Készült: 2024.05.14.19:21:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

171. ülésnap (2000.11.08.), 128. felszólalás
Felszólaló Zakó László (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:37


Felszólalások:  Előző  128  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZAKÓ LÁSZLÓ (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim!

Mindenekelőtt a lényeggel kezdeném: a Független Kisgazdapárt parlamenti frakciója támogatja a törvényjavaslat elfogadását. Van azonban egy-két észrevételünk a törvényjavaslattal kapcsolatban, de előtte még reflektálni szeretnék Béki Gabriella képviselőtársam önmarcangolására és önkritikájára. (Bauer Tamás: Félreértetted!) Tudniillik olyan dolgokat hánytorgatott fel az eredeti, a '97. évi LVIII. törvénnyel kapcsolatban, amely egyrészt az ő kezük munkáját viseli magán, másrészt pedig nem volt túl jól csengő az a mondat, ami a dohányzók védelmében született, képviselő asszony. Tudniillik pont Bauer Tamás képviselő úr volt az, aki a tavaly elfogadott, a nemdohányzók védelméről szóló törvényhez beadott egy olyan módosító javaslatot, amely a fiatalkorúak dohányzását engedélyezte volna, illetve enyhítéseket alkalmazott volna. Elnézést, a módosító javaslatának pontos szövegét nem tudom.

A törvényjavaslatra rátérve... - és nem beszélve arról, hogy az önökhöz közel álló közéleti személy még a kábítószer-fogyasztást is bocsánatos bűnnek tartotta. Nem tudom, hogy ez a két dolog - a mostani kritika és amiket elmondtam - hogy van egyáltalán köszönő viszonyban egymással.

Az észrevételeink a törvényjavaslattal kapcsolatban a következők. Ha sorba vesszük, van a 3. § (2) pont, amely minden olyan reklámot tilt, amely szexuális ingerkeltésre alkalmas. Úgy gondolom, a bíróságoknak meg az ügyvédeknek majd elég sokszor lesz ez idézett mondatuk, tudniillik nem derül ki, hogy kinek az ingerküszöbére van ez beállítva: egy tíz éve börtönben ülő fegyenc vagy egy 110 éves bácsika ingerküszöbére. Nehogy ebből fakadóan később valamilyen vita keletkezzék.

Amit leginkább kifogásolunk, hogy a szövegben vannak olyan kitételek, melyek véleményünk szerint egymásnak ellentmondanak. Tudniillik álláspontunk szerint az, hogy tilos közzétenni megtévesztő reklámot és később pedig, hogy az összehasonlító reklám nem lehet megtévesztő, nincs szinkronban egymással, mert véleményünk szerint minden összehasonlító reklám megtévesztő.

Onnan kezdve, hogy a tévében különböző mosóporokat meg tisztítószereket úgy hasonlítanak össze, hogy az egyiket anonimizálják, átfestik, fehér dobozba teszik, ezzel kettéválasztották a termékek teljes körét a reklámozottra és az összes többire; innentől kezdve a hivatkozott paragrafus b) pontjában az, hogy nem sérthet más vállalkozást vagy annak cégnevét, áruját, árujelzőjét vagy egyéb megjelölését, jó hírnevét az összehasonlító reklám, ez már nem állja meg a helyét. Tudniillik, amit hagyományos terméknek tüntetnek föl, azt úgy kell érteni a mi olvasatunkban, hogy a nem reklámozott termék. Innentől kezdve ezt valahogy feloldandó szakasznak tartjuk.

Vannak olyan pontok, amelyek úgy rendelkeznek: ha a feltétlenül szükséges mértéket nem haladja meg. Ezek is olyan meghatározások, amelyek gumiszabályt adnak. Ki, mi határozza meg, hogy mi az a feltétlenül szükséges mérték. Egy kicsit karakánabb vagy pontosabb szövegezésre vágyunk.

A másik, amikor agyonszínezett, -cukrozott, tartósítószerrel teletömött élelmiszert reklámoznak a magyar anyukák hozzájárulásával vagy támogatásával. Úgy érzem, ezt jó néhány jó érzésű anyuka kikérheti magának, akik nem adják a nevüket ehhez. Egyáltalán a reklám túltengése a magyar médiában egy kicsit fáj nekünk, tudniillik már futballmeccsek kezdődnek később emiatt, és filmeket szakítanak ezzel szét, mert a médiának egyetlenegy rendezőelve van, a minél nagyobb bevétel, és minden más ennek van alárendelve. Úgy gondolom, hogy még a teljes napfogyatkozást is főműsoridőre tették volna, ha rajtuk múlott volna.

Úgy gondolom, hogy a polgári kormány gesztust gyakorolhatna, és ezt egy módosító javaslat formájában be is nyújtom, hogy a magyar áruk, magyar termékek vonatkozásában olyan pozitív diszkriminációt alkalmazzunk, amelynek nyomán ezen áruk piacra jutását elősegítjük.

 

(16.40)

 

Tudniillik amikor millió forintokban mért másodpercekben adják a reklámidőt, akkor esélye sincsen egy teljesen magyar tulajdonban, magyar kézben levő vállalkozónak arra, hogy megjelenjen. Nincsenek egy súlycsoportban a magyar vállalkozók a multinacionális cégekkel.

Úgyhogy mi a magunk részéről amúgy támogatjuk a törvényjavaslatot. Néhány pontosítást szeretnénk majd ebben tenni, ebben kérnénk a kormány elfogadó nyilatkozatát. És a magunk eszközeivel próbálunk tiltakozni a reklámok mindenhatósága ellen.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  128  Következő    Ülésnap adatai