Készült: 2024.09.23.01:43:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

21. ülésnap (2002.09.24.),  35-40. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:29


Felszólalások:   29-35   35-40   41-47      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A képviselő úr a választ nem fogadta el. Ezért kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e a választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm.

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a miniszteri választ 190 igen szavazattal, 146 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

 

Tisztelt Képviselőtársaim! Fodor Gábor, az SZDSZ képviselője, interpellációt nyújtott be az igazságügy-miniszterhez, “Kikre vonatkoznak az egyenlő esélyek?ö címmel. Fodor Gábor képviselő urat illeti a szó.

 

DR. FODOR GÁBOR (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A sajtóban megjelent hírek szerint a foglalkoztatás terén mindenki számára egyenlő esélyt kíván teremteni a minap alakult Esélyegyenlőségi Főigazgatóság. Új programok kidolgozásával próbálnak segíteni azoknak a fogyatékkal élőknek, nőknek és romáknak, akik a hátrányos megkülönböztetés áldozatai.

Úgy vélem azonban, hogy mindez még nem elég - a diszkrimináció nem csupán a munka világát sújtja. Kétségtelen tény például, hogy nemzetközi összehasonlításban is erős az idegenellenesség Magyarországon. A romákkal szembeni hátrányos megkülönböztetés az élet majd minden területén érvényesül. Kaltenbach Jenő, az etnikai és kisebbségi jogok országgyűlési biztosa egy konferencián elmondta, hogy a diszkrimináció megnyilvánulása mindennapos Magyarországon, és egyre inkább teret nyer az a felfogás, miszerint a romák és nem romák közötti kulturális különbségek áthidalhatatlanok.

Nem kevésbé elkeserítő a helyzet a fogyatékkal élő emberek esetében sem. Sajnos, a társadalom jelentős része általában csökkent értékűnek tekinti őket, a munkaadók pedig nem szívesen foglalkoztatnak ilyen embereket, még akkor sem, ha fogyatékosságuk a legkevésbé sem gátolná őket munkájuk tökéletes elvégzésében.

Kétségtelenül fennálló probléma a 40 év felettiek helyzete is: Magyarországon ma komolyan fenyegeti őket az életkor szerinti diszkrimináció veszélye. Országosan közel másfél millió embert érinthet ez a probléma, hogy félnie kell attól: szakmai karrierje, tevékeny élete idő előtt, kényszerűen véget ér. Európában ez idő alatt az aktív élet és a nyugdíjas kor közötti határ egyre elmosódottabbá válik, az idős emberek társadalmi szerepvállalását újragondolják.

Sajnos, a nemek szerinti diszkrimináció is élő hagyomány hazánkban. A problémát nem az képezi, hogy a férfiak és a nők nem egyenlőek - ez biológiai adottság -, a probléma az, hogy társadalmunkban a két nem esélyei nem egyenlőek, vagyis a mai Magyarországon egy nőnek számos hátrányt kell elszenvednie az élet legkülönbözőbb területein, kizárólag azért, mert nő. E hátrányok igen jelentős hányada olyan mélyen épült be mindennapjainkba, hogy fel sem tűnik mindenkinek: nemi hovatartozás szerint megkülönböztetni az embereket éppen úgy diszkrimináció, mintha faji, vallási vagy etnikai alapon tenné azt. Márpedig egy demokratikus jogállamban, mint amilyen Magyarország is, a diszkrimináció bármely formája elfogadhatatlan.

Az Európai Unió 2000-ben két antidiszkriminációs irányelvet fogadott el, amelyeket a tagállamoknak 2003 végéig - Magyarországnak a csatlakozásig - be kell építeniük a jogrendszerükbe. Úgy vélem, nem kellene a csatlakozásig várnunk; az esélyegyenlőség biztosításáról szóló törvény egyszerre szolgálhatja Magyarország társadalmi modernizációját, az állampolgárok életminőségének javulását és hazánk európai integrációját.

Mindezek alapján a következő kérdéseket szeretném feltenni a miniszter úrnak: hol tart az antidiszkriminációs törvény előkészítése? Mikorra tervezi a minisztérium benyújtani a parlament elé? Az európai uniós jogharmonizáció ágazati vagy egységes antidiszkriminációs törvény megalkotásával valósítható-e meg hatékonyabban? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) Mi a minisztérium koncepciója? És végül: indul-e valamiféle, az állampolgárokat felvilágosító program?

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Az interpellációra Bárándy Péter miniszter úr válaszol. Öné a szó, miniszter úr.

 

DR. BÁRÁNDY PÉTER igazságügy-miniszter: Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A kérdésből kihallható álláspontjával egyetértek: az antidiszkriminációs törvényt, a jogi környezetet létre kell hozni, erősíteni kell. Alapvetően az alkotmány 70/A. §-a az, amelyik a diszkriminációt általánosságban, az egész jogrendszerre és minden emberi magatartásra kiterjedően alkotmányellenessé teszi.

Itt tulajdonképpen be lehetne fejezni, azonban egy alkotmányos rendelkezést természetesen le kell bontani a jogágakra, az alsóbb szintű jogi szabályozásra is. Ez folyamatosan történik, ez nyomon is követhető; a munka törvénykönyve, a hivatásos és szerződéses katonákra vonatkozó szabályozás mind antidiszkriminációs szabályokat tartalmaz. Ezek közül kiemelkedő, legalábbis az én álláspontom szerint, a munkaügyi felügyelet kiterjesztett hatásköre: amennyiben a felügyelet valahol diszkriminációgyanús esetet tár fel, a munkáltatónak kell bizonyítania azt, hogy ez tévedés. Azt gondolom, ez szemléletben bizonyos fokig áttörést jelent a magyar jogi gyakorlatban.

Ami a közeljövőt illeti, két úton haladhatna az antidiszkriminációs jogi szabályozás: az egyik út ennek a folyamatnak a folytatása, és minden jogszabály áttekintése, amire van is bizottságunk, valamint az antidiszkriminációs szabályok egyértelműbbé tétele az egyes jogszabályokban.

A másik út: egy átfogó, egységes antidiszkriminációs törvény létrehozatala, amely természetesen az egész jogterületet le kell hogy fedje. Ennek az antidiszkriminációs jogszabálynak a létrehozatala a minisztériumban folyik, egyelőre még a koncepció kidolgozása. Ennek a koncepciónak a megvitatására a kormány előtt ebben az évben, év végén sor kell hogy kerüljön. Ehhez képest a jövő év első felében ez az antidiszkriminációs törvény a parlament elé kerülhet döntésre.

Ami a harmadik kérdést illeti, hogy van-e valamilyen segítség, van-e valamilyen információáramlás ezen a területen: azt mondhatom, hogy van, és ez már megindult az előző kormányzati ciklusban, hiszen létrejött egy olyan, a diszkriminációnak talán a legsértőbb területét lefedő szervezet, a cigányság számára egy olyan jogsegély-irodai hálózat, amelyik diszkriminációs esetekben ingyenesen segítséget nyújt.

Egyébként, és ezzel fejezném be a válaszomat, ez a szervezet lenne vagy lesz az egyik bázisa és az egyik alapja az úgymond nép ügyvédje címen ismert, ingyenesen jogsegélyt adó hálózat kialakításának is.

Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Megkérdezem a képviselő urat, elfogadja-e a választ.

 

DR. FODOR GÁBOR (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! A válaszát köszönöm, és a válaszából azt véltem kiolvasni, hogy egyfelől bízhatunk abban, hogy az antidiszkriminációs törvény megszületik a parlamentben, az Igazságügyi Minisztérium a parlament elé fogja terjeszteni, és én ezt nagyon fontosnak, jelentős előrelépésnek tartom.

Másfelől azt is érzékeltem, hogy azért még nem teljesen eldöntött az, hogy melyik úton indulunk el, hiszen a miniszter úr a válasza első részében utalt arra, hogy lépéseket tesznek abba az irányba, hogy a különböző jogszabályokban is erősítsék az antidiszkriminációs elemeket.

 

 

(10.40)

 

Én azt gondolom, hogy erről egy fontos vitát kellene lefolytatnunk, hogy melyik utat választjuk: az egységes törvényt vagy pedig a külön jogszabályokban megfogalmazott antidiszkriminációs szabályokat. Mind a kettő járható út, mind a kettő mellett szólnak érvek, de el kell dönteni, mert egy idő után óhatatlanul konfliktusok alakulhatnak ki a jogrendszerben. Remélem, hogy ez a kérdés is elénk kerül.

Köszönöm a válaszát (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), és remélem, hogy az Igazságügyi Minisztérium őrködni fog az antidiszkriminációs szabályoknak a jogrendbe való minél intenzívebb beépítésén.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 




Felszólalások:   29-35   35-40   41-47      Ülésnap adatai