Készült: 2024.09.24.18:39:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2006.11.24.), 116. felszólalás
Felszólaló Tóth Tiborné dr. (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:18


Felszólalások:  Előző  116  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH TIBORNÉ DR. (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Elsősorban a költségvetési törvény módosító ajánlási tervezetének az 590. és 592. ajánlási pontjához szeretnék hozzászólni, de ez előtt pedagógustársaim érdekében szeretnék szót ejteni itt a tisztelt Házban.

Egy pedagógustársadalom rendezvényeire kapott meghívást az országgyűlési képviselők többsége, hisz november 22-én a közoktatás napját ünnepelhettük. Ezeken az összejöveteleken bizony nem pozitívnak mondható tapasztalatokat szerezhettünk, elkeseredett pedagógusokkal és olyan intézményvezetőkkel találkozhattunk, akik aggódnak a jövő miatt; mert úgy hiszem, a közoktatás az egyik vesztese a mostani költségvetésnek. A forráskivonások mértékéről az előzőekben már hallottunk konkrétumokat: a következő tanévben 7,5 százalékos forráskivonásra számíthatunk.

A közoktatás szereplőit - és most elsősorban 150 ezer pedagógusra gondolok - egyszerre szorítja a minden társadalmi réteget érintő reálbércsökkenés, hiszen az egyensúlyteremtő programcsomagunk megszorításokhoz vezet. A csökkenő gyermeklétszám miatt a normatíva természetesen csökkenő tendenciát mutat, a teljesítménymutató számítási mértéke szigorítja az iskolák finanszírozását. A mai ülésnapon is sokszor hallottunk már a művészetoktatásért való aggódásról, amelynek a szabályozásában szigorúan kell fellépni; ez nem szünteti meg ugyan az iskolákat, de megszorítja.

A sajátos nevelési igényű gyerekekkel kapcsolatos normatívaváltozás sem érinti előnyösen a csak ezzel a témakörrel foglalkozó intézményeket. A legsúlyosabban azonban a 2+2 órás pedagógusóraszám-emelés érinti pedagógustársaimat, hisz ez elsősorban munkatöbbletet jelent; de nem is ez aggasztja a társadalmat, hanem az aggasztja, hogy így nyilván feleslegessé váló pedagógusoktól kell majd megszabadulniuk az iskoláknak, várhatóan 10-15 ezer pedagógusállás megszűnésére számíthatunk a következő tanévben.

A megszorítások okozta adminisztrációs terhek oly mértékben növekedtek, hogy lehetetlen helyzetet okoztak a közoktatásban. El kell hogy mondjam, hogy oktatási bizottságunk egyik javaslata az volt, hogy a jelen tanévi óraszámemelés ne 4 óra legyen 2+2 órában, hanem csak 2, ennek azonban a jogi és számviteli lebontása egy olyan bürokratikus intézkedéssorozatot zúdított az iskolákra, amelynek terhei alatt roskadoznak a pedagógusok.

Ebben a tanévben elterelődött a napi pedagógiai munkára való figyelem, helyette a pedagógusok adminisztrálnak, elégedetlenkednek, rossz hangulat uralkodik az iskoláinkban, és úgy gondolom, hogy ez az a része a mostani helyzetnek, amely nem szükségszerű, amelyen gyorsan változtatva talán egy kicsit javítható lenne az iskolák hangulata. Szót kell itt ejtenem azonban a társadalmi körülményeink okozta nyomásról is, hisz az iskolákban, a gyerekek között is, a kollégák között is lecsapódnak olyan dolgok, amelyeket a pedagógusoknak kell kezelniük. A jelen társadalmi feszültségek feszültségfeloldó hatása, azt gondolom, nagyrészt pedagógusainkon és az iskoláink vezetőin múlik.

Úgy érzem, ebben a nagyon nehéz helyzetben tudnunk kell kiutat mutatni, és némi optimizmust sugározni arra vonatkozólag, hogy a mostani helyzet kezelésére is vannak lehetőségeink, és perspektívát nyitni arra, hogy a jövőben, ha a megszorító csomag kritériumai teljesülnek, milyen társadalmi, erkölcsi és anyagi megbecsülés várhat a pedagógusainkra. Mert úgy gondolom, hogy a magyar közoktatás nagyon sok kiváló pedagógussal, iskolával dicsekedhet, az ő lelkesedésüknek, kreativitásuknak a megtartása közérdekünk. Hisz hiába beszélünk mi a munkaerőpiacra való munkaerő-behozásról akkor, ha az alapképzésünkben, az óvodákban és az általános iskolákban nem figyelünk eléggé oda a képességek kibontakoztatására, mert a lemaradás igazából óvodás- és alsó tagozatos körben megkezdődik már. Úgy gondolom, hogy ebben a szakaszban a pedagógus helytállása vezethet csak majd oda, hogy a magyar munkaerő szolgálhatja a későbbiekben a gazdasági fellendülést is.

Azt hiszem, hogy a társadalmi megbecsülés emelése és a pedagógusok elé való pozitív perspektíva rajzolása közös feladatunk.

(11.50)

E nehéz és megszorító jellegű program keretében adódik egy olyan lehetőség, amely a pedagógusok teljesítményének elismerését sugallná. Ezt egy módosító javaslat formájában, az oktatási munkacsoporttal egyetértve szeretnénk képviselni. Szeretnénk egy olyan pedagógusteljesítmény alapot létesíteni 1 milliárd forintos összeggel, ez a módosító javaslat tartalma, amely a kiemelkedően jó pedagógusteljesítményeket és iskolákat támogatná. Feltétele lenne azonban a konvergenciaprogram teljesítményorientáltságával összhangban, hogy működjön az iskolában pedagógusteljesítmény-értékelő rendszer. Ennek a rendszernek a működésében fenntartói tanúsítással adhatnának be az iskolák pályázatokat erre a pedagógusteljesítmény alapra. Ennek az összege több száz jól működő iskola teljesítményelismeréséhez járulhatna hozzá, motiválva ezzel a pedagógusokat és iskolákat, és előremutatva a készülő teljesítményarányos bértáblázat felé, amelynek az első változatai már megjelentek az interneten.

Úgy gondolom, hogy ez az 1 milliárd forint nagyon-nagyon hasznos és jó célt szolgálna, előremutatna, pozitív jövőképet festhetne, és bár az informatikai fejlesztést rövidíthetné meg, hiszen átcsoportosításról lenne szó, humán erőforrásokba fektetne, és az iskolák, a pedagógusok motiválását szolgálná. Ezzel egy olyan politikai célt is elérhetnénk, olyan pedagógusréteget nyerhetnénk meg, amelynek az aktivitására, alkotó jellegére a későbbiekben feltétlenül számítani szeretnénk.

Még egy nagyon fontos motivációt szeretnék itt mellétenni az ajánlásnak: az iskolák autonómiáját, az önfejlesztő intézményműködést segítenénk elő ezzel, ez a fajta önfejlesztés a mai közoktatás rendkívül nagy értéke és kincse.

Kérem tehát a tisztelt Házat, tisztelt képviselőtársaimat, hogy ezt a javaslatot támogassák, mert előremutató, pozitív jövőképet alkotó és a pedagógustársadalmat motiváló lenne. Egyben kérném, talán a televízió nyilvánosságán keresztül is minden magyar állampolgár támogatását abban, hogy egy elkedvetlenedő pedagógustársadalomnak erkölcsi támogatást, melléállást, támogató környezetet biztosítsanak ahhoz, hogy a magyar közoktatás értékeit továbbépíthessük, még ha pillanatnyilag egy picit nehezebb helyzetben is vagyunk.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  116  Következő    Ülésnap adatai