében, amely az arányosságon fog nyugodni. Akik ez ellen érvelnek, azok az arányosság ellen érvelnek. Tehát akik azt mondják, hogy ne legyen majd új közteher-viselési modell 2012 után, azok azt mondják, hogy legyenek olyan gazdasági és ágazati szereplők, akiknek nem lesz majd lehetősége részt venni az arányos közteherviselésben, nem lesz lehetőségük hozzájárulni a közöshöz. Azt gondolom, hogy ha ennek az új közteher-viselési modellnek az ellenzői megértik pontosan, hogy ők saját maguk mit mondanak, akkor egy kicsit elszégyellik magukat, és talán ezeket az érveket végre sutba dobják, de tisztelettel szeretném felhívni mindenkinek a figyelmét arra, hogy 2012-ben a válságadók megszűnnek, és kivezetésre kerülnek, mint ahogyan azt a kormánytagok elmondták.

A költségvetési bizottságban hosszasan hallgathattuk a Nemzeti Bank véleményét is. Hozzáteszem: az elmúlt esztendőkben erre nem volt példa, hogy a Nemzeti Bank bármely vezetője eljött volna a költségvetési bizottságba a költségvetés vitájára, és elmondta volna, hogy vigyázzunk, mert azok a számok, amelyek a költségvetésben vannak, nem igazak. Nem jött el egyszer sem a Nemzeti Bank egyik vezető tisztségviselője sem, és nem mondta el, hogy vigyázzunk, mert az ország eladósodása nagyon veszélyes kezd lenni Magyarországra. Most eljött az MNB egyik vezetője, ismertette az MNB véleményét, amely némiképpen át volt itatva némi személyes bosszúsággal, amely valamifajta fizetéscsökkenésből adódhatott.

Na de, tisztelt képviselőtársaim, térjünk vissza oda, hogy ez a költségvetés megfelel a választói akaratnak. Megfelel a választói akaratnak azért, mert azokat a nemzeti ügyeket képviseli, amely nemzeti ügyeket képviselte a választásokon győztes pártszövetség. Ez a költségvetés alkalmas arra, hogy talpra állítsa a gazdaságot, hogy biztosítsa a forrásokat a rend megteremtéséhez, biztosítsa a szükséges forrásokat az egészségügy megmentéséhez, a szociális biztonság megteremtéséhez, és alkalmas arra, hogy szolgálja azt a kormányzati célkitűzést, amely úgy szól, hogy helyreállítsuk a demokratikus normákat.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az is elhangzott, hogy ez valóban egy európai költségvetés, hiszen ha önök figyelemmel követik az Európai Unióban jelenleg zajló gazdasági, gazdaságpolitikai tematikájú vitákat, akkor azt látják, hogy az egész Európai Unióban belátta mindenki azt, hogy a megszorításokra építő gazdaságpolitikák nem lehetnek alkalmas válságkezelő eszközök. Azt is már majdnem mindenki belátta, hogy azokkal az eszközökkel válságot kezelni nem lehet, amely eszközök éppen a válsághoz vezettek. Tehát új gazdaságpolitikákra, a növekedésre és a foglalkoztatás növelésére fókuszáló gazdaságpolitikára van szükség. Ez a költségvetés tehát, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium előterjesztett, egy európai költségvetés.

Az is elhangzott a bizottságokban, hogy a megújulás költségvetése helyreállítja az ország iránti bizalmat, helyreállítja a piaci bizalmat, bizonyítja, hogy az ország tudja finanszírozni magát a piacokról, ugyanakkor minden EU által kijelölt mutatón javít. Hiszen ne felejtsük el, tisztelt képviselőtársaim, hogy ez a költségvetés lehetővé teszi, hogy az államháztartás hiánya 3 százalék alatt legyen jövőre, jelentősen javul az államháztartás elsődleges egyenlege, az állami újraelosztás mértéke 49 százalékról 46,7 százalékra csökken, és az adóterhelés is az adócsökkentések nyomán nemzetgazdasági szinten 2 százalékkal csökken. Kisebb, hatékonyabb állam jön létre, amely támogatja a gazdasági növekedést, és nem sarcolja az embereket, ugyanakkor biztosítja a vállalkozás szabadságát.

Az általános észrevételeket összefoglalva, tisztelt képviselőtársaim, elmondhatjuk, hogy a bizottságokban megállapították, hogy a megújulás költségvetése alkalmas arra, hogy Közép-Európa legversenyképesebb gazdaságát hozza létre Magyarországon. És miközben ennek a célkitűzésnek megfelel, emellett különböző intézkedéseivel tovább erősíti a magyar vállalkozásokat, így a hitelezés javítása, az uniós források átcsoportosítása, valamint a Széchenyi-kártyahitel bevezetése is ezen intézkedések közé tartozik.

Tisztelt Képviselőtársaim! Bizottsági üléseken képviselőtársaink beazonosították azokat a legnagyobb problémákat és kihívásokat, amelyek jelenleg az ország előtt állnak, és nem lehet jó egy költségvetés, ha ezeket a problémákat nem orvosolja, vagy legalábbis nem mutatja meg azt az irányt, amellyel ezeket a problémákat orvosolni lehet. Márpedig a két legnagyobb probléma, hogy ma Magyarországon hiányzik egymillió munkahely, és hiányzik egymillió gyermek. Tehát a foglalkoztatás növelése és a családtámogatás a két legfontosabb célkitűzés kell hogy legyen. Ennek jegyében ez a költségvetés már úgy íródott, hogy a társasági adót 19 százalékról 10-re csökkentjük. Ez a költségvetés már úgy íródott, hogy tíz olyan adót kivezet a rendszerből, amelyek több bosszúságot és főleg több kiadást okoztak a költségvetésnek, mint amennyi bevétel származott belőlük, de jelentős adminisztrációs és bürokratikus terhet jelentettek a vállalkozásoknak.

A foglalkoztatás növelése érdekében a részmunkaidős foglalkoztatást támogatja a kormány, támogatja a kormányoldal azáltal, hogy a munkáltatói tb-járulékot 27-ről 20 százalékra csökkenti abban az esetben, ha egy nyolcórás alkalmazott helyett egy vállalkozás kétszer négy órában foglalkoztat hölgyeket. Ez azt jelenti, hogy a foglalkoztatás növekedni fog, mégpedig a vállalkozási szektorban fog növekedni.

Mindemellett a költségvetés és a kormány is a korábbi ígéreteknek megfelelően komoly hangsúlyt fektet a közfoglalkoztatásra, de másként fektet erre hangsúlyt, mint az eddigi kormányok. Az eddigi közmunka- és közfoglalkoztatási programok ugyanis átláthatatlanok voltak, bonyolultak voltak, sokszor pénznyelő automataként működtek, lássuk be, és nem érték el azt a hatást, amelyet elsősorban vagy mindenekelőtt célként tűztek ki eléjük.

A közfoglalkoztatásban most egy tiszta, egyszerű és az értékteremtő munkát elismerő rendszert hoz létre a kormány azzal, hogy megalkotta, elindítja és támogatja a nemzeti közfoglalkoztatási programot. Ez egy egészen új irányt, az eddigiekhez képest drámaian új irányt fog jelenti a közfoglalkoztatás területén. A nemzeti közfoglalkoztatási program a többletmunkahelyek létrehozása érdekében 64 milliárd forintos forrást biztosít, és emellett az önkormányzatok számára is 48 milliárd forint fog rendelkezésre állni erre a célra.

A pályakezdők foglalkoztatását is támogatja a költségvetés, az ehhez kapcsolódó járulékkedvezmények 30 ezer munkahelyet tudnak biztosítani a fiataloknak.

(18.20)

Emellett a kormány természetesen senkit nem hagy az út szélén, nem feledkezhetünk meg azokról sem, akik már huzamosabb ideje keresnek munkát; álláskeresési járadékban 133 ezer fő részesül havonta, álláskeresési segélyben pedig 60 ezer fő. Ugyanakkor a kormány 1 milliárd forintos többletforrást biztosít a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására. Ennyit tehát a munkahelyteremtésről és a foglalkoztatás növeléséről.

A családok támogatásáról: a családok támogatása terén a költségvetés az idei évhez képest 3 milliárd forintos pluszforrást tartalmaz gyesre, így összesen 65 milliárd forintot fog a költségvetés erre a célra fordítani. A gyedre 3,5 milliárd forinttal áll nagyobb forrás rendelkezésre, mint az idei esztendőben, így annak mértéke eléri a 99 milliárd forintot.

Az adórendszeren kívüli keresetek elismeréséről már szóltam. Ez az adórendszer nemcsak munkabarát, hanem családbarát is lesz, eddig soha nem látott mértékben támogatja azokat a családokat, akik gyermeket vállalnak, és így részt vesznek abban a nagy vállalkozásban, amely úgy szól, hogy fordítsuk meg azt a drámaian kedvezőtlen demográfiai trendet, amely nemcsak társadalmilag, hanem gazdaságilag is komoly problémákat fog okozni és már most okoz Magyarország számára. Tehát ezt a népességfogyást, Magyarország népességének fogyását meg kell állítani, ezért ez egy nemzetstratégiai cél, ahogy a nemzetgazdasági miniszter már, ha jól emlékszem, az adórendszerről szóló törvény expozéjában szocialista bekiabálásokra elmondta: nem szociálpolitikát csinálunk adórendszerrel, hanem nemzetstratégiai célokat támogatunk, és az most egy nemzetstratégiai cél, hogy a hazánkban tapasztalható negatív demográfiai trendet, vagyis a népességfogyást megállítsuk és megfordítsuk. (Taps a kormánypárti padsorokban. - Dr. Varga László: Meg hogy a fizetésed meglegyen, az is!)

Tisztelt Képviselőtársaim! A választásokon győztes pártszövetség programjában a nemzeti ügyek között vállalta a rend helyreállítását, ezért nyilvánvalóan foglalkoznunk kell ezzel a kérdéssel is akkor, amikor a költségvetésről beszélünk. A rend helyreállítása érdekében ez a költségvetés a források biztosításával megerősíti a rendőrséget, és lehetőséget ad a rendőrségi létszám növelésére.

Ráadásul a kormány az életpályamodellhez kapcsolódóan egy képzési koncepciót dolgozott ki, amelynek keretében a jövő esztendőben 4130 fő képzésére és próbaidős rendőri kinevezésére kerül majd sor. Erre a célra, erre a rendkívül fontos célra a költségvetés 9 milliárd forintos forrást fog biztosítani. Emellett a rendőrség működésében nagyon komoly hiány keletkezett az elmúlt esztendőkben. Ennek a hiánynak a rendezésére 4,8 milliárd forintot tartalmaz a jövő évi költségvetés.

Ráadásul mind a személyi juttatások, mind a dologi kiadások terén pluszforrások lesznek annak érdekében, hogy a rendőröket megbecsüljék, megbecsüljék a fizetésükkel, megbecsüljék munkájuk során, és végre méltó vagy legalábbis első lépésben méltóbb körülmények között tehessék a dolgukat: személyi juttatásokra 2, dologi kiadásokra 7 milliárd forinttal lesz több jövőre, mint volt az idei esztendőben.

Ez azt jelenti összesen, hogy a rendőrség számára összességében 27,5 milliárd forint pluszforrás került be a költségvetésbe. Ráadásul a rend helyreállításának feladatait most már nemcsak a rendőrség, hanem a Terrorelhárítási Központ és a Nemzeti Védelmi Szolgálat is segíti. Tartjuk tehát a lépést a világgal, nem maradunk le ebben a versenyben sem.

Az idei esztendő szomorúan rámutatott arra, hogy a katasztrófavédelem milyen fontos is egy országban. Az a jó, ha nem hallunk a katasztrófavédelemről, mert az azt mutatja, hogy nem történtek olyan szomorú események, amelyek miatt a katasztrófavédelem szakemberei előtérbe kerültek volna. Az idei esztendőben sajnos többször is azt láthattuk, hogy a katasztrófavédelem és egyébként más hivatalos állami szervek hősies szerepvállalására és helytállására volt szükség annak érdekében, hogy kezeljék a katasztrófákat, vagy adott esetben megelőzzék. Éppen ezért a reagálóképesség javítása érdekében a jövő esztendei költségvetés 1,5 milliárd forintos pluszforrást tartalmaz a katasztrófavédelem számára.

Tisztelt Képviselőtársaim! A választásokon győztes pártszövetség programjában nemzeti ügyként vállalta az egészségügy megmentését is. Ezért természetesen be kell számolnom önöknek arról, hogy az egészségügyi bizottságban milyen vélemények hangoztak el a költségvetés mellett. Képviselőtársaink örömmel nyugtázták, hogy a gyógyító-megelőző ellátásokra az idei esztendőben előirányzottnál 12,5 milliárd forinttal több forrás áll rendelkezésre, vagyis összesen 770 milliárd forint, amelyet év közben újabb 15 milliárd forinttal lehet kiegészíteni különböző feltételek teljesülése esetén.

A háziorvosok számára rendelkezésre álló forrásokat 3,2 milliárd forinttal, 81 milliárd forintra növeljük, a mentők működésére pedig 2 milliárd forintot pluszban fogunk biztosítani, ebből a különböző felújításokat és fejlesztéseket is el lehet végezni. Ráadásul új mentőautók beszerzésére 1,75 milliárd forint áll majd pluszban rendelkezésre.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az egészségügyi bizottságban helyet foglaló bizottsági tagok itt egy csontvázról is beszéltek. Az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet rekonstrukciója - amely eredetileg 6,3 milliárd forintba került volna, majd kiderült, hogy 18 milliárd forint, valami apró számolási hiba történhetett - befejezésére mindenképpen sort kell keríteni. Az ehhez szükséges forrást, 3,1 milliárd forintot biztosítja a költségvetés, így ezt a rekonstrukciót is el tudjuk végezni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az egészségügyi bizottság tagjai örömmel nyugtázták, hogy a kormány az egyházi szolgáltatók szerepét az egészségügy területén is jóval hangsúlyosabbá kívánja tenni, mint tették azt az eddigi kormányok. Vannak olyan területek és vannak olyan feladatok, ahol és amelyekben az egyháznál jobb szolgáltatást és jobb teljesítményt nyújtani senki nem tud, ezt ez a költségvetés végre elismeri.

Tisztelt Képviselőtársaim! A szociális biztonság helyreállítását is vállalta a választáson győztes pártszövetség. Ennek megfelelően a költségvetés már annak jegyében készült, hogy a kormány megszüntette azt a kényszert, hogy az emberek a nyugdíjcélú megtakarításaikat spekuláns üzletemberekre bízzák, hogy ők a saját szerencséjüket a nyugdíjtőzsdén kipróbálják. Ezt a kényszert megszüntettük, és megteremtettük minden magyar ember számára a biztonságot adó állami nyugdíjrendszerbe történő át-, illetve visszalépés lehetőségét.

Emellett öregségi nyugdíjra a jövő esztendőben 128 milliárd forinttal többet fog költeni a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, mint tette azt az idei esztendőben az aktuális szaktárca, illetve szaktárcák. Emellett a szociális intézményi foglalkoztatás normatív támogatását 2 milliárd forinttal, 5 milliárd forintra növeljük, az ápolási díj törvényi alapösszegét 1000 forinttal megemeljük, és plusz 1 milliárd forintot biztosítunk fogyatékossági támogatásra.

Tisztelt Képviselőtársaim! Bizonyára sokan vannak itt a teremben, akik emlékeznek arra a szocialista szlogenre, hogy több pénzt az önkormányzatoknak. Ez azóta sajnos nem valósult meg. Meg kell nézni, hogy az MSZP-szlogennel szemben az önkormányzatok milyen nehéz helyzetbe kerültek. Így természetesen elkerülhetetlen az, hogy a kormány egy alapos, jól előkészített, széles körű konzultációt folytasson az önkormányzatokkal arról, hogy milyen feladatokat tudnak milyen forrásokból ellátni.

Ugyanakkor azt már most jelenthetem tisztelt képviselőtársaimnak, hogy a költségvetési törvény tervezete szerint az önkormányzatok a központi költségvetési kapcsolatokból származó bevételeik területén egy 4,7 százalékos pluszbevételre, tehát bevételnövekményre számíthatnak. Emellett a bürokrácia és az adminisztráció leépítésének keretében az év végi elszámolási rend egyszerűsödik, az önhiki-rendszer, tehát az önhibájukon kívül nehéz helyzetbe került települések támogatási rendszere egyszerűbb lesz és objektív módon kerülnek szétosztásra a támogatások.

Emellett a kormány támogatja az önkormányzatok közös feladatellátását azzal, hogy a többcélú kistérségi társulások részére rendelkezésére álló forrásokat több mint 10 százalékkal megnöveli. Az önkormányzatokon keresztül is érvényesül természetesen a kormány családokat támogató politikája és a gyermekek támogatása is. Ennek megfelelően a gyermekek napközbeni ellátására 1,1 milliárd forinttal több szerepel a jövő évi költségvetés tervezetében, mint szerepelt az idei esztendőben. Emellett van egy plusz 300 millió forintos forrás a szociális és gyermekvédelmi bentlakásos és átmeneti elhelyezés normatív hozzájárulása címen.

Utolsó előttiként, tisztelt képviselőtársaim, engedjék meg, hogy beszámoljak önöknek arról, hogy a mezőgazdasági bizottságban képviselőtársaink milyen álláspontot foglaltak el. Örömmel nyugtázták a bizottsági tagok, hogy a Nemzeti Földalap a Nemzeti Vagyonkezelőtől visszakerül a minisztériumhoz, és önálló költségvetési fejezetként jelenik meg, emellett a mezőgazdasági, erdőgazdálkodási, hal- és vadgazdálkodási feladatokra szánt források is növekednek.

És itt hadd térjek vissza arra, tisztelt képviselőtársaim, hogy a győztes pártszövetség választási ígéretei miként jelennek meg a költségvetésben.

(18.30)

Emlékezhetnek arra, hogy a választást megelőző konzultációk sorában a tanyán élő honfitársaink többször is arra kértek minket, hogy az ő támogatásukat, azt az életformát is építsük be a költségvetésbe, illetve annak támogatását is építsük be a költségvetésbe. Ennek megfelelően - ahogy azt Balogh József képviselőtársunk is többször hangsúlyozta és szorgalmazta - tanyafejlesztési programra egymilliárd forintot szán a költségvetés. Ennek keretében a tanyasias vidékek közbiztonságának növelését, az ezen területeken szükséges felújításokat támogatjuk, a helyi piacok kialakítását szorgalmazzuk, és megpróbáljuk elérni azt, hogy minél több helyre biztosítsuk az egészséges ivóvíz minél nagyobb mértékű eljuttatását.

(Az elnöki széket Jakab István, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

Emellett pedig a fogyasztóvédelmi szabályok szigorításával megszüntetjük azt a méltatlan állapotot, hogy Európa élelmiszerszemét-lerakójaként tartsanak minket számon.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány szívügyeként tekint a sport támogatására, szívügyeként tekint arra, hogy a magyar fiatalok egészségesen éljenek, minél több magyar ember sportoljon, ezért az eddigieknél több forrást fog biztosítani a versenysport és az utánpótlássport támogatására, és mindemellett olyan adótörvényt fogadott el, amely a sportpiacok kialakítását és megerősítését célozza. (Szórványos taps a Fidesz soraiban.)

Hazánk a jövő esztendőben fél évig ellátja az Európai Unió soros elnöki pozícióját. Nemzeti érdek, közös nemzeti érdek, hogy ez az elkövetkezendő fél esztendő sikeres legyen. Én hiszem azt, hogy minden magyarországi párt, minden parlamentben ülő párt ebben érdekelt. Egészen biztosan holnap az a találkozó is ennek a közös érdeknek a jegyében fog eltelni, amikor az európai szocialisták látogatást tesznek a miniszterelnöknél, és arról fognak értekezni, hogy ki milyen prioritást szánt az elkövetkezendő fél esztendőnek. Reméljük, hogy sikeresek leszünk, és Magyarország nemzetközi tekintélyének helyreállításához hozzá fog járulni az elkövetkezendő fél esztendő európai uniós soros elnöksége.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összefoglalóan azt tudom önöknek jelenteni, hogy a bizottságokban nagy többséggel és határozottan támogatták képviselőtársaink a megújulás költségvetését, és reméljük, hogy ez így lesz a parlamentben is, hiszen ez Magyarország érdeke, ez a nemzeti érdek.

Köszönöm önöknek a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  179  Következő    Ülésnap adatai