Készült: 2024.04.26.07:53:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2000.02.08.), 213. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:39


Felszólalások:  Előző  213  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mint azt ön is tudja, a '90-ben elfogadott ártörvény a személyszállítás ellátási felelősségét és az ármegállapítási hatásköröket különválasztotta. A helyközi autóbuszok tarifájának hatósági ármegállapítása a közlekedési miniszterhez, a helyi tarifa pedig az önkormányzatokhoz került. Ennek folytán a helyi és a helyközi tarifaszintek az évek során eltérően alakultak. A '90 előtti ármegállapítás szerint a városi bérlet érvényes volt a helyközi járatok közigazgatási határon belüli szakaszain is, azonban a közös bérlethasználat tekintetében a már említett ártörvény új helyzetet teremtett. Ennek ellenére a Tisza Volán ezt a lehetőséget üzletpolitikai megfontolásból hosszú ideig nem alkalmazta, illetve kedvezményként biztosította a helyi bérlet helyközi járatokra is kiterjedő használatát.

A társaság valóban az idei évi tarifaemelés miatt - amely 6 százalék volt, és ennek kapcsán a 6 százalék egy rendkívül alacsony tarifaemelés - döntött úgy, hogy ezt a kedvezményt egyúttal megszünteti. Ez azt jelenti, hogy a helyközi bérletet az utazás teljes hosszára kell megváltani. Ez az intézkedés a Szegedre bejáró utasokat hátrányosan is érintheti, mivel az év elejétől egy vagy két övezettel hosszabb szakaszra megállapított magasabb helyközi bérletárat kell megfizetniük.

Így valóban jogos a képviselő úr azon megállapítása, hogy a lakosság anyagi terheit a munkáltatói támogatás hiányában az áremelés növeli. Erre való tekintettel a Tisza Volán április 1-jétől a bejáró és helyi járati bérletjeggyel is rendelkező utasok részére a helyközi bérlet árából kedvezmény biztosítását tervezi, tehát az amúgy is alacsony mértékű áremelést további kedvezménnyel teszi elviselhetőbbé.

A probléma hosszabb távú megoldását szolgálhatja a Tisza Volán és az önkormányzat közötti megállapodás, amelyre két lehetőség is kínálkozik. Az egyik lehetőség az, hogy az önkormányzat a szolgáltató által hitelesen kimutatott kieső bevételt megtéríti, és ezáltal az üzletpolitikai kedvezmény továbbra is fenntartható lesz. A másik az, hogy több város, így például Ózd, Tatabánya gyakorlatához hasonlóan az önkormányzat a magasabb szolgáltatási színvonallal azonos magasabb árszintű, úgynevezett kombinált autóbuszbérletet létesít, amely szintén lehetővé teszi a közigazgatási határon belül közlekedő helyi és helyközi járatok együttes igénybevételét.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Kérem a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  213  Következő    Ülésnap adatai