Készült: 2024.09.19.14:04:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2006.11.24.), 250. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:45


Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Legelőször az ajánlás 181. pontjához szeretnék hozzászólni, amely a Balaton integrált térségfejlesztésével kapcsolatos. Ezen a ponton a költségvetési törvényjavaslat szerint 343,5 millió forint támogatás szerepel úgymond Balatonnal kapcsolatos kiadások címszó alatt. Ez azt jelenti 2007-ben, tehát a következő évben, hogy a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet - mi úgy mondjuk, hogy a Balaton-régió - gyakorlatilag egy fillért nem fog kapni 2007-ben a költségvetésből, hiszen a 343,5 millió forint a korábbi évek elkötelezettsége eredményeként állt elő. 2005-ben és 2006-ban ez az összeg 600 millió forint volt. Módosító indítványom arra tesz kísérletet, hogy ezt a 600 millió forintot a Balaton-régió legalább kapja meg területfejlesztési feladatokra és célokra. Ennél sokkal markánsabb módosító indítványt fogalmazott meg a 180. pontban Herényi Károly képviselőtársam, aki 1 milliárd forintra szeretné visszaállítani ezt az összeget, hiszen 2004-ben és a korábbi években ez az összeg 1 milliárd forint nagyságrendet ért el.

Sajnos azzal, hogy 2006-ban a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területfejlesztési gazdája, a Balaton Fejlesztési Tanács nem kap forrást, ezzel leértékelődik a Balaton, és leértékelődik ezzel a Balaton Fejlesztési Tanács annak ellenére, hogy a Balaton-régió mindenhol kiemeltként szerepel. Hiszen ne felejtsük el, a területfejlesztési törvény a hét regionális tanács mellett kiemelt térségi tanácsként kötelező jelleggel létrehozta a Balaton Fejlesztési Tanácsot, és ne felejtsük el, a II. nemzeti fejlesztési terv, az Új Magyarország fejlesztési terv területfejlesztési szempontból a Balatont, a Dunát és a Tiszát emeli ki. Ezt a három térséget emeli ki területfejlesztési szempontból. Sajnos, a II. nemzeti fejlesztési tervben az intézményfejlesztési részben nem látjuk azt, hogy mennyire helyezték előtérbe a Balatont, illetve a Balaton Kiemelt Üdülőkörzetet. Sajnos, konfliktusok fognak adódni az uniós pénzek felhasználásával kapcsolatban az elkövetkezendő hét év során.

Már csak álom a 2001-2002. évi időszak, a polgári kormány időszaka, amikor 2001-2002-ben csak és kizárólag Balatonra költhető pénz volt a Széchenyi-terv, illetve a Balatonnal kapcsolatos kiadások keretében közel 6 milliárd forint. 6 milliárd forintot tudtunk 2001-2002-ben turisztikai és területfejlesztési célokra a Balatonra költeni, most pedig a módosító indítványom arra tesz kísérletet, hogy a 343 millió forintot 600 millió forintra emeljük fel.

Ennél sokkal jelentősebb és lényegesebb volt 2001-2002-ben, hogy a hét régió mellett a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet, a Balaton-régió kvázi nyolcadik régióként részt tudott venni a tükörrégiós programban, az úgynevezett árnyékrégiós programban, úgy kezeltek tehát bennünket a polgári kormány idején, mint valódi régiót, és ez rendkívül jelentős volt. Kérem, hogy a parlament tegyen eleget törvényből eredő kötelezettségének; amennyiben kiemelte a területfejlesztésről szóló törvény és a II. nemzeti fejlesztési terv a Balatont mint régiót, mint kiemelt üdülőkörzetet, úgy gondolom, nem túl nagy kérés az, hogy biztosítsuk azt a 600 millió forint forrást, amit a módosító indítványban kérek.

Másodjára az ajánlás 496. pontjához szeretnék hozzászólni. Több képviselőtársammal adtunk be módosító indítványokat az önkormányzati finanszírozást érintő normatívákhoz. Általában megállapíthatjuk, hogy az önkormányzati normatívák bizonyos esetben nőnek, általában nem nőnek, nominális értéken változatlanul maradnak, de nagyon sok esetben csökkennek.

A 496. pontban a közoktatás finanszírozásával kapcsolatos, úgynevezett teljesítménymutatós rendszerhez nyújtottunk be módosító indítványt. A régi szabály, tehát a 2007. január 1-jétől még 2007. augusztus 31-ig élő szabály szerint gyermekszám arányában, figyelembevételével történik a finanszírozás, míg 2007. szeptember 1-jétől egy úgynevezett teljesítménymutató kerül bevezetésre, amely bonyolultnak tűnő képlet, de egy nagyon egyszerű, pofonegyszerű számítással kiszámolható, hogy ez a teljesítménymutató bizonyos osztálylétszámok, csoportlétszámok esetében mit fog kihozni.

Szeretném megjegyezni, hogy már a régi mutató - tehát amely nyolc hónapig lesz érvényes 2007-ben - alapján is az önkormányzati finanszírozás mintegy 8 százalékos csökkentést fog mutatni a közoktatás területén, hiszen ha számoljuk a 6 százalékot meghaladó inflációt, ha számoljuk azt, hogy a soros, kötelező béremelések mintegy 2 százalékot fognak elvinni, még ha nem történik béremelés a közszférában, akkor láthatjuk, hogy a 8 százalékos csökkenés már önmagában megáll. Ez a teljesítménymutató azonban, amely 2007. szeptember 1-jétől bevezetésre kerül, illetve tervezik a bevezetését, nem tudom másképpen megfogalmazni, a közoktatási rendszerből történő egyszerű forráskivonás, ha keményebben fogalmazok, akkor sarcolás.

(17.10)

Gyakorlatilag mindenkin, minden településtípuson és minden intézménytípuson ütni fog ez a szabályozás. S ami a legfontosabb, hogy ez nemcsak a kistelepülések iskoláit támadja meg, hanem a 3 ezer állandó lakosú települések iskoláit is.

Szeretnék néhány példát elmondani azzal kapcsolatban, hogy a teljesítménymutatón alapuló finanszírozás körülbelül mit fog jelenteni felmenőrendszerben az átlaglétszámok tekintetében, tehát az alsó tagozatban 21 fő, felső tagozatban pedig 23 fő figyelembevételével. Az átlaglétszám nyilván azért átlaglétszám, mert a finanszírozásnak körülbelül erre kell beállnia. Felmenőrendszerben első évfolyamon egy 25 fős alsó tagozatos első osztály esetében a forráskivonás az én számításom szerint 1 millió 200 ezer forint. Tehát egy elsős osztály 1 millió 200 ezer forinttal fog kevesebbet kapni egy évre számolva. Felmenőrendszerben egy ötödikes osztály pedig 2007. szeptember 1-jétől egy évre számolva 900 ezer forinttal fog kevesebbet kapni annál, mint amennyit a jelenlegi szabályozás biztosítana.

Egy 1-8. osztályos általános iskola 3,1 millió forinttal fog kevesebb állami támogatást kapni 2007. szeptember 1-jétől, ha az átlaglétszámot tartani tudja. Ha kisebb lesz a létszám, akkor nyilván kevesebbet fog kapni. És ha figyelembe vesszük, hogy a javaslat szerint 2007. szeptember 1-jétől megszűnik a kistelepülések tekintetében - ebből a szempontból kistelepülés a 3 ezer fő alatti település is -, akkor láthatjuk, hogy mit fog jelenteni ez a szabályozás a közoktatást érintően. Nagyon bízom abban, és optimista vagyok a tekintetben, hogy ez nem maradhat így, ezen változtatni kell. Ez a finanszírozás brutális lesz a közoktatásra, az óvodáinkra és az iskoláinkra nézve. Hangsúlyozom, minden településtípust, minden iskolát és óvodát érinteni fog, ezzel senki nem fog relatív módon sem jól járni.

Még egy módosító indítványunkra szeretnék példaként utalni, s nem a volumen, a nagyság miatt, hanem azért, mert az ilyen jellegű módosító javaslatok rendkívüli módon kiszámíthatatlanná teszik az önkormányzati finanszírozási, gazdálkodási rendszert, ez pedig az ajánlás 452. pontjához fűzött módosító indítványunk, amely az időskorúak nappali ellátásáról rendelkezik. Az időskorúak nappali ellátásánál a 197 ezer forintos normatívát a javaslat 125 ezer forintra javasolja levenni, tehát mintegy 40 százalékos csökkentést kíván végrehajtani. Bár nem értünk vele egyet, s én sem értek vele egyet, hogy az időskorúak nappali ellátását ilyen mértékben és volumenben kívánják csökkenteni - egyáltalán, hogy csökkenteni kívánják -, mert rendkívül rossz üzenete van ennek az időskorúak számára, azonban jelen pillanatban 2006. november végét írunk, és ez a finanszírozás 2007. január 1-jétől, tehát közel egy hónap múlva hatályba fog lépni, azaz jelentős forráskivonás fog történni ebből az intézménytípusból. Erre nem lehet felkészülni, nem tud felkészülni sem a finanszírozó önkormányzat, sem az intézmény, sem az ellátott.

Ez egy világos irány a kormány részéről: csökkentsük jelentős mértékben az időskorúak ellátására vonatkozó támogatást. Hangsúlyozom nem értek vele egyet, de a kormánynak természetesen joga van ilyen javaslatot tenni, ennek azonban fokozatosnak kell lenni, és megfelelő időt kell adni az erre való felkészülésre.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai