Felszólalás adatai
130. ülésnap (2020.05.19.), 54. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Fazekas Sándor (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Törvényalkotási bizottság |
Felszólalás oka | Ismerteti a bizottság véleményét |
Videó/Felszólalás ideje | 3:07 |
Felszólalások: Előző 54 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. FAZEKAS SÁNDOR, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2020. április 30-án tartott ülésén megtárgyalta a Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról szóló T/9927. számú törvényjavaslatot.
(11.30)
Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 24 igen szavazattal, 9 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.
Tisztelt Országgyűlés! A benyújtott javaslatban szereplő beruházásnak köszönhetően magas színvonalú személy- és teherszállítási kapcsolat jön létre a Budapest-Belgrád viszonylatban, amely által jelentősen csökken a két főváros közötti vasúti menetidő, ennek köszönhetően pedig a forgalom jelentős növekedésére lehet majd számítani. A szakmai várakozások szerint a szerb és a magyar főváros között a vonatút a mai nyolc-kilenc óráról két és fél-három órára is rövidülhet, és szorosabb kapcsolatot jelenthet például a Délvidékkel, a Vajdasággal és Belgráddal. A projekt illeszkedik a közép-európai nagyvárosok jobb minőségű közlekedési összekapcsolását szorgalmazó kormányzati tervekhez is.
A görögországi Pireusz kikötővel történő szárazföldi összeköttetés nemcsak a magyar külkereskedelem szempontjából jelentős, hanem a Távol-Kelet és elsősorban Kína és Európa közötti kereskedelem egyik kulcsfontosságú láncszeme lesz. Pireusz a mediterrán térség egyik legnagyobb kikötője, amely évek óta kínai többségi tulajdonban van. A Távol-Kelet felől a Szuezi-csatornán keresztül érkező hajók először itt érik el az európai szárazföldet, és az árukat innen továbbítják a kontinens más részére, vízen és szárazföldön egyaránt. A szárazföldi továbbítás egyik módja a Pireuszból a Balkánon keresztül a földrész belseje felé haladó, Budapestet is érintő vasút. Ez a vasútvonal egy, az Európai Unió által a közlekedési infrastruktúra tekintetében prioritásként kezelt közlekedési vasúti korridor része. Ez az útvonal elkerülhetetlenül a Távol-Kelettel folytatott kereskedelem egyik ütőere lesz, amelyre a kínaiak pireuszi szerepvállalása garancia.
Tisztelt Országgyűlés! Magyarország részvétele a pireuszi kikötőt Európa más részeivel vasúton összekötő projektben tehát kulcsfontosságú. Hazánk hosszú távú stratégiája szempontjából elengedhetetlen a részvételünk, továbbá a hazai gazdaságot nemcsak rövid távon lendítheti fel, hanem tartósan, és az a gazdaság további szektoraira is kedvező hatással bírhat. Az elhangzottakra tekintettel a benyújtott javaslat támogatást érdemel.
Köszönöm, hogy meghallgattak. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)
Felszólalások: Előző 54 Következő Ülésnap adatai