Készült: 2024.09.22.17:15:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

265. ülésnap (2013.03.26.), 202. felszólalás
Felszólaló Dr. Szél Bernadett (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:38


Felszólalások:  Előző  202  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZÉL BERNADETT (független): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A Lehet Más a Politika nagyon szomorúnak tartja, hogy ebből a jelentésből alapvetően az derül ki, hogy az államnak nincs kapacitása arra, hogy privatizációs szerződésekben foglalt környezeti és természetvédelmi előírások teljesítését egyáltalán nyomon kövesse, az adatokat gyűjtse és ezeket ellenőrizze. Sajnálatos ez egy olyan országban, amelyben a zöldügyeknek nincs egy önálló tárcája, és az zöldhatóságok a folyamatos kormányzati megszorítások nyomán gyakorlatilag működésképtelenek.

Azt látjuk, a jelentés egyértelműen azt is bizonyítja, hogy a privatizáció végrehajtása során a környezetvédelem mint olyan egy huszadrangú szempontnak sem számított. Talán abból is adódhatott, hogy az állam ebben az adatgyűjtési és elemzési problémával nem is tudott megbirkózni a saját hatáskörében. Mi is detektáltuk, hogy 110 millió forintért négy külső ügyvédi irodát bízott meg a privatizációs ügyletek feltételeinek ellenőrzésével, és ennek a vizsgálatnak az eredményét eredetileg tavaly, 2012. június 15-ig kellett volna az Országgyűlés elé terjeszteni. Ez értelemszerűen elmaradt.

Számunkra az, hogy ez a jelentés mostanra készült el, alapvetően két dolgot tud jelezni. Az egyik az, hogy valójában ezeket az adatokat úgy kellett összevadászni, és ebben a minden korábbinál szétziláltabb hatósági rendszerben ezen nem is nagyon csodálkozunk. A másik az, hogy a tekintélyes díjazásért felbérelt kormány közeli magánvállalkozások alapvetően nem tudtak megbirkózni ezzel a feladattal, pedig a feladat jelentős részét már korábbi parlamenti vizsgálóbizottságok elvégezték, ilyen például a MAL, a cukoripar vagy a Malév ügyeiben vizsgálódók. Úgyhogy azért ez egy elég kétséges teljesítmény az ügyvédi irodák részéről.

A következő kritikám arra szorítkozik, hogy alapvetően semmiféle újdonságot sem sikerült ebben a jelentésben feltárni a korábbi vizsgálóbizottsági jelentésekhez képest, sőt a hasonló célú, utólagos privatizáció-ellenőrzések tapasztalataihoz képest sem. A jelentés legfontosabb konklúzióját lehetett előre látni, méghozzá azt, hogy az ellenőrzés gyakorlatilag nem történt meg. Na most, a jelentés alapvetően úgy fogalmaz, hogy a privatizációs szerződésekben vállalt vevői kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése körében átadott iratok szinte kizárólag a vevőktől, illetve a vevők befolyása alatt álló társaságtól kapott tájékoztatásra hivatkoznak. Itt még, ugye, folytatódik a jelentés.

Számunkra ebből két következtetés vonható le. Egyrészt ez azt jelzi, hogy az állam a magas fizetésű állásokban dolgozó privatizációs apparátusa, amelybe korábban Matolcsy György és Martonyi János is beletartozott korábbi pozícióikban, vétkes hanyagsággal bánt a rábízott vagyonnal. Másrészt pedig megmagyarázhatatlan számunkra, hogy a vizsgálók a kérdéseiket miért nem a zöldhatóság illetékesének tették fel. Pontosabban, erre egy magyarázat mindenképpen létezik, méghozzá az, hogy a folyamatos pénzügyi, személyi és hatásköri megszorításokkal sújtott környezet- és természetvédelmi hatóságok sem a privatizáció idején, sem azóta nem voltak egyszerűen olyan állapotban, hogy érdemben foglalkozhattak volna a környezet- és természetvédelmi vállalások betartásának ellenőrzésével.

A harmadik kritikánk pedig arra utal, hogy egyszerűen nem találunk magyarázatot arra, hogy bár a privatizáció során néhány magáncég országos jelentőségű természeti kincsekkel gazdagodott, a privatizációs apparátus ezekben az esetekben sem járt el nagyobb körültekintéssel.

(16.50)

Tulajdonképpen ezekben az esetekben máig nem tudjuk azt, hogy az érintettek hogyan is bántak el a rájuk bízott zöldvagyonnal. Én is kiemelem az egész Fertő tavi medence nádállományát tulajdonló Fertő-tavi Nádgazdaságot; ebben a nádgazdaságban, amit alig 35 millióért adtak el, miközben ennek az összegnek a többszörösét kapja meg a tulajdonos a birtokába jutott nádas után uniós területalapú támogatásként. Ebben a körben, amelyről beszélünk, és amelybe ez a nádgazdaság is beletartozik, az állami vagyon elkótyavetyélését is szóvá tehették volna az elemzők, de sajnálatos módon ezt nem tették. Ez hogy fordulhat elő?

A negyedik kritikánk arra vonatkozik, hogy a vizsgálatból az derül ki összességében, hogy a privatizációs szerződésekben vállalt környezet- és természetvédelmi kötelezettségek teljesítése zömmel egyszerűen elmaradt. A szerződésekben foglaltak legfeljebb olyan beavatkozásokat eredményeztek, amelyek forrása vagy a vételár, vagy a vételár egy része, esetleg uniós támogatás, de az, hogy a friss magántőkét érdemben környezeti rehabilitációra fordították volna, azt nem látjuk. Ha történt is esetleg környezeti kármentesítés, vagy helyreállítás - de mondom, ezt mi nem látjuk -, annak ellenőrzése, a ráfordítások hasznosulásának monitoringja egyszerűen nem történt meg. Jó példa egyébként erre a MAL Zrt. esete, ahol a zöldhatóságok kizárólag a számlák bekérésére szorítkoztak, ennyi volt a tevékenység ezzel kapcsolatban. Ahol pedig valamilyen véletlen folyamán ugyan kiderült az, hogy a vállalások teljesítése elmaradt, ott sem követte semmi érdemi szankcionálás vagy más hatósági kikényszerítő eszköz alkalmazása ezt az esetet.

Ugyanakkor számunkra a vizsgálati jelentés legfájóbb hiányossága az, hogy semmiféle olyan jövőbe mutató megállapítást, ajánlást nem tartalmaz, amelyet tapasztalatként hasznosítani lehetne. Nem foglalkoznak például a hatósági intézményrendszer megerősítésének kérdésével, holott nyilvánvaló, hogy ez mekkora probléma ebben az esetben is.

A környezeti szempontból kiemelt kockázatú tevékenységek esetében pedig a biztosítékadás és a kötelező felelősségbiztosítás bevezetése lenne célszerű; egyébként az első Orbán-kormány erre tett is egy ígéretet, most itt vannak újra, de ezzel kapcsolatban sem látunk semmiféle fejlődést. Azt látjuk, hogy ezek az észrevételek, ha történnek is, a kormányzat jogalkotó munkájába egyszerűen nem tudnak beépülni. Jó példa erre egyébként az új polgári törvénykönyv, ezek a környezeti garanciális eszközök ebből is kimaradtak, pedig mi magunk, a Lehet Más a Politika is módosítót nyújtott be arra vonatkozóan, hogy a veszélyes üzemi tevékenységre jellemző módon bánjanak ilyen esetben is a cégekkel, vagyis ne fordulhasson elő az, hogy úgy marad ott egy adott terület összeszennyezve, hogy utána az államnak kell kifizetnie azt az összeget, ami igazából egy privatizált cég tevékenységével kapcsolatban történt; természetesen ezt a módosítót nem támogatták.

Azt is látjuk, hogy a jelentés összeállítói nagyon kevés figyelmet szenteltek az 1998-2002 közötti privatizációs ügyletekre. A néhány kivétel ugyanakkor azt bizonyítja, hogy az állam hivatalnokai és hatóságai az első Orbán-kormány időszakában sem fordítottak nagyobb gondot a környezet- és természetvédelmi követelmények teljesíttetésére a privatizáció során, mint elődeik a baloldali kormányok alatt. Van jó pár tanulságos példa, de érdemes megemlíteni a tiszavasvári Alkaloida magánosításának esetét. Ez egy olyan aktus volt, amelyben a privatizációs folyamatnak csak az utolsó fázisa zajlott az Orbán-kormány felügyelete alatt, ám éppen az utolsó 25 százalékos részvénycsomag megvásárlása után, 2000 novemberében történt, hogy az adásvételi szerződésben az ÁPV lemondott a vevővel, illetve a társasággal szembeni igényeinek érvényesítéséről. Pedig ez mit jelent? Ez azt jelenti, hogy ezzel együtt a környezet- és természetvédelmi elvárások érvényesítéséről is lemondott; ez bizony az első Orbán-kormány idején volt.

A hetedik és egyben utolsó kritikánk arra vonatkozik, hogy a "Javaslatok" címet viselő fejezetben igazából egyetlen garanciális jellegű ajánlást találtunk, ami a vevői kötelezettségek teljesítésére vonatkozik. Tehát azt látjuk, hogy ez a feltételrendszer, amelyet megneveztek, tulajdonképpen teljesen hatástalan, mert ha belegondolnak a tiszai ciánszennyezés esetébe, ott sem az anyavállalaton, sem a tulajdonosokon nem sikerült behajtani a kárelhárítás költségét. Tehát van itt egy garanciális jellegű ajánlás, de teljesen és bizonyítottan hatástalan.

A Lehet Más a Politika úgy gondolja, hogy a valódi megoldás nyilvánvalóan a kötelező felelősségbiztosítás és a biztosítékadás lenne, amik egyébként a privatizációs szerződésekben ugyanúgy kiköthetőek lennének, mint például a működési engedélyek kiadásánál. Ráadásul speciálisan ha privatizációs ügyletekről van szó, akkor egyfajta környezetvédelmi zálogjogot is működőképesnek tartanánk. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szerződésekben rögzíteni kellene, hogy egy meghatározó tulajdoni hányad csak akkor száll át a vevőre, amikor az állami zöldhatóság már igazolta, hogy a vevő már eleget tett a szerződésben szereplő környezet-, illetve természetvédelmi vállalásainak. Ez, tisztelt képviselőtársaim, valódi haladás lenne.

Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  202  Következő    Ülésnap adatai