Készült: 2024.09.21.15:55:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

67. ülésnap (1999.05.04.), 8. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás pénzügyminisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársam! Teljes mértékben osztom azt a véleményét, hogy ezekben az ügyekben is a maximális segítségnyújtással kell az állami szerveknek lenni a vállalkozások irányában.

Engedje meg, hogy a konkrét ügy kapcsán néhány általános észrevételt is tegyek. A vámügynöki és a közvámraktári tevékenység végzését a vám- és pénzügyőrség illetékes területi vámszervei engedélyezik a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvényben, illetve a végrehajtására kiadott 45/1996-os kormányrendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén. Tekintettel arra, hogy a hivatkozott jogszabályok konkrét feltételeket írnak elő az engedély kiadására - például vámszempontból való megbízhatóság, szervezet esetén magyarországi székhely, tevékenységi garancia és így tovább -, az engedélyezési eljárásban a szubjektív döntés kizárható. További jogi védelmet jelent az ügyfél számára a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága által gyakorolt törvényességi felügyelet a területi vámszervek határozatai felett.

A vámügynök a székhelyén, telephelyén vámraktárat tarthat fenn, ahol a vámhivatal szolgálati helyet, állandó felügyeletet üzemeltethet. A vámhatóság a hivatkozott végrehajtási rendelet alapján a vámügynök telephelyén szolgálati helyet vagy állandó felügyeletet akkor létesíthet, ha azt a forgalom indokolja, és tárgyi, személyi feltételei biztosítottak. A szolgálati hely vagy állandó felügyelet létesítése nem veszélyeztetheti a vámhivatal egyéb feladatainak zavartalan ellátását.

A szubjektív döntések kiküszöbölése és az egységes gyakorlat érdekében a VPOP a vámeljárások egységes technológiai rendjéről szóló VPOP-utasításban meghatározta, hogy a szolgálati hely, illetve állandó vámfelügyelet létesítésére vonatkozó írásbeli szerződés milyen formában és milyen feltételek megléte esetén köthető. Az utasítás szövege nyilvános, bárki részére hozzáférhető, akár az internethálózaton keresztül is.

A nem vámhatóság tulajdonában lévő ingatlanra kért szolgálati hely, állandó vámfelügyelet létesítésére a vámhivatal parancsnoka - mint szervezeti egységének jogi képviselője - a VPOP előzetes ellenjegyzését követően írásbeli szerződést köthet a gazdálkodó szervezet jogképes képviselőjével. Szolgálati hely, állandó vámfelügyelet létesítésére irányuló beruházás esetén a későbbi üzemeltetővel a tervezett létesítmény helye szerint területileg illetékes vámhivatal parancsnoka a VPOP jogi és igazgatási főosztálya előzetes jóváhagyása után írásban előszerződést köthet azzal a feltétellel, hogy a végleges szerződés a jogszabályban és az utasításban meghatározott feltételek együttes megléte esetén köthető meg.

A vámtörvény 1996. április 1-jei hatálybalépése óta a vámügynökök kezdeményezése folytán szinte minden vámhivatal illetékességi területén kialakultak a vámkezelések elvégzésére szakosodott szolgálati helyek és állandó vámfelügyeletek. 1997 végén 160, míg 1998 végén 340 vámügynökségi engedély volt érvényben. Jelenleg 266 szolgálati hely és állandó vámfelügyelet működik Magyarországon. A vámhivatalok részéről a szolgálati helyek és állandó vámfelügyeletek számszerű növekedésének határt a testületi költségvetés, illetve a létszám szab. Ez viszont nem azt jelenti, hogy indokolt esetben, ahol ezt a vámkezelési forgalom megkívánja, és a vámügynök a vámkezeléshez szükséges feltételeket biztosítja, a szerződést létszámhiányra hivatkozva nem kötné meg a vámhatóság.

A vámhatóság annak érdekében, hogy a költségvetését csökkentse, és emellett a rá háruló feladatokat továbbra is maradéktalanul ellássa, a vámigazgatási eljárásban az ügyfelek felé az egyszerűsítési eljárások igénybevételét szorgalmazza. Ezek az egyszerűsítések, melyek nem a jogszabályi rendelkezések betartásának rovására történnek, nemcsak a vámhatóság részére jelentenek könnyítést, hanem az ügyfelek részére is. Az egyszerűsítések többek között azt is tartalmazzák, hogy a külön engedéllyel rendelkező gazdálkodóknak, vámügynököknek az import- vagy exportáru vámkezelése érdekében nem kell a vámhivatal hivatalos helyét - amely lehet szolgálati hely is - felkeresnie, hanem elektronikus úton is megtörténhet a vám elé állítás. Az egyszerűsítésekkel a külkereskedelmi forgalom gördülékenységét akadályozó felesleges várakozások megszüntetésén túl a költségvetés kiadása is mérsékelhető.

Kérem tisztelt képviselő urat, hogy a válaszomat ebben a tekintetben elfogadni szíveskedjék. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai