Készült: 2024.09.19.00:40:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

102. ülésnap (1999.11.29.), 56. felszólalás
Felszólaló Dr. Ábrahám János (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:33


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÁBRAHÁM JÁNOS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk lévő módosítás viszonylag kis terjedelmű, érinti a még hatályba nem lépett szabálysértési törvényt, és módosítást tartalmaz a közelmúltban tárgyalt, de még szavazásra nem bocsátott büntetőeljárásra vonatkozóan is.

Elöljáróban meg kívánom jegyezni, hogy a törvényjavaslat nem felel meg a hatályos jogalkotásról szóló törvénynek, mert nem készült hatásvizsgálat a szabályozásról. Nem fogadható el fenntartás nélkül az a magyarázat, hogy a büntető jogszabályoknál ambivalens módon merül fel ez, mert a büntető jogszabályoknak természetszerűen az a jellege, hogy jövőre szóló üzenetet küldjenek a társadalomnak, és a módosítás önmagában már egy értékítélet miatt következik be. Ezek a megállapítások szinte minden jogszabályra elmondhatók, de nem pótolják a törvényes követelmény teljesítését - jelen esetben sem -, a hatásvizsgálatot.

A tervezethez kapcsolódó indokolás véleményem szerint nem felel meg az elvárásoknak. Több törvényi rendelkezést szó szerint vagy majdnem szó szerint megismétel az indokolás, és ezért nem ad megfelelő útbaigazítást a jogalkotói szándékról, holott úgy gondolom, a jogalkalmazók ezt joggal elvárnák, mert ez segíti többek közt a munkájukat. A módosítás indokait egyébként többé-kevésbé el lehet fogadni, időszerű volt a bűncselekmény értékhatárát felemelni, továbbá az egyes értékhatárokat is módosítani, bár az aránytalanságok felfedezhetőek - erről Vastagh Pál képviselő úr már részletesen szólt.

Megfelelőnek ítélhetők a fiatalkorúakra vonatkozó módosítások is. A tervezet tovább folytatja a megkezdett és vitatható szigorításokat, mert valószínűleg a szigorúbb büntetési tételek bevezetésétől várja a kormányzat a bűnözés csökkenését.

Mindezek kapcsán szükségesnek tartom ismét megjegyezni, hogy egy modern büntetőjognak nem szabad hogy iránya legyen a büntetés szigorítása, a joghátrány fokozása - ez visszalépést jelent. Érdekes módon a robbantások és az erőszakos bűncselekmények nem csökkentek mostanában - sőt. A törvényjavaslat 6. §-a szerint közfeladatot ellátó személy az - a rendőrségről szóló törvényben meghatározott körben -, aki a lakosság élet- és vagyonvédelmének biztosítása érdekében létesült társadalmi, önvédelmi szervezet tagja a közbiztonság javítására irányuló tevékenysége körében.

A hivatkozott rendőrségi törvény 2/A. §-a lényegében ugyanezt fogalmazza meg: a fenti tevékenység a törvény szerint közfeladat. Ez még rendjén is van, hogy fokozott büntetőjogi védelem segítse a társadalmi önvédelmi szervezet tagját, tehát konkrétan: kit is illet valójában ez a védelem?

 

(16.50)

A bizottsági ülésen szó volt erről, és felvetettem, hogy a polgárőrség fokozott büntetőjogi védelmével elviekben egyetértek, és egyet is lehet érteni. Dicséretes, ha a civil szervezetek minél nagyobb méretekben vesznek részt a társadalom igazgatásában, még a hatósági feladatok ellátása során is. Ez pozitív szándék, amelyet sajnos leront az a körülmény, hogy hiányzik a legalitás. Így pillanatnyilag törvényi szabályozás hiányában végzik egyébként dicséretes és áldozatos munkájukat ezek az emberek. Mint ahogy a bizottsági ülésen már javasoltam az előterjesztőnek, hadd ismételjem meg itt is, hogy aktuális lenne a polgárőrségről szóló törvény megalkotása. Ezt mindnyájan várjuk már.

A szabálysértési törvényt kívánja módosítani a tervezet 41. §-a az önkéntes beköltözés tényállással. A magam részéről sem tartom helyesnek, hogy egyesek a törvény ellenére költöznek be üresen álló lakásokba. Úgy gondolom, hogy a jogkövetés mindenkinek feladata ebben az országban. De az is igaz, hogy a lakásproblémát büntetőjoggal, helyesebben szabálysértési joggal megoldani nem lehet. Talán a kormány lakásépítési, illetve lakáshoz juttatási programján kellene valamit változtatni. A magam részéről elegendőnek tartom a jelenleg hatályos szabályozást ezekre az esetekre vonatkozóan. Egyébként is, a pénzbüntetés, illetve az elzárás alkalmazása olyan embereket sújt, akik lehet, hogy nem tudnák megfizetni a pénzbírságot, illetve az, hogy elzárnák őket pár napra, ezt a társadalmi problémát nem oldaná meg.

A törvényjavaslathoz a magam részéről az itt érintett témakörökben kívánok majd módosító javaslatokat beterjeszteni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai