Készült: 2024.09.20.19:17:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (1999.06.21.), 230. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás pénzügyminisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:03


Felszólalások:  Előző  230  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy az FVM tárca helyett néhány szóban reagáljak az ön hozzászólására, az Atev Fehérjefeldolgozó Rt. sárvári üzemét illető kérdésére. A sárvári üzem 1957-ben épült az akkori építésügyi jogszabályoknak megfelelően, hogy ellássa a térségben az állati hulladék, úgymint állathulla, vágóhídi hulladék begyűjtésével, ártalmatlanná tételével és az arra alkalmas alapanyag fehérjetakarmánnyá való feldolgozásával kapcsolatos adatokat.

A működési területe a Dunántúl nagyobb részére terjed ki. Az üzem a járvány- és állatbetegségek elleni védekezést is szolgálta és szolgálja ma is. Korszerű szállítóparkjával a legnagyobb távolságról gyűjti be a fertőzésveszélyes anyagokat. A sárvári üzem folyamatos rekonstrukciójára 1994 óta 124 millió forintot fordított a vállalat, amelyből 55 millió forint környezetvédelmi célú beruházás volt. Az üzem működésének állat-egészségügyi jogszabályi alapja az állategészségügyről szóló 1995. évi XCV. törvény és az állat-egészségügyi szabályzat kiadásáról szóló 41/1997. FM-rendelet I. számú melléklete. E jogszabályokba az EU-harmonizációs program keretében átvettük a 90/667/NGK irányelvet, amelynek alapján az Atev Rt. vállalatainak jelentős összegeket kellett beruházniuk, hogy megfeleljenek az európai normáknak, mert ha a vállalat ezt nem tudná teljesíteni, az EU-ba irányuló állat- és állatitermék-exportunk lehetetlenné válna. Ez adja a vállalat stratégiai jellegét, és ezért marad tartós állami tulajdonban. A sárvári üzemre fordított beruházások következtében állat-egészségügyi, járványügyi szempontból teljesítette az EU követelményeit.

Időközben a város egyre közelebb került az üzemhez, az eredetileg előírt ezer méter védőtávolság csökkent, mert a város a területet folyamatosan beépítette. Bár a védőtávolság csökkenéséért az üzem nem felelős, az utóbbi néhány évben Sárvár vezetői mégis többször kifogásolták, hogy a fehérjefeldolgozó üzem működése zavarja az üdülőterületen tartózkodókat. Néhány éve szóba került a város és az Atev között, hogy ha a város adna helyet a külterületén az üzem áttelepítésére, ezt 1994-es áron mintegy 800 millió forintért lehetett volna megtenni, ami mai áron több mint 1 milliárd forint lenne. Ezt sem a vállalat, sem a város költségvetése nem tudja kigazdálkodni. Ebből következően új üzem építése irreálisnak tekinthető.

A tartósan állami tulajdonú vállalat megszüntetésére az FVM nem lát lehetőséget, de nemcsak a magas költségigény miatt, hanem mert az üzem jól működik, a térséget megfelelően látja el, termékei tartósan kifogástalanok, eleget tesz a járványvédelmi követelményeknek, és elősegíti az állampolgári jogok országgyűlési biztosa OBH/10592/1997. számú, a dögkutak megszüntetésére vonatkozó ajánlásának teljesítését.

Tisztelt Képviselő Úr! Egyetértek önnel, hogy az állati hulladékok mielőbbi ártalmatlanítása az ország járványügyi biztonsága miatt olyan fontos cél, amely jelenleg kizárja a sárvári üzem megszüntetését a fent leírt és a kérdésében említett okok miatt. A címben feltett kérdésére válaszolva tehát szükség van az Atev Rt. sárvári fehérjefeldolgozó üzemére.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  230  Következő    Ülésnap adatai