Készült: 2024.09.23.10:15:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

321. ülésnap (2013.11.05.), 10. felszólalás
Felszólaló Osztolykán Ágnes (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:49


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

OSZTOLYKÁN ÁGNES (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Máris folytatom, amit tegnap vagy múlt héten elkezdtünk, hiszen az LMP számára a magyar oktatás, a fiatalok jövője a legfontosabb ügyek közé tartozik, ezért újra és újra beszélni fogok róla, ahogyan ön azt nagyon jól megérezte.

A magyar oktatási rendszer - és mi mindig ebből indulunk ki - a fejlett országok között a leginkább igazságtalan. Óriási különbségek vannak az oktatás színvonalában iskola és iskola között. Így volt ez már a szocializmus időszakában is, és a rendszerváltás erre még inkább ráerősített. És igen, újra elmondom, hogy a kormányzati lépések miatt ez sajnos egyre inkább így lesz a jövőben.

Az intézkedések közül ma a központosítást-államosítást vizsgálnám. Hagynám most a tankötelezettségi korhatárt, a szakképzési időt, a Híd-programokat és a NAT-ot. Sokszor bizonyított tény, hogy iskolarendszerünk nem csökkenti az otthonról hozott hátrányokat, hanem még inkább felerősíti. Hiszen mennyivel rosszabb lehetőségei vannak a szegényebb szülők gyerekeinek a tehetősebb családok fiataljaival szemben!? Mennyivel rosszabb lehetőségei vannak az iskolázatlan szülők gyermekeinek!? Mennyivel rosszabb lehetőségei vannak a kistelepüléseken, pláne a hátrányos helyzetű zsákfalvakban élőknek!? Ez nem valótlanság, államtitkár asszony, hanem tudományos ténykérdés, és a hétköznapok tapasztalása. Magyarország az egyenlőtlenségek és az igazságtalanságok újratermelésében teljesít igazán jól.

Hasonlítsunk össze egy kistelepülési általános iskolát egy budapesti általános iskolával, vagy hogy egy adott település iskolái között milyen különbségek vannak, adott iskola osztályai között milyen különbségek vannak. Hasonlítsuk össze, hogy a tehetősebb, iskolázottabb szülők gyerekei milyen készségekkel és felkészültséggel érkeznek az iskolapadba a kevésbé tehetős és a kevésbé iskolázott szülők gyermekeihez képest. És az iskolák mit kezdenek ezzel a különbséggel? Ezek az egyenlőtlenségek keresztül-kasul átszövik a magyar közoktatást.

Az iskolarendszer központosítását-államosítását többek között önök azzal indokolták, hogy ezeket a különbségeket kívánják csökkenteni. Államtitkár asszony, az a baj, hogy én ebből semmit sem látok. Ez az iskolarendszer ugyanolyan egyenlőtlen és igazságtalan, mint amilyen eddig volt. Mitől lenne attól minőségnövelés és kiegyenlítés, hogy elvették az önkormányzatoktól az iskolákat, és mindent a minisztériumból diktálnak? Miért lesz ettől jobb a tanároknak és a diákoknak? Központilag több forrást irányítanak a hátrányos helyzetű települések intézményeihez? Központilag több segítséget kapnak a tanárok, például több pedagógiai asszisztenst irányítanak ezekbe az iskolákba? Segítik önök az innovatív vagy hatékony alternatív programok elterjedését? Nem látom ezt, kérem, mondja el nekem.

Mi a kézzelfogható előnye a központosításnak? Mondja el ezt is! Eddig csak a hátrányait láttam. Az államtitkár asszony állandóan azzal vádol engem, hogy valótlanságokat beszélek. Valótlanság, hogy a KLIK felállítása után egy csomag kréta megrendelése vagy a fénymásoló javítása is problémákba ütközött sok helyen? Valótlanság, hogy több ezer szülő számára azt mondták a tavaszi általános iskolai beiratkozáskor, hogy nincs helye a gyermekének? Valótlanság, hogy több mint ezer pedagógus bérét kellene bérkompenzálni? Valótlanság, hogy 600 ezer könyvre adtak le pótrendelést az iskolák? Valótlanság, hogy a szülők 30-70 százaléka nem kér a kötelező napköziből? Valótlanság, hogy az oktatás GDP-arányos finanszírozása 5,8 százalékról 5,22 százalékra csökkent három év alatt?

(9.00)

Kérem, minket ne vádoljanak valótlanságok terjesztésével, mert ezek a tények. Ezek olyan adatok, amelyeket én mint az LMP országgyűlési képviselője, a minisztériumától kértem ki, ezeket az önök munkatársai küldték el nekem. Mondja el nekem, kérem, hogy hol van a haszna ennek az államosításnak, hogyan lesz mindegy, hogy egy első osztályos kisdiák egy szabolcsi faluban vagy egy vidéki kisváros, vagy egy budai elit kerület iskolájában kezdi meg tanulmányait.

És most egy kicsit eltérve a tárgytól, azt is szeretném megkérdezni, hiszen rajtam keresztül kérdezi ezt néhány pedagógus, hogy mi történt, államtitkár asszony, miért csak ma reggel kapták meg a pedagógusok az őket megillető bérüket, miért nem kapták ezt meg eddig úgy, mint ahogy mindig... (Felzúdulás a kormánypártok soraiban. - Michl József: Három munkaszüneti nap volt, azért! - Közbeszólás a KDNP soraiból: Maradjál már a hülyeségeiddel! - Az elnök csenget.) Ha ünnepnapokra esik a fizetési nap, akkor ezt általában előtte szokták elutalni, nem pedig november 5-én.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai