Készült: 2024.09.25.19:38:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2018.07.16.), 262. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:24


Felszólalások:  Előző  262  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Ahol ő a síneit lerakta, a földből bújtak ki a paloták. A közlekedésügy tekintetében Balázs Mór Budapestet tette a kontinens mintavárosává, s valóban rászolgált, hogy a neve hálával legyen följegyezve  írta róla még életében a Magyar Géniusz korabeli társadalmi lap. A XIX. század végén Balázs Mór útmutatásai szerint indult el Budapest villamoshálózatának kiépítése. A Siemens cég első Berlin melletti próbálkozásai után alig hat évvel, 1887-ben már villamosok jártak Budapesten. Ugyancsak az ő nevéhez fűződik a millenniumi földalatti vasút megépítése, ahogy elhangzott az ön felszólalásában is, valamint a metróhálózatról szóló első tervek is. Talán nem túlzás azt állítani, hogy ő hozta mozgásba az akkor kiépülő metropoliszt, amit úgy hívtak, hogy Budapest. Európa közepén akkor született és a történelemben szinte példa nélküli sebességgel kezdett el gyarapodni az a nagyváros, amit ma Budapestként ismerünk. Közép-Európa egyik legfiatalabb fővárosa sok tekintetben a földrész, egész Európa vezető városává vált pillanatok alatt.

A nagy elődök munkájához, elhivatottságához felnőni nemes feladat. Az elmúlt években a közösségi közlekedés terén Budapesten megkezdett és végrehajtott fejlesztések mind ebbe az irányba mutatnak.

(21.00)

Például 2014-ben a dél-budai térség gyors belvárosi kapcsolata teremtődött meg. A 2016-tól üzemelő fonódó villamoshálózattal a budai villamosvonalak több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak, az észak- és dél-budai területek között átszállásmentes kapcsolat jött létre. Az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig történő meghosszabbítása pedig Dél-Pest és Dél-Buda között teremt hiánypótló kötöttpályás kapcsolatot. A 3-as metró jelenleg folyamatban lévő, az Európai Unió által támogatott, a kor követelményének megfelelően mozgáskorlátozottak közlekedését is elősegítő felújítása pedig az utazási színvonalat hivatott emelni.

Ugyanúgy, mint az a lezajlott járműbeszerzési projekt, amelynek célja Budapest villamos- és trolibuszállományának frissítése volt. A beszerzett 47 villamos és 36 trolibusz korszerű, alacsony padlós és hatékony energiafelhasználású. A közeljövőben ezeket további járművek követik. Az érintett járatok megállóhelyei is átépültek, így a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást tudnak nyújtani. A közösségi közlekedési útvonalak fejlesztése, a járműállomány fiatalítása mellett az olyan közterületek megújítása is, mint például a Széll Kálmán tér és a Kossuth Lajos tér egy, a 145. születésnapját ebben az évben ünneplő világváros fejlődését mutatják.

Az elvégzett munka látványos, de még korántsem befejezett. Sok feladat áll még előttünk, hogy a nagy elődök méltó utódainak tekinthessük magunkat. Ebben a munkában csak egy mozzanat az utókor azon feladata, amit most is, ebben a pillanatban átélünk, hogy megtartsuk azok emlékét, akik úttörő munkájukkal megteremtették mai életünk, mindennapjaink alapjait. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  262  Következő    Ülésnap adatai