Készült: 2024.04.26.05:07:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

192. ülésnap (2016.11.29.), 22. felszólalás
Felszólaló Dömötör Csaba
Beosztás Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:04


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Engedjék meg, hogy én is röviden reagáljak, annál is inkább, mert az oktatás valóban stratégiai kérdés, mert a jövőnkről szól, és éppen ezért indokolt, hogy időről időre áttekintsük nemcsak az elmúlt időszak eredményeit, hanem azt is, hogy melyek az előttünk álló legfontosabb teendők.

Ez a kormány azt szeretné elérni, hogy a pedagógusok megbecsülést kapjanak ‑ én is köszöntöm a szervezeteiket, akik itt vannak ‑, a szülők segítséget ahhoz, hogy a gyermekeket iskolázni tudják, a diákok versenyképes tudást kapjanak, és mindezt megfelelő körülmények között.

Ami a pedagógusok megbecsülését illeti, itt is szeretném elmondani, hogy 2013 és 2017 között 50 százalékkal nő a pedagógusok bére úgy, hogy korábban egyébként óriási regionális különbségek voltak ezen a területen. Az életpályamodell bevezetése számukra is kiszámíthatóságot jelent. A nevelést-oktatást segítő dolgozók is 35-35 ezer forintos juttatásban részesülnek, és az életpályamodell részesei a bölcsődei nevelők is, akik idén januárban kaptak 40-60 ezer forintos emelést. Ezzel szemben ‑ sajnálom, hogy Hiller képviselő úr már nincs itt ‑ azért emlékezhetünk arra, hogy a korábbi kormány pedagógusok ezreit tette az utcára. Ez egy fontos körülmény, és sajnálom, hogy a történelmi áttekintésből mindezt kifelejtették.

Ami a szülőknek nyújtott segítséget illeti, a diákok kétharmada kap már ingyen tankönyvet, ez összesen 733 ezer gyermeket érint; és a rendszerváltás óta a legnagyobb összeget fordítja a kormány gyermekétkeztetésre, most már 318 ezer gyermek kap ingyen étkezést naponta háromszor. Csak emlékeztetőül: akkor, amikor ez a kormány hivatalba lépett, ez a szám 92 ezer volt. 92 ezer helyett 318 ezren kapnak ingyenes étkezést. Arról is gondoskodik a kormány, hogy a szünidőben, amikor nincs oktatás, akkor is folyjon ez az étkeztetési program. Erre 6,7 milliárd forintot biztosít majd.

Mindezt azért mondom el így külön, mert többen is utaltak a hátrányos helyzetű diákokra. Azt szeretnénk elérni, hogy senkit ne érjen hátrány amiatt, mert az ország egy kevésbé jómódú részébe születik, és senkit ne érjen hátrány amiatt, hogy egy kevésbé jómódú családba születik. Nem fordulhat elő, hogy azért ne tudjon egy szülő iskolába küldeni gyermekeket, mert éppen nem tudja kifizetni a tankönyvet. Az ingyen tankönyvek rendszere ehhez is hozzájárul.

Aztán amint említettem, fontos, hogy jobb körülmények között tanulhassanak a diákok. Ezért is fontos az, hogy a mögöttünk hagyott fejlesztési időszakban 521 iskola újult meg, és a mindennapos testnevelés céljához kapcsolódóan 26 helyen épül új tornaterem, és 25 településen létesül új tanuszoda, amelyből 18 kivitelezése már folyamatban van.

A legfontosabb cél azonban nem elsősorban a nyers számokról szól. Azt szeretnénk elérni, hogy a magyar fiatalok versenyképes tudást kapjanak, jobb tudást kapjanak. Engedjék meg, hogy a figyelmükbe ajánljam azt a matematikai és természettudományi trendvizsgálatot, amelyet ha jól tudom, a mai nap hoztak nyilvánosságra, és ez a vizsgálat összehasonlító adatokat szolgáltat az egyes országok oktatási teljesítményéről. Ebben a magyar diákok is részt vettek, összesen 50 ország diákjai vettek részt, és azt látjuk, hogy a magyar tanulók átlageredménye jelentősen magasabb az 50 ország átlagánál, és az eredmények, ha a negyedik osztályosokat tekintjük, akkor javulnak is. Ezt csak azért vetem itt fel, mert nagyon sokszor elhangoznak olyan vélemények, amelyek kétségbe vonják a magyar diákok teljesítményét. Csak ismételni tudom magam zárszóképp: a kormánynak az a célja, hogy a pedagógusok megbecsülést kapjanak mindennapi kemény munkájukhoz, a szülők segítséget ahhoz, hogy iskolába küldjék a gyermekeiket, a diákok pedig versenyképes tudást.

Szeretnék vitatkozni Szabó Szabolcs képviselő úrral, aki azt mondta, hogy olyan ellentét van az Országgyűlésben oktatási kérdésekben, amin majd úgysem tudunk felülemelkedni. Szerintem ezek a lényegi kérdések, amelyeket említettem, és azt gondolom, hogy ezekben mindannyian egyetérthetünk. Az elmúlt percek felszólalásaiból is ezt a következtetést tudom levonni, még akkor is, ha láthatóan vannak részletszakmai különbségek. Úgyhogy olyan intézkedések ezek, amelyekben minden parlamenti párt támogatására nagyban számítunk. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai