Készült: 2024.09.19.09:05:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

138. ülésnap (2020.06.10.), 80. felszólalás
Felszólaló Hohn Krisztina (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:11


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HOHN KRISZTINA (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim és kedves Gelencsér Képviselőtársam! Nagyon jó volt hallani, hogy ilyen szépen fejlődik egy magyar város. Kár, hogy a tévében nem lehet már követni a parlamenti felszólalásokat, mert ha lehetne, akkor valószínűleg mások is hallanák ezt a gyönyörű fejlődést. Bár az is igaz, hogy rettegek attól, hogy meg kelljen nézni, hogy a többi város fejlődése milyen mértékű, akkor vajon mennyire játszik szerepet az, hogy fideszes vezetésű városról beszélünk.Ahogy ön is mondta, én is voltam egyébként polgármester, csak sokkal kisebb településen, és látva a környékbeli fejlesztéseket, azért szerintem igenis meghatározó, hogy milyen pártállású a polgármester. És nemcsak az alkalmasság vagy az alkalmatlanság okán, hanem azért is, mert igenis kimondható az, hogy Magyarországon általában sokkal több fejlesztési forrást tudnak magukénak azok, ahol kormánypárti polgármester van.

(17.50)

Vannak persze nagyon lelkiismeretes képviselők, akik igyekeznek forrásokhoz juttatni azokat az önkormányzatokat is, ahol ellenzéki vezetés van  nekik dicséret. Azoknak meg, akik visszaélve egyéni képviselői jogosítványaikkal, presszionálják a polgármestereket  ilyet is tudok szép számmal, szerencsére ön nem ezek közé tartozik , azoknak pedig mély megvetésem; mert nincs az előírva, hogy az egyéni országgyűlési képviselő főnöke a polgármesternek. Ennyit szerettem volna erről mondani.

De hogy miért mondjuk mégis azt, hogy kivéreztetik az önkormányzatokat? Mert bizony nem minden önkormányzat van ilyen jó helyzetben, mint ahogy Kaposvár, és nem a fejlesztési források, azt hiszem, az ellenzéki kritikának a fő elemei, hiszen nem azt mondjuk, hogy nem kellenek fejlesztések. Nagyon kell a „Modern városok” program, és mint már korábban is mondtam, mint egy falat kenyér, úgy kell a „Modern falvak” program, és remélem, hogy a „Modern falvak” program még sok-sok évig lesz, és sok-sok fejlesztési forrás társul majd hozzá.

Viszont a másik oldalon pedig elvonások következnek. Az önkormányzatiságban, ugye, fontos az, hogy „ön-kormányzatiság” van. Ha megnézzük, akkor nagyon sok esetben egyre jobban és egyre nagyobb források azok, amelyek elaprózva meg vannak címkézve. Ezt tehát gúzsba kötésnek szokták nevezni mifelénk, ami azt jelenti, hogy nincs meg az a lehetősége, hogy a nem köteles feladatairól döntsön szabadon, mert egyre kisebb a forrásuk.

Sok önkormányzat szorul arra, hogy ezt a most, ebben az évben is elvett gépjárműadót eddig már a köteles feladataira fordította; a szerencsésebbek tudták fejlesztési forrásként vagy önrészként különböző pályázatokhoz felhasználni. Sajnos, most nekik nem lesz erre lehetőségük. És igenis úgy gondoljuk, hogy nagyon sok minden van, ami javításra szorul ebben a költségvetésben. És azt gondolom, hogy az ellenzéki képviselőknek az a legfontosabb feladata…  hiszen önök dicsérik a költségvetést, és mi pedig azért vagyunk itt, hogy megfogalmazzuk a kritikáinkat. Ezért mindenképpen fontos figyelemfelhívásnak szánom azt, hogy több éve nem emelték már a köztisztviselői alapilletményt, amely nagyon sürgős emelésre szorulna.

Elég furcsa az, hogy azoknak, akik az önkormányzatoknál a végeken teljesítenek, ennyire leértékelődött a munkája. Igaz, hogy ebben az évben az adható kafetéria összegét önök megemelték bruttó 200 ezerről nettó 400 ezer forintra. Tették ezt akkor, amikor az önkormányzatok a gépjárműadó elvétele, a várhatóan majd később jelentkező iparűzésiadó-csökkenés és idegenforgalmiadó-csökkenéskor nemigen tudják miből megtenni.

Ezenkívül fontos szót emelni a közalkalmazottakról is. A közalkalmazotti bértábla is évek óta javításra szorul. Javításra szorul azért, mert még szerencse, hogy a minimálbérre, illetve a garantált bérminimumra megemelik, kiegészítik azok fizetését, akiknek ez a tábla szerint nem éri el, és így szépen lassan az önkormányzatoknál dolgozók közül sokan minimálbéresek lesznek. Ez tapasztalható volt nálunk is, ahol én dolgoztam, a faluban, hogy ott is az összes közalkalmazottunk már garantált bérminimumon volt.

Fontos a továbbiakban a mindenkori öregségi nyugdíjminimum emelése. Tudjuk, ez már nem közvetlenül a nyugdíjhoz köthető, hanem a különféle segélyek kifizetéséhez, és a segélyek jogosultságának megállapításához. Ez is évek óta 28 500 forint. Korábban már több ellenzéki képviselőcsoport is beterjesztette ennek a növekedésére tett javaslatát. 50 ezer forintot mondtunk már tavaly is, meg szerintem tavalyelőtt is, és sajnos azóta sem történt ezzel kapcsolatban semmi; hivatkozva arra, hogy akkor vélhetően megnövekszik a segélyekre jogosultak köre. Vannak olyan segélyek, amelyeket helyben szabályoz az önkormányzat, helyi rendeletben, de azt, hogy milyen szorzót alkalmaz, maga dönti el. Ha tehát ez növekszik, és ez oly mértékben megnövekszik, akkor a szorzókon lehet változtatni.

Nagyon fontos lenne, hogy a háziorvosi ellátásra is kicsit intenzívebben odafigyeljünk a praxisfinanszírozás tekintetében. Elsősorban erre gondolok. Erre is már többször tettünk kísérletet, hogy javaslatokat terjesszünk önök elé, hogy ezt emelni szükséges mindenféleképpen.

Nem szabad elfelejteni a szociális területen dolgozókat sem, hiszen egyre nagyobb szükség van rájuk. Gondoljunk azokra, akik az otthonápolást végzik, vagy akár intézményben teljesítenek szolgálatot. Egyébként álláspontunk szerint nekik is megjárt volna ez az 500 ezer forintos egyszeri jutalom.

Ezenkívül pedig fontos megjegyezni azt, hogy évek óta mondom már  de szerencsére most már harmadszor szólhatok hozzá az ország költségvetéséhez , hogy nagyon aránytalan az, hogy egy kisváros esetében az, hogy  mondjuk, 20-35 ezer fő közötti kisvárosra gondolok, mint például Komló  45-46 fő, akit a törvény szerint alkalmazhat az önkormányzat; ezzel szemben egy fővárosi, hasonló nagyságú kerületnél 64 fő. Teszik mindezt úgy, hogy a fővárosi feladatok feladatmegoszlása miatt a kerületeknek kevesebb egy kicsivel a feladata, mint a városoknak.

Így tehát a vidéki önkormányzatok egyébként a gazdasági lehetőségeik miatt nem tudják azt megtenni, hogy különféle feladatokat kiszerveznek külső cégekhez. Gondolok itt a takarításra vagy a portaszolgálatra. Tehát nekik ez a létszám arra is kell, hogy teljeskörűen el tudják látni a feladataikat.

Nagyon sok mindent lehetne még mondani, de az időm véges. Azt szeretném még mondani, hogy mindig, minden évben sok módosító javaslatot nyújtunk be a költségvetéshez, amiket önök általában frakciónként egy szavazással el is dobnak a kukába. De a jövőben sem fogjuk feladni, és úgy gondoljuk, hogy azért vagyunk itt, hogy ezeket a költségvetési módosító javaslatokat megtegyük, ha ez mégoly bosszantó is sok esetben, vagy esetleg nevetséges.

Figyelve kormánypárti képviselőtársaimat a mai napon, több esetben láttam, hogy jókat derültek vagy esetleg nagyokat bosszankodtak azon, hogy mi fel merészelünk itt szólalni, de ez a dolgunk: jogunk és kötelességünk.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai