Készült: 2024.09.25.07:54:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

209. ülésnap (2012.06.28.), 141. felszólalás
Felszólaló Balla Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:34


Felszólalások:  Előző  141  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALLA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. Tisztelt Ház! Az én hozzászólásom elsősorban arról szólna, hogy a külügyi bizottság elnökeként, illetve külügyi téren európai ügyekben hogyan látjuk azokat a feladatokat, amiket a költségvetés kapcsán nekünk meg kell valósítani, illetve amiért fontos, hogy ezt a költségvetést most tárgyaljuk: Európában óráról órára változó gazdasági helyzetben pontosan ezért is kell egy olyan költségvetést előzetesen elkészíteni, hiszen mindannyian tudjuk jól, hogy amikor július közepén végzünk a költségvetés első olvasatával, az elsősorban csak az irányokat fogja megadni. És tudnunk kell azt is, hogy ezek az irányok jelzést fognak adni partnereinknek Európában, partnereinknek - mondjuk úgy, a piacnak -, hogy Magyarország körülbelül milyen irányokat tűz ki, és milyen irányokban szeretné ezt a gazdaságot, a költségvetését megtartani.

(13.00)

Talán ha emlékeztethetném képviselőtársaimat arra, hogy Európában az elsők között köteleztük el magunkat az európai gazdaság legnagyobb bajának, az eladósodottságnak a megfékezésére. Magyarország már 2011-ben is hozzálátott az adósság csökkentéséhez, és 2012-ben és 2013-ban is ezen az úton szeretne továbbhaladni. Pontosan ezért fontos az, amiről... Persze különböző kérdések vannak, amelyek a költségvetésen belül vitára adnak okot, de mégis talán abból kell kiindulnunk, mi az a fő irány, amiben mi szeretnénk Magyarországnak a költségvetését és tulajdonképpen az egész költségvetésen keresztül egyfajta stabilizációt, stabilizálást és stabil gazdasági, pénzügyi helyzetet megmutatni a világ számára. Különösen azért fontos ez, mert ezekről a kérdésekről, a legsúlyosabb kérdésekről hétvégén az európai uniós csúcstalálkozón szerintem a legnagyobb mélységig fognak az állami vezetők, az államok vezetői, államfők és kormányfők vitát lefolytatni, és szerintem egy elég jó pozíció Magyarország számára, hogy meg tudja mutatni azt, mi hogyan is tervezzük a következő év költségvetését.

Talán amit Tukacs képviselőtársam mondott, ott azért a csúsztatásoknak van egy olyan része, amikor azt mondja, hogy nem tudni azt, hogy a 25 éven aluliak, illetve az 55 év fölöttiek, akik a munka szempontjából védetté válhatnak, az hogyan fog működni. Elsősorban talán elfelejtette megnézni azt a részt, amikor nyilatkoztunk, hogy ez még nincsen kész, ezt kell kidolgozni, és ma, jelenleg arról szól a dolog, hogy azok a vállalkozások, cégek, amelyek ezeket a korosztályokat alkalmazzák, különböző adókedvezményekben, járulékcsökkentési lehetőségekben fognak részesülni, de ezt még meg kell tervezni természetesen addig, ameddig a költségvetést véglegesen le fogjuk zárni.

Hogy a saját témámnál maradjak egy rövid gondolat erejéig, én azt látom például, hogy mindezek mellett, hogy igyekszik a kormány egy takarékos állami költségvetést megalkotni az állammal kapcsolatban is, a Külügyminisztérium költségvetését illetően viszont, annak ellenére, hogy ezt a takarékosságot igenis tükrözi, mégis vannak bizonyos célok, amelyeket kiemelten kezel a kormány, és kiemelten szeretne elérni a következő év költségvetésében, különösen azért is, mert több feladat, amely elsősorban külképviseletek feladatait, mozgáslehetőségeit jelenti, ott egy jelentős, közel 10 százalékos növekedésre számíthatunk az előző, tehát a 2012. évhez képest, és ez egy megfelelő garanciát jelenthet azokra a kockázatokra, amelyeket például Magyarországon az árfolyam ingadozása jelenthet, tehát a külképviseleteinken is jobban lehet számítani azokra a pénzekre, amelyekkel el tudjuk végezni a feladatok közül elsősorban a diplomáciai kapcsolatok erősítését. Másrészt viszont ne felejtsük el, hogy a kedvezményes honosítás iránti kérelmek 57 százalékát a külképviseleteken terjesztik be, és ennek a költségei is, ennek az adminisztratív és minden jellegű költsége - az állampolgársággal kapcsolatos kérelmek elbírálása miatt - a külügyi, a külügyminisztériumi költségvetést terheli, és erre is, erre az ellátásra is közel 3 milliárd forintot fog tudni fordítani a minisztérium, és a központi igazgatásban közel 100 milliós többletforrás fog majd erre rendelkezésre állni.

Ezen kívül olyan feladatokat is ellátunk, amelyekről például a Bajnai-kormány elfeledkezett annak idején, hiszen például különböző nemzetközi és európai uniós tagdíjbefizetéseket elfelejtett a 2010-es költségvetésben megjeleníteni, és áttolta a 2011-esre. Ez a kormány ezeket a tételeket pontosan ki fogja fizetni, sőt, ahol különböző feladatok miatt növekedésre van szükség vagy lehetőség - ez elsősorban a nemzetközi fejlesztési együttműködéseket jelenti -, ott nagyobb hozzájárulásokat fog adni az ország. És ezek kötelezettségek is részben, erről annak idején azért néha el is feledkeztek az akkori költségvetés megalkotói.

Én úgy gondolom, hogy ha külpolitikai szemmel és európai uniós megközelítésben, elsősorban az európai gazdaság, az európai válság kezelésével kapcsolatban nézzük ezt a költségvetést, akkor én személy szerint azt látom, és többen képviselőtársaink is - és bízom benne, hogy a kormánynak is ez a törekvése egyirányúan efelé fog hatni -, hogy láttatni kell a partnereinkkel, láttatni kell az európai válságon keresztül, a pénzügyi és adósságválságon keresztül, hogy Magyarországon igyekszünk megoldani azokat a problémákat, amelyeket az elmúlt évek hagytak ránk. És én bízom abban, hogy ennek a költségvetésnek a mentén és ezekkel a meghatározott célokkal az adósságválságból és ebből az európai gazdasági válságból ki fogunk tudni törni, de ehhez nemcsak Magyarországra, nemcsak Európára van szükség, hanem arra a józan gondolkodásra, amelyet szerintem most, jelenleg a kormány ebben a költségvetésben megpróbál előre megtervezni és elindítani.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  141  Következő    Ülésnap adatai