Készült: 2024.04.26.04:42:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2018.07.16.), 52. felszólalás
Felszólaló Csárdi Antal (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁRDI ANTAL (LMP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a szót. Tisztelt Kormánypárti Képviselőtársaim! Önök belehazudtak az emberek szemébe. Akkor, amikor azt mondták, hogy Magyarország 2019. évi költségvetése a biztonság költségvetése, akkor belehazudtak az emberek szemébe. Orbán Viktor azt mondta a hétvégi NATO-csúcson, hogy Oroszország kockázatot jelent a NATO-tagok számára kelet felől, Oroszország kockázatot jelent az Európai Unió számára, és azt gondolom, hogy mind az Európai Uniónak, mind a NATO-nak teljes jogú tagja vagyunk. És önök ebben a költségvetésben ezzel a kockázatos szereplővel egy Paks II.-t akarnak felépíteni. A 2019. évi költségvetésben mintegy 100 milliárd forintos összeg szerepel ennek a megvalósítása érdekében. Nem lehet egy ilyen kockázatos partnerrel biztonságos költségvetés, biztonságos politika! Önök tartoznak azzal a magyar társadalomnak, a magyar embereknek, a magyar választóknak, hogy ne vállaljanak közösséget egy, most már a miniszterelnök által is kockázatosként megjelölt csoporttal, nemzettel, kormánnyal. Én azt gondolom, hogy ez a felelősségük mindenféleképpen megvan, még akkor is, ha várhatóan egyébként finomodni fog ez az álláspont, hiszen pontosan tudjuk, hogy Vlagyimir Putyin berendelte Orbán Viktor miniszterelnök urat most a moszkvai döntő kapcsán egyeztetésre.

De ha már a biztonságnál tartunk, akkor azt gondolom, hogy beszélnünk kell a honvédségnek a 2019. évi helyzetéről és annak finanszírozásáról. A honvédség 2019. évi költségvetését illetően a tárca éppen csak teljesíti azt a GDP 0,1 százalékos emelését, ami elő van írva, de hát ezt pontosan tudjuk, hogy nem elegendő. Az LMP az alternatív költségvetési javaslatában ennek a dupláját javasolja, így már 2022-re elérhető lenne az a védelmi szint, az a GDP 2 százalékát elérő védelmi költségvetés, ami nemcsak NATO-elvárás, hanem Magyarország alapvető érdeke. Emellett ahhoz, hogy a honvédség modern, a XXI. század kihívásaira reflektálni tudó haderővé váljon, átgondolt fejlesztési koncepció szükséges, nem pedig olyan kommunikációs fogás, mint a Zrínyi 2026 fejlesztési terv.

A költségvetési javaslatunk biztosítaná egy új típusú, társadalmi szempontból is igazságos, korkedvezményes nyugdíjrendszer bevezetését az állományon belül. Az állomány számára fontos, hogy az illetményalap egységesen 60 ezer forintra emelkedjen, mert pontosan tudjuk, hogy az alakulatoknál is jelen lévő drasztikus orvoshiány és perspektívahiány fennáll továbbra is. Ezeken kellene változtatni, és ezt kellene megfinanszírozni végre a költségvetésben.

De minthogy van még fél percem, egy nagyon egyszerű gondolatot még engedjenek meg nekem. Önök azt mondják, hogy ez a bérválság, amivel az ellenzék itt gyakorlatilag teljes mellszélességgel érvel, az nem létezik. Hát szeretném elmondani itt, kedves képviselőtársaim, hogy a köztisztviselői alapilletményt 38 650 forintra 2005-ben sikerült megemelni, akkor is csak 2 ezer forinttal. Az én kérdésem az, hogy hogy nevezhetnek biztonságosnak egy költségvetést, ami nem követte az inflációt 13 éve. Köszönöm szépen a szót. (Taps a DK, az LMP, az MSZP és a Párbeszéd soraiból.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai