Készült: 2024.05.07.05:15:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2003.09.30.), 72. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Számvevőszéki bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:02


Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS, a számvevőszéki bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Azért nem volt ilyen rövid a bizottság ülése, egy kicsit hosszabb volt ettől, és legfőképpen akörül ment a beszélgetés - mert vita valójában nem alakult ki -, hogy mi van még ebben a törvényjavaslatban.

A bizottsági ülésen részt vevő ellenzéki képviselők elsőként azt a kérdést tették fel, hogy mit jelent a törvényjavaslatnak az a része, hogy megszűnik az áfa levonhatósága a támogatások tekintetében, mert úgy ítélték meg, hogy a közvélemény bizony erről nem kellően van tájékoztatva.

A következő kérdések hangzottak el az előterjesztő Pénzügyminisztérium felé. Igaz-e, hogy a következő évtől minden állami támogatásra jutó áfa levonhatósága, visszaigényelhetősége megszűnik? Ez azt jelenti-e, hogy az önkormányzatok a jövőben az államilag támogatott beruházások után, például közműfejlesztés után nem igényelhetik vissza az áfát? Ez azt jelenti-e, hogy a regionális fejlesztési tanácsok által megítélt támogatások után az általános forgalmi adót a jövőben nem igényelhetik vissza az önkormányzatok, és nem igényelhetik vissza a vállalkozások? Igen, a vállalkozások: a kft.-k, a részvénytársaságok, az egyéni vállalkozók. Igaz-e, hogy a megyei területfejlesztési tanács által megállapított, megítélt támogatások után az általános forgalmi adót nem igényelhetik vissza sem az önkormányzatok, sem a gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók?

A válasz a következő volt: igaz. Tisztelt Képviselőtársaim! Igaz, hogy a jövőben semminemű központi forrásból, állami költségvetésből juttatott támogatás után az áfa nem lesz levonható, legyen az fejlesztési támogatás, beruházási támogatás, legyen az munkahelyteremtő támogatás vagy bármilyen támogatás.

Tehát magyarul: ez azt jelenti, hogy ha a jövőben, ne adj' isten, a Smart Hungary pályázati lehetőségből nemcsak 14-en fognak nyerni az országban, hanem majd valaki más is fog nyerni, és egy 50 milliós gépbeszerzést megpályáz, és abból 25 millió forint támogatást el fog nyerni, a 25 millió forint támogatás után kifizetett áfáját nem fogja tudni visszaigényelni. Ezt az előterjesztő Pénzügyminisztérium képviselői teljes egészében megerősítették, hogy ez ezt fogja jelenteni.

Arra a kérdésre, amely szerint igaz-e ez az európai uniós forrásokra is, az előterjesztő egyértelműen nem tudott válaszolni, azt mondta, hogy attól függ, hogy milyen a kifizetés formája, erről még tárgyalások folynak.

Roppant érdekes helyzet állhatna elő akkor, ha az európai uniós forrásokra ez nem lenne igaz, tehát az Európai Unióban ez nem kötelező, ugyanakkor pedig a magyar költségvetésből juttatott támogatásokra ez igaz lenne.

Az is elhangzott a bizottsági ülésen, hogy ebből az állami költségvetésnek mintegy 28 milliárd forint többletbevétele származik - 28 milliárd forint.

 

 

(12.20)

 

 

Akkor mit is jelent ez, uraim, valójában? Azt jelenti, hogy a 2004. évi fejlesztési forrási lehetőségek 28 milliárd forinttal szűkülnek. Csak szeretném jelezni, hogy ebben az évben a Smart Hungary pályázati lehetősége mintegy 5 milliárd forint volt.

Összességében tehát mintegy 25 százalékkal kevesebb önkormányzat, kevesebb vállalkozás fog pályázati forráshoz jutni ezzel a szabályozással. Nem igaz az, és ezt a Pénzügyminisztérium előterjesztése teljesen alátámasztja, hogy ez európai uniós előírás. Ez egy lehetőség. Azért él vele a pénzügyi kormányzat most, mert egyrészt valószínűleg mindent el tud fogadtatni a kormánypárti képviselőkkel, és mivel ezt senki nem támadta még ez ideig - vagy nem figyeltek eddig oda -, valószínűleg meg fogják tudni szavazni; másodsorban pedig, mint már elhangzott, a költségvetés megalapozása indokolta ezt.

Ezt az ellenzéki képviselők nem tudják elfogadni. Nem tudjuk elfogadni azt, hogy ilyen hátrányba hozzák a fejleszteni még tudó önkormányzatokat és a fejlesztésekre, beruházásokra vállalkozni bíró vállalkozásokat. Ezért többek között az ellenzéki képviselők elutasították és nem tartották ezt általános vitára alkalmasnak.

Emellett természetesen más adónemek tekintetében is kifejtették az ellenzéki képviselők a véleményüket, amelyben nem tudtak egyetérteni a kormánypártiakkal. Így például az elhangzott versenyképesség-javító intézkedések sem érintik meg a több százezer magyar kis- és középvállalkozót. Többek között ezért nem tudták támogatni az ellenzéki képviselők általános vitára a benyújtott törvényjavaslatot. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

 




Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai