Felszólalás adatai
147. ülésnap (2000.06.13.), 195. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Dán János (FKGP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 3:08 |
Felszólalások: Előző 195 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. DÁN JÁNOS (FKGP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Államtitkár Úr! Endre Sándor, Bartha László és Martonosi György képviselőtársaim az előző hetekben szorgalmazták az M5-ös Szegedig történő mielőbbi megépítését. Az érvényben lévő koncessziós szerződés óriási nehézséget jelent. Ilyen kötöttség az M43-as építésénél nincs, ezért ismételten figyelmébe ajánlom az M43-as építésének mielőbbi megkezdését. Indokaim:
A kilencvenes évek változásai, az Unió kibővítésének lehetősége szükségessé tették az egész Európára kiterjedő, átfogó közlekedési koncepció és infrastruktúra-politika kidolgozását. Ennek részeként a harmadik összeurópai közlekedési konferencián az uniós és társult tagok közlekedési miniszterei jóváhagyták az integrációt segítő közlekedési folyosókat. Magyarországon - különleges geopolitikai helyzete miatt - a 4-es, 5-ös, 5/B, 5/C, 7-es, 10/A folyosók haladnak át, Szeged térsége a 4-es és a 10/A folyosók, Makó térsége a 4-es folyosó által érintett.
1997-98-ban megindult az M43-as autópálya nyomvonalán az autópályává fejleszthető főút engedélyezési tervének készítése több szakaszban. A 47-es számú főút és a 4413-as út közötti szakasz terve a döntés-előkészítés szakaszában, 1999-ben mind az északi, mind a déli nyomvonalakra elkészült, valamint a 47-es számú főút Hódmezővásárhely-Makó közötti engedélyezési terve elkészült, melynek engedélyezési eljárását még nem folytatták le.
Az M43-as autópálya Szeged-Makó közötti nyomvonala jól illeszkedik a nemzetközi tranzitforgalmi irányokhoz. A 47-es főút szegedi átkelési szakaszairól az M43-as megépítése révén a nemzetközi és tranzitforgalom 50 százalékban csökkenhet, míg Makó területén teljes mértékben.
Az elmúlt évben a kormány meghozta tízéves autópálya-fejlesztési programját. Ebben a 43-as vonalán félpályás kiépítés szerepel. A megvalósítás ütemezése csak megközelítő határidővel került megjelölésre. Eszerint 2003-ig meg kell kezdeni a kiépítést.
Kérdezem a tisztelt miniszter úrtól, hogy milyen fórum és mikor fog dönteni a fentebb említett északi és déli változatok között, ki nyújtja be engedélyezésre a kiválasztott változatot, és várhatóan mikorra születik hatályos engedélyezési terv. Megítélésem szerint a tervezett nyomvonalak figyelembe veszik, hogy a térségben a legnagyobb területegységet tárják fel, azonosuljanak a területfejlesztési elképzelésekkel, vegyék figyelembe a környezetvédelmi, tájvédelmi és gazdaságossági érdekeket is.
Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdésem: az engedélyezési terv után előreláthatólag mikor kezdődhet el az M43-as út építése? (Taps az MSZP padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 195 Következő Ülésnap adatai